نفوذ لابي صهيونيستي در اعماق وجود آمريکا

شبکه تلويزيوني پرس تي وي در گزارشي اعلام کرد لابي صهيونيستي در همه شئون سياسي و اقتصادي و رسانه اي آمريکا نفوذ کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، لابي اسرائيلي در فضاي سياسي آمريکا حضور و نقش بسيار زياد و پررنگي دارد. لابي اسرائيلي يا  لابي صهيونيستي عبارتي است که براي توصيف گروهها و افرادي از آن استفاده مي شود که مي خواهند بر سياستهاي خارجي آمريکا تاثيربگذارند و اين سياستها را به گونه اي ترسيم کنند که در جهت حمايت از اسرائيل باشد. اين گروههاي لابي در آمريکا از همان ايدئولوژي در حمايت از صهيونيسم پشتيباني مي کنند که سابقه آن به قرن نوزدهم بازمي گردد و نه اينکه از زمان شکل گيري اسرائيل در سال هزار و نهصدو چهل و هفت باشد. اين گروههاي لابي  براي اسرائيل در داخل آمريکا ، براي تجزيه فلسطين فعاليتهاي زيادي در واشنگتن داشتند تا حمايت مقامات آمريکايي را جلب کنند. فشار اين گروهها به حدي بود که هري ترومن، رئيس جمهور پيشين آمريکا نيز به اين مسئله اذعان داشت و تاکيد مي کرد که هرگز تا اين اندازه در داخل آمريکا به علت فعاليت لابيهاي مذکور تحت فشار نبوده است. وي مي گفت شماري از سران افراطي صهيونيستي با تهديدهاي سياسي و حرکتهاي سياسي خود، او را ناراحت کرده اند.

اسکات ريکارد کارشناس سابق دستگاه اطلاعات مرکزي آمريکا(سيا) در اين خصوص گفت: بي ترديد لابي اسرائيل مدتها قبل از شکل گيري اسرائيل ، در داخل آمريکا براي خودش جاي پا بوجود آورده بود. حتي در سال هزار و هشتصد نيز افراد و گروههايي در آمريکا فعال بودند که مي خواستند به جنبش صهيونيسم کمک کنند. اين افراد به پيروزي انقلاب بلشويکي در اتحاد جماهير شوروي سابق نيز کمک کردند. نفوذ اين گروهها در داخل شبکه بانکي آمريکا کاملا مشهود است.
 
در سال 1950، کميته امور عمومي آمريکا-صهيونيسم توسط ايسايا سيک کنن تشکيل شد. اما در آن زمان که آيزن هاور رئيس جمهور آمريکا بود ، مسائل ديگري در سياست خارجي آمريکا ازقبيل مسائل خاورميانه و اتحاد جماهير شوروي سابق مدنظر واشنگتن بود و درنتيجه مسئله اسرائيل در سياست خارجي آمريکا جايگاهي نداشت. در اين مقطع بود که نهاد اجرايي کميته مذکور تصميم گرفت نام خود را به کميته امور عمومي آمريکا-اسرائيل موسوم به ايپک تغيير بدهد تا بتواند در داخل آمريکا حمايتهاي بيشتري را جلب کند.

اسکات ريکارد گفت: تا دهه 1960، آمريکا حمايت چنداني از اسرائيل نداشت. حتي در دهه هزار و نهصدو هفتاد نيز آمريکا تحريمهايي عليه اسرائيل اعمال کرده بود. اما در بيست تا سي سال گذشته روابط آمريکا و اسرائيل بسيار نزديک شده است. علت نزديک شدن روابط واشنگتن و تل آويو نيز فعاليت لابي طرفدار اسرائيل در داخل آمريکا بوده است. اين لابي اسرائيلي براي انتشار اطلاعات نادرست درباره اسرائيل به منظور جلب حمايت داخلي در آمريکا کارهاي بسيار زيادي انجام داد.
 
دولتهاي مختلف آمريکا اعم از جمهوري خواهان و دموکراتها از اسرائيل حمايت گسترده اي داشته اند حال آنکه اسرائيل اصلي ترين مسئله راهبردي مشکل آفرين براي واشنگتن است. در کتاب معروف جان مير شايمر و استفن والت با عنوان لابي اسرائيل و سياست خارجي آمريکا، ابعاد نفوذ اسرائيل در سياست خارجي آمريکا کاملا تشريح شده است.

پاتريک باشام مدير موسسه دموکراسي در واشنگتن در اين خصوص گفت: لابي اسرائيلي با فعاليتهايي که در داخل آمريکا انجام مي دهد تلاش مي کند سياستهاي آمريکا در عرصه داخلي و خارجي به گونه اي تنظيم شود که در آن به اسرائيل به چشم اصلي ترين  متحد آمريکا نگريسته شود و جايگاه آن در مقايسه با کشورهاي عربي و اسلامي منطقه خاورميانه در نزد آمريکا اصلا قابل مقايسه نباشد.
 
لابي اسرائيلي در روند سياست گذاري ها و اتخاذ تصميمات در سياست خارجي آمريکا به اندازه اي اعمال فشار مي کند که تصميماتي اتخاذ مي شود که در جهت منافع اسرائيل قرار دارد و نه منافع ملي آمريکا. درست در همين راستا است که مقامات آمريکايي از جمله جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا از اين سخن مي گويند که دفاع از اسرائيل در جهت منافع ملي آمريکا قرار دارد!

مات رايکل روزنامه نگار آمريکايي در اين خصوص گفت: آمريکا در منطقه خاورميانه سياستهايي را دنبال مي کند که برخلاف منافع مردم آمريکا قرار دارد.

آمريکا نه تنها با تصويب هرگونه قطعنامه اي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد برضد اسرائيل مخالفت کرده است، بلکه در طول سالهاي طولاني گذشته، اسرائيل اصلي ترين دريافت کننده کمکهاي مالي آمريکا بوده است. 

مات رايکل گفت: آمريکا فقط سالانه سه ميليارد دلار به اسرائيل کمک نمي کند. اسرائيل از انواع تجهيزات سخت افزاري آمريکا و سياست خارجي آمريکا و قرار داشتن به عنوان مرکز ديده باني آمريکا در خاورميانه نيز بهره مند مي شود. بنابراين، اسرائيل کمکهايي غيرمستقيم نيز از آمريکا دريافت مي کند که بسيار فراتر از سه ميليارد دلار فوق است.
 
به گفته ميرشايمر و استفن والت ، اسرائيل از سال هزار و نهصدو هفتاد و شش بزرگترين دريافت کننده کمکهاي نظامي و اقتصادي مستقيم آمريکا بوده است. در فاصله سالهاي هزار و نهصدو چهل و هشت تا دو هزار و چهار، آمريکا يکصد و چهل ميليارد دلار به اسرائيل کمک داده است. رقم سه ميليارد دلاري که آمريکا سالانه به اسرائيل مي دهد معادل يک پنجم کل کمکهايي است که آمريکا به همه ديگر کشورهاي جهان مي دهد. 

جان ميرشايمر در اين خصوص گفت: آمريکا به شيوه هاي مختلف از اسرائيل حمايت مي کند. آمريکا همه انواع حمايتهاي نظامي و اقتصادي را به اسرائيل مي دهد. آمريکا سالانه حدود سه ميليارد دلار به اسرائيل مي دهد. باآنکه اسرائيل نسبتا ثروتمند است بيش از همه ديگر کشورهاي جهان از آمريکا کمک دريافت مي کند. آمريکا همه قطعنامه هايي را در شوراي امنيت سازمان ملل متحد وتو  مي کند که در انتقاد از اسرائيل باشد. اين روزها مطالب زيادي در آمريکا درباره دستيابي احتمالي ايران به جنگ افزارهاي هسته اي مطرح مي شود. سوال مطرح اين است که چرا آمريکا تا اين اندازه نگران دستيابي ايران به تسليحات هسته اي است. اين مسئله فقط به علت فشارهاي لابي اسرائيلي مطرح مي شود.

سه لابي اصلي طرفدار اسرائيل در آمريکا وجود دارد. لابي نخست، کميته امور عمومي آمريکا-اسرائيل يا ايپک است که به صورت مستقيم با کنگره آمريکا لابي مي کند.  لابي ديگر موسوم به کنفرانس روساي سازمانهاي يهودي آمريکايي اصلي آمريکا است که اصلي ترين گروه تماس ميان يهوديان و قوه مجريه دولت آمريکا است.  همين جريانها سبب شده اند مسيحيان و يهوديان باوجود همه اختلافهايي که دارند در حمايت از اسرائيل و يهوديان همسو شوند. ايوانجليستها اينگونه مي گويند که در تورات گفته شده است بايد از اسرائيل حمايت شود. اين جريان سبب شکل گيري صهيونيسم مسيحي در آمريکا شده است. به گفته ميرشايمر و والت ، شخصيتهاي طرفدار اسرائيل در موسسات تحقيقاتي از قبيل مرکز سياست گذاري هاي امنيتي، موسسه اينترپرايز، موسسه هريتج، هادسون، موسسه تجزيه و تحليل سياستهاي خارجي و موسسه يهودي براي امور امنيت ملي آمريکا فعاليت دارند. همه اين انديشکده هاي آمريکايي طرفدار اسرائيل هستند. در سال دو هزار و دو، موسسه تحقيقاتي بروکينگز مرکز تحقيقاتي سابان را براي امور خاورميانه ايجاد کرد . نام اين مرکز برگرفته از سابان است که يک آمريکايي-اسرائيلي است و براي تشکيل اين مرکز سيزده ميليون دلار اختصاص داد.خود سابان گفته است که مسئله اصلي براي او اسرائيل است. نيويورک تايمز از وي به عنوان حامي خستگي ناپذير اسرائيل نام برده است. موسسه يهودي براي امنيت ملي آمريکا که يکي از اين انديشکده ها است روابط بسيار نزديکي با دولت جرج بوش داشت و تندروترين افراد را در اين دولت حمايت مي کرد. ديک چني، معاون جرج بوش، جان بولتون نماينده سابق آمريکا در سازمان ملل متحد، پال ولفوويتز معاون سابق وزير امورخارجه آمريکا، داگلاس فيث، لوئيس ليبي ، ابراهيم خليلزاد و آبرامز مشاور امنيت ملي سابق آمريکا از جمله اين افراد بودند.  
اسکات ريکارد گفت:« لابي هاي طرفدار اسرائيل به تدريج نه تنها در فضاي سياسي آمريکا بلکه در فضاي اقتصادي و مالي کشور نيز نفوذ کرده و قدرت تصميم گيري را به خودشان اختصاص داده اند.»
ايپک پس از لابي طرفداران سلاح در آمريکا ، دومين لابي قدرتمند در آمريکا به شمار مي رود. ايپک با نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري و کنگره آمريکا ارتباطهاي بسيار گسترده اي دارد.ايپک با همه نامزدهايي که مي خواهند به کنگره راه پيدا کنند رايزني و ملاقات مي کنند و مسائل اسرائيل و روابط آمريکا-اسرائيل را کاملا تشريح مي کنند. هدف از اين ملاقاتها اين است که اين افراد متوجه شوند بايد درباره اسرائيل چه موضعي اتخاذ کنند. در اين ملاقاتها از نامزدهاي انتخابات آمريکاخ واسته مي شود تا بيانيه اي صادر کنند و در آن مواضع خود را درباره اسرائيل به صراحت تبيين کنند.  
 
مات رايکل گفت: نامزدهايي که در عرصه انتخابات آمريکا ظاهر مي شوند مي خواهند در انتخابات به پيروزي برسند. اگر فردي بخواهد در آمريکا در انتخابات کنگره به پيروزي برسد بايد ميليونها دلار هزينه کند. اگر وي بخواهد در انتخابات سنا راه به جايي ببرد بايد مبالغ بسيار بيشتري هزينه کند. اين افراد فقط در صورتي مي توانند از حمايتهاي چندين ميليون دلاري برخوردار شوند که مواضع اصولي در حمايت از نظاميگري آمريکا اتخاذ کنند که در ايپک و مجموعه شرکتهاي نظامي-صنعتي آمريکا تبلور پيدا کرده است.
 
حضور گسترده همه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري و کنگره آمريکا در تجمع سالانه ايپک گوياي اهميت اين لابي است. نامزدهاي انتخابات آمريکا نيز در سخنانشان در نشست ايپک تعهد خود را به منافع اسرائيل اعلام مي کنند. نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا نيز تلاش مي کنند پيش از انتخابات به اسرائيل بروند تا التزام خود را به اسرائيل نشان بدهند.

مايکل ماسينگ روزنامه نگار آمريکايي در اين خصوص گفت: هرسال ايپک نشست سالانه اي برگزار مي کند که حاميان خود را از سراسر جهان جلب کند. نشست اين افراد در واشنگتن برگزار مي شود. اعضاي کنگره آمريکا و ديگر دولتمردان واشنگتن در اين نشست حضور پيدا مي کنند. عناصري از هاليوود نيز در اين جلسات حضور دارند و تلاش مي کنند نوعي فضاي پر شور و هيجان براي اين نشست ايجاد کنند تا بعد تبليغاتي زيادي داشته باشد. در اين نشستها تاکيد مي شود که روابط آمريکا و اسرائيل ناگسستني است. مراسم سالانه ايپک همانند مراسمي آئيني براي سياستمداران آمريکايي مي شود که در آن حضور پيدا مي کنند تا بگويند به اسرائيل  متعهد هستند. هرسال سخنران اصلي اين نشست سالانه ايپک هم يکي از مقامات بلندپايه آمريکا است. اعضاي مجلس نمايندگان و سناي آمريکا ميهمانان هميشگي اين نشست سالانه هستند.

مقامات اسرائيل هم در نشست سالانه ايپک حضور پيدا مي کنند و درخواست حمايتهاي هرچه بيشتر آمريکا را مطرح مي کنند. افرادي که براي اسرائيل در داخل آمريکا لابي مي کنند، سياستمداران آمريکايي را ترغيب مي کنند تا در به اصطلاح دوره هاي تحقيقاتي به اسرائيل بروند. سياستمداران آمريکايي که در اين دوره ها شرکت مي کنند پس از بازگشت از اسرائيل بيش از پيش حامي اسرائيل و سياستهاي آن مي شوند. 

مات مايکل گفت: ايپک اصلي ترين لابي و گروه فعال براي ترويج نگرشهاي نظاميگري و سياستهاي صهيونيستي است و از اين شيوه ها درباره مقامات دولتي آمريکا نيز براي اعمال فشار بر آنها استفاده مي کند.

لابي طرفدار اسرائيل در رسانه هاي آمريکا نيز نقش بسيار پررنگي دارد. اگر فردي بخواهد در رسانه هاي آمريکا از اسرائيل انتقاد کند کميته روابط عمومي لابي هاي مذکور فعال مي شود و تبليغات گسترده اي عليه افراد مذکور و برنامه هاي آنها آغاز مي کند. اين لابي ها در عرصه فضاي مجازي نيز نرم افزاري به نام مگافون طراحي کرده است. اين نرم افزار مطالب مطرح  در فضاي مجازي اينترنت درباره اسرائيل را رهگيري مي کند تا اينکه واکنش مناسب به آن بروز کند. به نوشته روزنامه جروزالم پست، مگافون، جديدترين ابزار در حربه هاي روابط عمومي اسرائيل است. وزارت امورخارجه اسرائيل از همه طرفداران اسرائيل در سراسر جهان مي خواهد تا در فضاي مجازي به سربازان سايبري تبديل شوند و براي تصويرسازي خوب از اسرائيل تلاش کنند. 

اسکات ريکارد گفت: افرادي که در اين شبکه حضور دارند، اطلاعات اشتباه دريافت کنند اين اطلاعات را منتشر مي کنند و از سازمانهايي همانند ايپک حمايت مي کنند که عضو آن هستند.
 
مات رايکل گفت: هرگونه مطلبي که در فضاي مجازي اينترنت درباره يهوديان و گذشته آنها بويژه وضع يهوديان در جنگ جهاني دوم مطرح شود توسط مگافون رهگيري مي شود. هيچکس نمي تواند از اسرائيل انتقاد کند. از شيوه هاي ارعاب گسترده عليه افرادي استفاده مي شود که از اسرائيل انتقاد کنند. اين افراد به صورت علني به يهودستيز بودن متهم مي شوند.
 
اسکات ريکارد گفت: اگر روزنامه نگاري عليه اين لابي ها و اسرائيل صحبت کند، به احتمال زياد کارش را از دست خواهد داد. افرادي که چنين انتقادهايي را از اسرائيل مطرح مي کنند با موج گسترده حملات و تخريب شخصيت در رسانه ها مواجه مي شوند.
 
شماري از سياستمداران آمريکايي که ايپک آنها را مخالف با اسرائيل تلقي کرده است شامل افرادي از قبيل سنتيا مک کيني و ارل هيليارد و سناتور ويليام فولبرايت است که به علت فشار اين لابي و اقدامات آن، از گردونه سياسي خارج شدند. 

جرج ويلکرسون استاد دانشگاه آمريکايي در اين خصوص گفت: وقتي فردي در فضاي سياسي آمريکا، مواضع ضداسرائيلي اتخاذ کند به سرعت شناسايي مي شود. ماشين بزرگ تبليغاتي اسرائيل به سرعت اين فرد را شناسايي مي کند و از عرصه سياسي بيرون مي راند. موارد عيني بسياري براي اثبات اين مسئله وجود دارد. خود من يک مرتبه در جلسه اي شرکت کردم که درباره قدرت لابي اسرائيلي در داخل آمريکا بود. چهل و هشت ساعت پس از شرکت در اين جلسه، پيام الکترونيکي دريافت کردم که در آن به من هشدار داده شده بود.
 
گروههاي طرفدار اسرائيل در دانشگاههاي آمريکا نيز بسيار فعال هستند و تلاش مي کنند ديدگاههاي دانشجويان را در جهت خواست و منافع اسرائيل هدايت کنند. هدف اين گروهها، ايجاد فضاي دوستانه اي درباره اسرائيل در دانشگاههاي آمريکا است. ايپک از جمله نهادهاي بسيار فعال در اين زمينه است.

ميرشايمر گفت: نفوذ لابي اسرائيل در آمريکا به حدي است که سياستمداران و دولتمردان آمريکايي مجبورند در جهت منافع اسرائيل حرکت کنند. افرادي هم که بخواهند به منتقدان اسرائيل در آمريکا نزديک شوند با فشارهاي مختلف مواجه مي شوند.
برچسب ها: لابی ، آمریکا ، اسرائیل ، نفوذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار