پارک خودرو مقابل بورس کالا / راه براي بورسي شدن خودرو نيمه باز است

اخیرا پیشنهاد جدیدی به عنوان تشکیل بورس خودرو و ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف از طریق بورس مطرح شده که مخالفان این طرح با ارائه دلایل مختلف ، اجرای این پیشنهاد را غیرممکن دانستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، همزمان با افزایش قیمت خودرو بحث‌های مختلفی درباره راهکارهای ایجاد ثبات دربازار همچون آزادسازی قیمت‌ مطرح شده، چرا که افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در چند‌ماه گذشته مشکلاتی را برای خودرو سازان و تولید‌کنندگان قطعه و همچنین مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده است.

در این بین شورای رقابت مدعی است که باید قیمت خودرو براساس فضای رقابتی از سوی این نهاد مشخص و تعیین شود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان معتقد است که قیمت خودرو باید از سوی این سازمان تعیین شود.

اما خودروسازان نيز معتقدند بهترین راهکار آزادسازی قیمت ها و تعیین نرخ خودرو در حاشیه بازار هستند که این امر از نظر برخی کارشناسان ، افزایش مجدد قیمت را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس این گزارش اخیرا پیشنهاد جدیدی به عنوان تشکیل بورس خودرو و ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف از طریق بورس مطرح شده که البته چندان مورد استقبال قرار نگرفته و مخالفان این طرح با ارائه دلایل مختلف ، اجرای این پیشنهاد را غیرممکن دانستند.

در همین ارتباط ایرج ندیمی رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ،هفته گذشته از طراحی روش‌هایی برای تشکیل بورس خودرو در بورس کالای ایران خبر داد و افزود:مذاکرات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار و خودرو سازان برای تشکیل بورس خودرو انجام شده و همه طرف‌های درگیر در این زمینه موافقت خود را با تشکیل بورس خودرو اعلام کرده‌اند و فقط منتظر موافقت اصولی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در این زمینه هستیم.
 
وی با بیان اینکه تنها مشکل موجود ارائه ادله کافی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است، افزود: استدلال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این است که خودرو همچنان یک کالای سرمایه‌ای است، بنابر این اگر ادله محکمی برای این موضوع ارائه شود راه برای بورسی‌شدن خودرو باز می‌شود.

ندیمی تاکید کرد: با ورود خودرو به بورس دیگر بنگاه‌های فروش خودرو در سطح شهر نیستند که قیمت این کالا را مشخص می‌کنند بلکه قیمت خودرو از طریق یک مکانیسم آزاد و واقعی به وسیله بازار تعیین می‌شود.

به گفته وی دادوستد خودرو از طریق بورس کاملا به نفع مصرف‌کننده است چرا که این محصول در یک بازار شفاف و کارا مبادله می‌شود.
 
ندیمی با بیان اینکه در حال حاضر روش تأمین مالی در دنیا از بانک‌ها به بازارسرمایه تغییر کرده است تأکید کرد: با این روش بخشی از مشکل نقدینگی شرکت‌های خودروساز نیز رفع می‌شود و شرکت‌های خودرو ساز می‌توانند از طریق بازار سرمایه نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنند. این در حالی است که درحال حاضر شرکت‌های خودروساز فشار زیادی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات وارد می‌کنند و از طرفی بانک‌ها نیز تسهیلات مورد نیاز خودرو ساز‌ها را ارائه نمی‌کنند.

اما در همین ارتباط آرش مرشد سلوک عضو هیات پذیرش بورس کالا ، معتقد است معامله خودرو در بورس کالا مشکل صنعت خودرو را برطرف نمی‌کند و قیمت‌گذاری خودرو به عنوان کالای مصرفی با سازو کارهای بورس مشکل است.

وی اظهار داشت: در بورس کالا،کالاهای پایه قیمت گذاری می شوند و معمولا در بورس های دنیا دارایی که مورد مصرف قرار می گیرد،پذیرش نمی شود.

این فعال بورس کالا با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو با ساز و کارهای بورس مشکل است، عنوان کرد: البته قرار است بورس کالا دارای تابلوی فرعی شده و شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بازار اول را ندارند مانند اموال غیر منقول، در این بازار معامله شوند.

مرشد سلوک اعلام کرد: شاید با راه‌اندازی بازار فرعی بورس کالا جایی برای ورود خودرو به بورس وجود داشته باشد ولی فرض اینکه خودرو در بورس مورد معامله شود، مشکل صنعت خودرو را برطرف نمی کند؛ این در حالی است که اساسا خودرو که کالایی مصرفی است در بورس کالا قیمت گذاری نمی شود.

مرشد سلوک ادامه داد:به این ترتیب قیمت گذاری خودرو به عنوان کالای مصرفی با سازو کارهای بورس مشکل است وجای این کالا در تابلو اصلی بورس کالا نیست و باید این محصول در بازار او تی سی معامله شود که ممکن است با راه اندازی تابلو فرعی جایی برای این محصول وجود داشته باشد

همچنین مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا تشکیل بورس خودرو را منتفی دانست و درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس گفت: ما چنین پیشنهادی را بررسی نکرده‌ایم و فکر هم می‌کنم که در دنیا بیشتر کالاهای پایه تولید مانند فلزات، گندم و غلات دارای بورس هستند ولی در مورد بورس خودرو چیزی نشنیده‌ام.

وی با اشاره به این‌که کنترل بازار خودرو تنها از طریق افزایش تولید و عرضه بیشتر امکان‌پذیر است، افزود: همچنین رقابت شرکت‌ها در بازار به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند.

 

برچسب ها: بورس ، خودرو ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار