مهمانپرست مطرح کرد

سخنان بشار اسد نشان‌دهنده ثبات در سوريه/ اشتراکات طرح ایران و اسد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، طرح سه مرحله‌ای رئیس جمهور سوریه برای رفع بحران این کشور را دارای مشترکات فراوان با طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران دانست.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامین مهمانپرست  در ارزیابی طرح بشار اسد گفت: ما طرح رئیس جمهور سوریه را طرحی مفید می‌دانیم و همان‌طور که وزیر امور خارجه اعلام کرد، از آن حمایت می‌کنیم.

وی سخنان دیروز رئیس جمهور سوریه را نشان‌دهنده ثبات در این کشور دانست و افزود : سخنان اسد نشان می‌دهد که دولت سوریه با حمایت مردم در پی رفع بی‌ثباتی و ناامنی و ایجاد اصلاحات سیاسی است و با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی‌شان مخالفت می کند.

مهمانپرست تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا از شرایط کنونی برای گفتگوهای سازنده به منظور تحقق خواسته‌های مردم سوریه، جلوگیری از آسیب بیشتر به آنان و بازگشت آوارگان به وطنشان استفاده شود.

وی گفت: در چارچوب این طرح، زمینه آغاز گفتگوهای ملی در سوریه فراهم می‌شود و با نظر نمایندگان گروه‌های مخالف و موافق، دولتی می‌تواند تشکیل شود تا شرایط لازم را برای برگزاری انتخابات پارلمانی، قانون اساسی و ریاست جمهوری فراهم کند.

مهمانپرست هشدار داد: شرایط سیاسی منطقه، اهداف سیاسی کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی را به خوبی در سوریه نشان می‌دهد و کشورهای منطقه باید با حمایت از طرح بشار اسد مانع از فتنه‌های جدید شوند، زیرا بی‌ثباتی در منطقه به زیان همه کشورها است.

وی گفت: شواهد نشان می‌دهد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، پس کشورهای موثر در معادلات منطقه باید با نزدیکی گروه‌های سیاسی سوریه و رایزنی‌های فشرده سیاسی، زمینه اجرای طرح اسد را فراهم کنند.

مهمانپرست همچنین درباره موضع مقامات آمریکایی علیه بشار اسد پس از طرح سه مرحله‌ای وی گفت: اگر آمریکا و برخی کشورهای غربی ، مدعی حمایت از حقوق مردم سوریه و حمایت از دموکراسی هستند، بهتر است شرایطی فراهم کنند تا مردم این کشور در انتخابات درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

مهمانپرست افزود: هر گونه پیش شرط و اظهار نظر خارج از اختیارات مردم سوریه، دخالت در امور داخلی این کشور است و این ذهنیت را ایجاد می‌کند که خواسته‌های مردم سوریه اهمیتی برای آمریکا ندارد و آنان در پی اهداف سیاسی خاص خود هستند.

وی همچنین با اشاره به استمرار رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مختلف در سوریه گفت: طرح پیشنهادی اسد باید در رایزنی‌های سیاسی بیشتر بررسی شود و حضور فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در کشورمان نیز به همین منظور است تا جزئیات این طرح بیشتر مشخص شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار