در کنفرانسي خبري در سوريه؛

اخضر ابراهيمي: طرح روسي-آمريکايي وجود ندارد/طرح 6 ماده‌اي ايران ابتکار عمل مناسبي است

شبکه تلويزيوني سوريه لحظاتي پيش در خبري فوري اعلام کرد اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل به سوريه در کنفرانسي خبري ر پايان سفر پنج روزه اش به دمشق گفت توافقنامه ژنو عناصر لازم را براي تدوين طرحي جهت پايان دادن به بحران سوريه در مدت چند ماه، دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سانا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه افزود:  اوضاع سوریه نه تنها مردم این کشور، بلکه منطقه را نیز تهدید می‌کند.

ابراهيمي ادامه داد هيچ گروهي اقدامات گروههاي تندور و تروريست را تأييد نمي کند.

اخضر ابراهيمي در اين نشست خبري گفت : راه حل در سوريه از خلال نزديک کردن ديدگاه همه طرفهاي داخلي و خارجي مرتبط با بحران سوريه امکانپذير است. 

وي درباره طرح شش ماده اي جمهوري ايران براي پايان بحران سوريه افزود : ابتکار عمل مناسبي است که مي تواند در چارچوب طرح کلي براي پايان بحران سوريه قرار گيرد.

نماينده دبيرکل سازمان ملل متحد گفت : جامعه جهاني، کشورهاي همجوار، روسيه و آمريکا بايد در دستيابي به راهکاري براي پايان بحران در سوريه به طور جد وارد عمل شوند تا از مضاعف شدن رنج هاي مردم سوريه جلوگيري کنند.

وي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار واحدمرکزي خبر مبني بر اينکه چه اقداماتي براي جلوگيري از حمايت هاي مالي و تسليحاني کشورهايي مانند ترکيه ، عربستان سعودي ، قطر و حتي آمريکا  از گروه هاي تروريستي مسلح اتخاذ کرده و آيا اين مسئله را به آنان گوشرد کرده است ، گفت: درخواست من از همه کشورها اين است که از ارسال  سلاح خودداري کنند.
 
اين ديپلمات کهنه کار الجزايري که در ادامه تلاشهايش از دمشق راهي مسکو شد تا روز شنبه با مقامات روس درباره بحران سوريه به رايزني بنشيند، اظهار داشت : هدف اين است که تا خشونتها متوقف شود و از ادامه کشتارها و خونريزها در سوريه جلوگيري کنيم.

اخضر ابراهيمي تصريح کرد: به منظور تحقق اين هدف استقرار نيروهاي پاسدار صلح وابسته به سازمان ملل ضروري و پس از توافق طرفهاي درگير و صدور قطعنامه اي از طرف شوراي امنيت سازمان ملل متحد امکانپذير خواهد بود.

وي با اشاره به اينکه اوضاع در سوريه بسيار بحراني است خاطرنشان کرد ، ادامه اين وضع حتي براي کشورهاي همجوار خطر زاست، از اين جهت بايد به راهي حلي براي پايان اين اوضاع خطرناک برسيم.

برپايه اين گزارش، فرستاده سازمان ملل متحد به سوريه با اشاره به اينکه وي حامل طرح آمريکائي براي مقامات سوري نبوده، کليات طرح خود را تشريح کرد که علاوه بر توقف خشونت و استقرار کلاه آبي هاي سازمان ملل متحد ، دربرگيرنده تشکل دولت انتقالي تام الاختيار است.
ابراهيمي با اشاره به اينکه مردم سوريه خواستار تغييرات واقعي هستند، مي گويد : اين دولت مجري توافقات صورت گرفته ميان طرفهاي مختلف سوري خواهد بود که ماهيت نظام سياسي آينده سوريه اعم از رياست جمهوري يا پارلماني را مشخص مي کند.

وي همچنين هشدار داد که چنانچه مرحله انتقالي به نتيجه مورد نظر نرسد، فروپاشي ساختار حکومتي در سوريه در پي خواهد شد.
گرچه فرستاده سازمان ملل  به سوريه در اين نشست خبري از از انتقاد از گروه هاي تروريستي مسلح طفره رفت ، اما در عين حال گفت : هيچکس از عمليات گروه هاي  تندرو در سوريه حمايت نمي کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار