بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۱۸ سوره کهف
وَ تَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَ هُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَ ذَاتَ الشِّمَالِ وَ كَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا

تو گمان کنی که ایشان بیدارند در حالی که سخت در خوابند و ما ایشان را به چپ و راست حرکت می دهیم و پهلو به پهلو می گردانیم (تا ایشان را رنجی نرسد) و سگ ایشان دو دست بر در آن غار گسترده است و اگر تو بر حال ایشان اطلاع می‌یافتی (و در ایشان نظر می کردی) از آنها سخت می‌گریختی و دلت از رعب و ترس آکنده می شد.

*در مورد تعداد اصحاب کهف بعضی گفته اند آنها سه نفر بودند و چهارمی آنها سگشان بود و بعضی گفته اند هفت تن بودند و سگ نفر هشتم محسوب می شد. نظامی در بیت زیر به هر دو روایت اشاره کرده است:

رابعه با رابع آن هفت مرد      گیسوی خود را بنگر تا چه کرد

*در اینجا رابع به معنی همان سگ است و این سگ را چنان مقامی بوده است که او را یک نفر از گروه به حساب می آورند و این بدان خاطر است که یار خوبان شده بود و با نیکان پیوسته بود و به گفته سعدی :

پسر نوح با بدان بنشست       خاندان نبوتش گم شد
   سگ اصحاب کهف روزی چند       پیِ نیکان گرفت و مردم شد

*داستان عزیز پیامبر و داستان غربی ریب ون وینکل (Rip Van Winkle) به روایت واشینگتن ایروینگ، نویسنده آمریکایی قرن نوزده، به داستان اصحاب کهف بی‌شباهت نیست.


*مولانا آن بخش از داستان را که در آیه حاضر آمده و می فرماید آنها به نظر می رسید که بیدارند اما در حقیقت خواب بودند چنین تفسیر کرده است که این از احوال عارفان است که مردم تصور می کنند ایشان بیدارند و با مردمان سخن می گویند و داد و ستد می کنند اما در حقیقت در خواب متعالی خویش رویاهای دیگری می بینند:

حال عارفان این بوَد بی خواب هم       گفت ایزد«هُم رقودٌ» زین مرم

   خفته از احوال دنیا روز و شب       چون قلم در پنجه تقلیب رب

         آنکه او پنجه نبیند در رقم       فعل پندارد به جنبش از قلم

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار