بمباران آلودگي برسر تهراني‌ها/ تاوان زندگي در كلان شهرها

محقق بيماري‌هاي اپيدميولوژي اعلام کرد آلودگي هوا و پارازيت عامل افزايش 30 درصدي سقط جنين در کشور است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،  يک محقق، آلودگي هوا و پارازيت را عامل افزايش سي درصدي سقط جنين در تهران دانست.

«30 درصد تهراني‌ها از مشکلات روحي و رواني رنج مي‌برند»، «آلودگي هوا و پارازيت عامل افزايش 30 درصدي سقط جنين در کشور است»، «هواي امروز ناسالم است؛ بالا رفتن سکته قلبي با افزايش آلودگي هوا» اينها خبرهاي ناراحت کننده‌اي است که روز گذشته از زبان چند متخصص و پژوهشگر در ايران نقل شده‌اند.

 با تحليل اين سه خبر کوتاه يک نتيجه مشترک به دست مي‌آيد؛ هر روز که مي‌گذرد زندگي در شهرهاي بزرگ سلامت‌مان را بيشتر تهديد مي‌کند.

روز گذشته همايشي علمي، ويژه پزشکان عمومي کانون پزشکان محله برگزار شد که در آن پزشکان و متخصصان به مهمتري موضوعاتي که اين روزها سلامت روحي و جسمي شهروندن را تهديد مي‌کند، پرداختند.

 دکتر محمدرضا نوروزي، نايب رئيس شوراي عالي نظام پزشکي کشور در اين همايش گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حال حاضر حدود 30 درصد ساکنان تهران از مشکلات روحي و رواني رنج مي‌برند.

 اين در حالي است که بخش قابل توجهي از مردم درباره بيماري‌هاي روحي، رواني، جنسي و برخي ديگر از بيماري‌هاي خود را به راحتي حرف نمي‌زنند.

* بيشترين قربانيان؛ کودکان 5 تا 11 سال

قائم مقام سازمان نظام پزشکي، آلودگي شديد هوا و صوتي، وجود جوندگان موذي و خشکي‌ها هوا را از مهمترين عوامل تهديد کننده سلامت ساکنان پايخت عنوان کرد.

دکتر عليرضا زالي در همايش علمي ويژه پزشکان عمومي کانون پزشکان محله گفت: بررسي‌هاي علمي حاکي از آن است که علت حدود 80 درصدي از آلودگي هواي تهران به عوامل غير طبيعي مربوط مي‌شود که به طور قطع نقش عامل انساني در بروز اين آلودگي‌ها بسيار مهم است.

 او يکي چالش‌هاي جدي‌ و تهديد کننده سلامت شهروندان در کلانشهرها و به ويژه تهران را موضوع آلودگي هوا و آلودگي صوتي عنوان کرد و گفت: اغلب افرادي که در تهران در معرض آزردگي‌هاي صوتي قرار دارند، کودکان 5 تا 11 سال هستند.

 ساکنان شهر تهران نيز در معرض 30 تا 90 دسيبل آلودگي صوتي هستند،  چناچه فردي براي دو دقيقه در معرض 120 دسيبل آلودگي صوتي قرار گيرد، دچار ناشنوايي مطلق تا پايان عمر خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت پيشگيري از آلودگي‌هاي صوتي در تهران و به ويژه اطراف مدارس، بيمارستان‌ها، مراکز پر رفت و آمد و اماکن زندگي مردم تاکيد کرد و گفت: در حال حاضر بيشترين اضطراب موجود در تهران در ميان پيش دبستاني‌ها و به ويژه پسر بچه‌هاي شايع است که براي پيشگيري از عوارض شديد آن بايد چاره‌اي جدي انديشيده شود.

* موش، عامل 35 نوع بيماري

قائم مقام سازمان نظام پزشکي وجود حيونات موذي در شهر تهران را يکي از عوامل اصلي بروز و شيوع بيماري‌ها دانست و با اشاره به تاريخچه سرعت يافتن تکثير موش‌ها در تهران افزود: وزن موش‌هاي شهر تهران حداقل 35 درصد سنگين‌تر از موش‌هاي شهر‌هاي ديگر است.

از سوي ديگر بايد توجه داشت که موش‌ها عامل 35 نوع بيماري هستند و هر موش قادر است طي سه ماه، 10 موش ديگرنيز توليد کند.

 بنابراين با توجه به وجود انواع زباله‌ها در نهرها و جوي‌هاي آب در اقصي نقاط پايتخت، موش‌ها به راحتي تغذيه و توليد مثل مي‌کنند و خطرات جدي براي مردم به دنبال دارند.

مردم وشهروندان مي‌توانند با خودداري کردن از ريختن زباله‌ها در سطح شهر از بسياري بيماري‌هاي خطرناک جلوگيري کنند.

* تاثير آلودگي هوا مثل بمباران است

روز گذشته يک استاد دانشگاه و محقق اپيدميولوژي در رابطه با نتيجه آخرين پژوهش‌هاي خود به تاثير مخرب آلودگي هوا بر جنين‌ها اشاره کرد و گفت: آمارها از افزايش 30 درصدي سقط جنين و اختلالاتي ژنتيکي براثر آلودگي هوا حکايت دارد.

 دکتر سعيد دستگيري در گفتگو با پانا در خصوص تاثير آلودگي هوا بر توليد نوزادان معلول گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان آلودگي هواي تهران از نظر فلزات سنگين همچون ميزان بمباران‌هاست و غلظت فلزات سنگين در هواي پايتخت با ميزان فلزات سنگين آزاد شده در هوا پس از بمباران برابري مي‌کند.

 به عقيده اين پژوهشگر ايراني فاکتورهاي مختلفي در بروز اختلالات کروموزمي و بيماري‌ها و معلوليت‌هاي مادر زادي دخيل است که از آن جمله مي‌توان به عوامل محيطي اشاره کرد و آلودگي هوا و پارازيت‌ها و امواج واشعه‌ها نيز در اين گروه قرار مي‌گيرد.

 اين استاد دانشگاه تصريح کرد آمارها نشانگر اين مسئله هستند که مواجهه با آلاينده‌هاي موجود در هوا همچون سرب و آرسنيک و ديگر فلزات سنگين در معرض اشعه و پارازيت قرار گرفتند تا 30 برابر خط تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهني را افزايش مي‌دهد و اين زنگ خطري است براي شهروندان پايتخت که هر روزه در معرض اين آلودگي‌هاي محيط قرار دارند.

 به گفته دکتر دستگيري سه ماه پيش از بارداري سه ماهه اول و سه ماهه دوم از زمان‌هاي طلايي به شمار مي‌روند که مراقبت‌ها بايد در بالاترين سطح خود صورت گيرند.

 اين متخصص بيماري‌هاي مادرزادي افزود: آلودگي هوا در مادران باردار منجر به سرطان و در جنين منجر به نقص‌هاي مادرزادي و اختلالات ژنتيکي مي‌شود و از اين رو بحث پيشگيري بسيار حائز اهميت است.

 وي تاکيد کرد به طور معمول از هر 1000 تولد دو نوزاد در ايران مبتلا به اختلالات کروموزمي هستند که با افزايش آلودگي هوا اين ميزان به 24 درصد افزايش مي‌يابد.

 در واقع مي‌توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتيکي با پدر و مادر کاملا سالم افزايش يافته است که منشا همه اينها آلودگي هوا است اين محقق اپيدميولوژي در ادامه به نتيجه آخرين تحقيقش اشاره کرد و گفت: درتحقيقي که به تازگي انجام داده‌ايم آمارهايي به دست آمده که حاکي ازاين است که در کشور يک مورد از هر سه مورد اختلالات ژنتيکي مادر زادي ناشي از آلودگي هوا و پارازيت‌هاي موجود است و همچنين اين آلودگي‌هاي محيطي تا 30 درصد خطر سقط جنين را افزايش داده است.

* تاوان زندگي در شهرهاي بزرگ

زندگي در شهرهاي بزرگ، براي بيشتر آدم‌ها جذابيت دارد و براي همين است که شهري مثل تهران پر شده از آدم‌هايي که روزگاري در شهرهاي کوچک و روستاها زندگي مي‌کرده‌اند، شايد هم حق دارند فرصت‌هاي شغلي بيشتر دسترسي راحت‌تر به مراکز خريد و تفريحي و آموزشي و درمانگاه‌ها در شهرهاي بزرگ و به ويژه پايتخت اين آدم‌ها را از شهرهايشان فراري داده و روز به روز به جمعيت شهرهاي بزرگ اضافه کرده است.

 قديم‌ترها زندگي در شهرهاي بزرگ شيرين‌تر بود و مشکلات خاصي نداشت اما حالا هرچه بيشتر مي‌گذرد آدم‌ها بايد تاوان بيشتري براي زندگي در اين شهرها بدهند تاوان زندگي ا مروز در شهرها نفس کشيدن در هوايي است که انگار هيچ وقت قرار نيست پاک شود.

پارازيت‌هايي که سقط جنين و سرطان به ارمغان آورده‌اند و آلودگي صوتي که در طي روز نمي‌گذارد براي دقيقي که هم شده در سکوت و آرامش کار کنيم اما با اين همه باز هم نمي‌توانيم از زندگي در «شهر بزرگ» دل بکنيم شايد هم چاره‌اي نداريم هر چند به قيمت از دست رفتن تدريجي سلامت و جسم و روحمان باشد.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/



برچسب ها: آلودگی ، وضعیت ، قرمز ، شهروندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار