احمدي نژاد:

تا پایان دولت دهم برداشت گاز از پارس جنوبی 2 برابر خواهد شد

رئیس جمهور با بيان اينکه دولت دهم برداشت گاز از پارس جنوبی را 2 برابر خواهد کرد، گفت: امروز 55 درصد جمعیت روستایی از گاز استفاده می‌کنند و 50 هزار واحد صنعتی که در اوایل دولت نهم 9 هزار و 500 واحد بود دارای شبکه گازی هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از قم، "محمود احمدي نژاد" رئیس‌جمهور در حاشيه مراسم بهره‌برداري از نخستین و بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه، با اشاره به اینکه لازمه پیشرفت کشور در همه بخش‌های اقتصادی، انرژی است، اظهار داشت: اگر بخواهیم در همه بخش‌های اقتصادی پیشرفت کنیم نیازمند انرژی هستیم که علاوه بر در دسترس بودن، قیمت مناسب نیز داشته باشد و با نوسانات اقتصادی نیز دچار اختلال نشود.

وي با اعلام اینکه قبل از انقلاب، عمده انرژی کشور در اختیار بیگانگان بود، افزود: پس از انقلاب، تلاش شد که مجموعه انرژی به کیسه ملت بیاید و یکی از کارهای بسیار خوبی که در این زمینه انجام گرفت بحث شبکه گازی بود که قبل از انقلاب، تنها چند شهر محدود از گاز استفاده می‌کردند و بعد از انقلاب بنا‌براین شد که این گاز طبیعی در یک شبکه گسترده به تمام کشور ارسال شود.

رئیس جمهور تصريح کرد: کار خوبی که در این چند سال اخیر و به صورت جهشی صورت گرفت این است که بیش از 925 شهر کشور از گاز طبیعی استفاده کردند و 96 درصد خانوار‌های شهری از گاز طبیعی بهره‌مند شده و 14 هزار روستا دارای گاز شدند.

وی افزود: امروز 55 درصد جمعیت روستایی از گاز استفاده می‌کنند و 50 هزار واحد صنعتی که در اوایل دولت نهم 9 هزار و 500 واحد بود دارای شبکه گازی هستند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه عمده نیروگاه‌های کشور به شبکه گازی متصل شده‌اند، خاطرنشان کرد: در هر نقطه‌ای از ایران می‌شود کارخانه ساخت و تأسیسات تولیدی درست کرد و این از کارهایی است که پایه‌ي عدالت است، یعنی فرصت و امکان سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم می‌کند.

رئیس جمهور با تأکید به اینکه تا پایان دولت دهم، برداشت گاز ما از پارس جنوبی 2 برابر خواهد شد، بيان کرد: با توجه به اینکه آب و هوا در کشور ما متغییر است و بخش عمده گاز مصرفی، خانگی است امیدواریم روزي برسد که مصرف عمده ما از گاز به تولیدات برسد.

وی با تأکید بر اینکه اوج مصرف گاز در کشور ما در فصل سرما است، گفت: چند ماه در سال، مصرف گاز پایین است و اگر بخواهیم به اندازه 5 ماه گاز ذخیره کنیم باید تأسیسات آن را فراهم کنیم تا این سرمایه عظیم به بهترین حالت استفاده شود و در فصل کم مصرف، گاز را ذخیره کرده و در زمان پرمصرف، بهره‌برداری کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه از چند سال اخیر ایده ذخیره‌سازی در معادن زیر زمینی مطرح‌شده است، افزود: مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفت که 40 نقطه را پیدا کردند تا طبیعت زمین بتواند گاز را ذخیره کند و اولین آن هم قم بود.

وی تأکيد کرد: باید شبکه را گسترش دهیم تا بتوانیم ديگر روستاهایی که از انرژی گاز محروم‌اند را بهره‌مند سازیم و باید همه همراهی کنند تا در روستاها یک منبع گذاشته شود و از آنجا لوله‌کشی گاز را به منازل و تولیدی‌های آنها برسانیم.

رئیس جمهور با توصیه به مدیران در خصوص جایگاه قم گفت: حالا که قم دوباره به جرگه استان‌های دارای انرژی پیوسته است، باید کاری کنیم که سودی از این انتقال به مردم استان قم نيز برسد.

وی  با اشاره به بي‌توجهي عمدي نسبت به قم در دوران ستمشاهي اظهار داشت: حالا باید طوری در قم سرمایه‌گذاری کرد که اين شهر به عنوان یک مرکز اسلامی پيش برود و چهره شهر عوض شود. سرعت پیشرفت خوب است، اما ما را راضی نمی‌کند.

احمدی‌نژاد با توصیه به وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در زمينه ساخت نیروگاه‌های جدید تأکيد کرد: باید کاری کنیم که برای هر شهر و روستایی، نیروگاه مخصوص آن را بزنیم و همه مسئولان در این زمینه همکاری کنند. ما می‌توانیم از این انرژی بهتر استفاده کنیم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار