تداوم تظاهرات در حمایت از دولت نوری مالکی

حاميان نوري المالکي، نخست وزير عراق، 12 ژانويه 2013 در ميدان التحرير در بغداد تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی؛ عراقی‌ها بار دیگر با برپایی تظاهرات گسترده در بغداد، پایتخت عراق، حمایت خود را از دولت نوری المالکی، نخست وزیر این کشور ابراز کرده‌اند.
 
 
تظاهرات‌کنندگان روز شنبه با تجمع در میدان آزادی بغداد، در حمایت از نخست وزیر عراق شعار سر دادند.
 
فعالان همچنین در این تظاهرات از آن چه سیاست‌های ضد فرقه‌ای دولت عراق نامیدند، استقبال کردند.
 
تظاهرات‌کنندگان همچنین از قانون منع اعضای حزب بعث سابق عراق از رسیدن به قدرت، حمایت کردند و گفتند، این قانون میراث صدام حسین را ریشه‌کن می‌کند.
 
هواداران و حامیان مالکی همچنین روز جمعه با برپایی تظاهرات در شهر مقدس نجف و شهر بصره در جنوب عراق، از مقامات این کشور خواستند در مقابل درخواست‌های مطرح شده مبنی بر تغییر قوانین ضد تروریستی، ایستادگی کنند.
 
این درحالی است که معترضان ضد دولتی نیز با تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای عراق، لغو قوانین ضد تروریستی و آزادی زندانیان را خواستار شده‌اند.
 
عراق از ۲۳ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی، زمانی که محافظان شخصی رفیع العیساوی، وزیر دارایی این کشور به اتهام‌های تروریستی دستگیر شدند، صحنه تظاهرات و اعتراضات ضد دولتی بوده است.
 
تظاهرات‌کنندگان علت این دستگیری‌ها را انگیزه‌های فرقه‌ای عنوان کرده و پایان قوانین ضد تروریستی را خواستار شده‌اند، اما دولت می‌گوید تصمیم‌گیری درباره حذف این‌گونه قوانین به عهده پارلمان عراق است.
 
در همین حال، شهرها و استان‌های عراق از جمله صلاح‌الدین، دیاله، کرکوک و نینوا، روز جمعه (چهار ژانویه، ۱۵ دی) صحنه تظاهرات و اعتراضات ضد دولتی بود. این اعتراضات در حالی صورت گرفت که تظاهرات‌کنندگان در استان الانبار برای دوازدهمین روز متوالی، بزرگ‌راه ارتباطی عراق به سوریه و اردن را مسدود کرده بودند.
 
نخست وزیر عراق روز چهارشنبه اعلام کرد، بغداد برای پایان دادن به اعتراضات در الانبار به زور متوسل خواهد شد. دولت عراق می‌گوید، عوامل خارجی در این اعتراضات دخالت دارند.
 
المالکی گفت: من به شما درباره ادامه مسدود کردن این بزرگ‌راه هشدار می‌دهم، چراکه این [اقدام] بر خلاف قانون اساسی عراق است. ما در مقابل شما بسیار صبور بوده‌ایم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار