حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

وزير ارشاد: حال سينما خوب است/رسانه‌ها عامل اصلي دامن زدن به اين اختلافات هستند

حسيني وزير ارشاد در برنامه سينمايي هفت كه شب گذشته از شبكه سه به روي آنتن رفت گفت: سينماي ايران سينماي مسئله دار و محكوم به دوري از ارزش‌ها و فرهنگ اصيل ايراني نيست.

به گزارش خبرنگار حوزه تلويزيون باشگاه خبرنگاران برنامه سينمايي "هفت" با موضوع بررسي مسائل سينماي ايران با اجرا و سردبيري محمود گبرلو و تهيه كننده علي قانع جمع 15 دي از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت.
دكتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مهمان ويژه اين هفته برنامه "هفت" بود.
دكتر محمد حسيني در خصوص تعامل ميان اهالي فرهنگ و سينما گفت: تاكيد ما هميشه بر اصل تعامل بوده و بايد بتوانيم يك رابطه خوبي با سينماگران كشور داشته باشيم سينماي ايران از ارزش بالايي برخوردار است البته اشكالات و ضعفي هم داشته و بايد آن اشكالات را به حداقل برسانيم هر چند در تنش به اهداف خود نخواهيم رسيد.
وي افزود: جشنواره فجر از همه سينماگران دعوت كرده و ما هم از تمامي پيشكسوتان و سينماگران در رسيدن به تعامل دعوت مي‌كنيم و اميدواريم جشنواره فيلم فجر محور وفاق و همگرايي بيشتر باشد.
وي در خصوص محتواي جشنواره سي و يكم اظهار داشت: حضور فيلم اولي ها در جشنواره امسال يكي از نقاط جشنواره سي و يكم محسوب مي شود امسال تنوع فيلم ها تنها محدود به تهران نيست كه اين مسئله نشان از مردمي شدن آثار دارد اينكه هم بايد بر روي پرده نقره اي ديده شوند.
حسيني تصريح كرد: امسال اولين فيلم سه بعدي در جشنواره سي و يكم به نمايش در مي‌آيد و همچنين سيستم نمايش آثار نيز ديجيتالي شده است.
وي تاكيد كرد: حدود 95 اثر به جشنواره سي و يكم رسيده ولي طوري وانمود مي كنند كه حال سينما خوب نيست.
حسيني در خصوص اقدامات وزارت ارشاد عنوان كرد: تشكيل سازمان سينمايي نشان از تلاش ما براي انجام كارهاي بيشتر بود همچنين صندوق حمايت از هنرمندان بدون هيچ محدوديتي در حال انجام است.
وي تصريح كرد: امسال به 1300 نفر در درجه هنري اعطا كرديم كه حدود 150 نفر از آ‌نها سينماگران بودند.
حسيني بيان كرد: از اقدامات ديگر ما اعطاي نشان دولتي بازنشستگان بود كه 5 نفر را پيشنهاد داديم كه تاكنون اين اعطا به محمد علي كشاورز تصويب شده و هنوز مراسم آن انجام نشده و نام داود رشيدي، عزت الله انتظامي، جمشيد مشايخي و ژاله علو به دولت داده شده تا تصويب شود.
حسيني در خصوص اختلافات حاكم بر نهادهاي سينمايي اظهار داشت: اعتراض ها در مورد برخي فيلم هايي بود كه در آن بحث ضيافت مطرح مي‌شد در اين سه سال اخير حدود 250 فيلم ساخته شده كه از تعداد 18 فيلم بحث برانگيز بود كه برخي از اين فيلم ها مجوز اكران نگرفته و اختلاف در اين تعداد اندك فيلم ها وجود دارد.
وي در اين باره افزود: افراد داراي ديدگاههاي مختلف هستند ما نبايد از اين اختلافات واهمه داشته باشيم در همه زمينه ها بايد تنها يك نفر پاسخگو باشد نبايد كسي اظهار نظر كند و شوراي صنفي آئين نامه آن را قبول نداشته باشد.
حسيني تصريح كرد: بعد از بحث ها و اختلافات بناي ما بر تفاهم و عدم رسانه اي شدن آن بود ولي رسانه ها بر اين اختلافات دامن زدند تقاضاي من از رسانه ها كمك به حل اين مشكلات است.
وي ادامه داد: براي آينده نگراني وجود ندارد بايد آسيب ها را نشان داد اما تصوير كشيدن آن بايد با ظرافت و لطافت همراه باشد.
وي اظهار داشت: شوراي صنفي ارائه حواله كردن را پذيرفته اما شوراي تهيه كنندگان اظهار داشتند دو فيلم كه اكران نشده و در حال نمايش متوقف شد بايد خسارت آن به نحوي جبران شود و سينما آزادي اين خسارت را بايد متقبل شود و همه عمل به جايگاه قانوني را قبول كردند.
وي بيان كرد: حواله "من و زيبا" براي سينما آزادي صادر شده يك فيلم هم كه همين سينما با تهيه كننده آن براي اكران در حال توافق هستند.
حسيني در خصوص وضعيت خانه سينما گفت: خانه سينما بحث قانوني داشت كه با تشكيل صنف بايد يك اساسنامه وجود داشته باشد تا حقوق اعضا مشخص باشد و رئيس جمهور بر تصويب يك اساسنامه جديد دستور دادند و مبناي اين اساسنامه بايد برهمگرايي باشد.
وي در اين باره تصريح كرد: اعضاي اين خانه سه نفر از افراد گذشته و سه نفر از افراد جديد و يك نماينده از جانب رئيس جمهور را تشكيل مي دهد.
وي بيان كرد: يكي از اشكالاتي كه از سينما گرفته مي شد اين بود كه سينما از ارزش ها و فرهنگ اصيل اسلامي فاصله گرفته در حالي كه ما آثاري چون شور شيرين و روزهاي زندگي، چمران، يوسف هور و.. كه همه اينها بيانگر اهتمام به اين مسئله است.
حسيني عنوان كرد: ما خود را منزه از ضعف نمي دانيم و همچنين سينما را سينمايي آرماني تلقي نمي‌كنيم اما فردي هم ظرف 4 سال نمي تواند انقلاب كند.
وي تاكيد كرد: فيلم هاي خوبي در طي اين مدت ساخته شده ولي رسانه ها كمتر به آن پرداختند و با چند فيلم برجسته گمان مي كنند سينماي ما سينماي مسئله داري است و سينماگران ما را محكوم مي كنند.
حسيني در خصوص مسكن هنرمندان اظهار داشت: مسكن به حدود 2000 نفر از سينماگران تعلق مي گيرد كه در حوالي پرند و پرديس خواهد بود كه تاكنون 50 نفر از اين افراد نهايي شده است.
وي ادامه داد: 61 سالن سينما بازسازي و احداث شد و 33 سالن در دست ساخت داريم كه تا پايان دولت افتتاح خواهد شد.
وي عنوان كرد: فيلم خانه اي در ساختمان سينمايي وزارت ارشاد در فضايي به ميزان 6 هزار مترمربع تا پايان بهمن افتتاح مي شود.
وي در خصوص عملكرد خود بيان كرد: پشت اين مسائل و اختلافات يك روند سياسي وجود دارد ما تلاشمان را براي ايجاد شرايط بهتر در سينما ايران است.
وي  در خصوص اينكه صحبتهايي در خصوص بركناري وي بوده خاطرنشان كرد: هنگام ورود من به حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح شد كه اين سمت كار سخت و دشواري است و اينكه نمي‌تواني بيشتر از سه ماه دوام بياوريد تا زماني كه در اين منصب هستم كار مي‌كنم و رئيس جمهور هم حمايت مي كنند.
گفتني است برنامه سينمايي هفت با موضوع بررسي مسائل سينماي ايران با  اجراي و سردبيري محمود گبرلو و تهيه كنندگي علي قانع هر هفته جمعه شب ها از شبكه سه سيما به روي‌ آنتن مي رود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار