رودهن/

کاروانسرای شاه عباسی که به پارکینگ تبدیل شد

کاروانسرای شاه عباسی ˈگدوکˈ فیروزکوه به عنوان یکی از آثار گرانبهای میراث فرهنگی کشور در نتیجه اختلاف دو نهاد اینک به پارکینگ خودروهای سنگین و ماشین آلات راهداری استان مازندران تبدیل شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: تاکنون پیگیری ها از طریق استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و حتی دفتر گردشگری کشور در این زمینه راهگشا نبوده است .

سیدˈاحمد حسینی هراندهˈ افزود: بازدیدها نشان می دهد سقف این اثر تاریخی درحال تخریب است و ادامه این روند ویرانی تدریجی مجموعه را به دنبال دارد.

پیش از این رییس سابق اداره میراث فرهنگی شرق استان تهران از پیگیری امور حقوقی این مجموعه در دایره حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران خبر داده بود.

ˈابراهیم اکبریˈ گفته بود که پس از تحقق این مهم و تحویل کاروانسرا به اداره میراث فرهنگی استان تهران، عملیات بازسازی آن آغاز خواهد شد که به همان کاربری قدیم یعنی محلی برای استراحت مسافران تبدیل می شود؛ وعده ای که درحد وعده ماند.

این بنا در مسیر شاهراه ارتباطی اصفهان - مازندران و در زمان ˈشاه عباس صفویˈ برای استفاده مردم و کاروان ها احداث شد.

نقشه این کاروانسرا مستطیل شکل و از نوع کاروانسراهای کوهستانی است که به علت هوای سرد منطقه به طور کامل سرپوشیده ساخته و در داخل این کاروانسرا نیز اتاق هایی برای سکونت افراد و فضاهایی پیرامون آن برای نگهداری حیوانات پیش بینی شده است.

این اثر به شماره 2795 در 16 مهر ماه سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید./ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.