بریدن سر کارگر نوجوان سریلانکایی، جنایتی دیگر از سوی حکومت سعودی

خبر سر بریدن دخترک خدمتکار سریلانکایی را وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد خبری که حاکی از جنایتی دیگر از سوی حکومت سعودی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  کرسنت آنلاین، ریزانا نافیک متهم شده بود که کودکی را که نگهداری می کرده خفه کرده است و به همین خاطر سرش از تنش جدا شد.وی قتل نوزاد چهار ماهه را رد کرد. نافیک تنها 17 سال داشت. گروههای حقوق بشری همگی اقدام عربستان سعودی را محکوم کردند و آن را نقض آشکار حقوق بشر و موازین بین المللی دانستند.   
 
وی زمانی که با بطری به نوزاد شیر داده است پس از مدتی مشاهده می کند که نوزاد سرفه می کند و سپس می میرد. خانواده نوزاد وی را متهم به قتل کودک شان می کنند در حالی که نافیک خود این اتهام را رد کرده بود. این حادثه در سال 2005 روی داده بود.   
 
دولت سریلانکا پس از قطع سر این دختر نوجوان اقدام عربستان سعودی را محکوم کرد و وزارت امور خارجه آن کشور طی بیانیه ای اظهار داشت "رئیس جمهور سریلانکا از این اتفاق ابراز تاسف می کند زیرا علیرغم تلاش های دولت و فریادهای بین المللی برای جلوگیری از وقوع این حادثه، متاسفانه این اتفاق روی داد."    
 
زمانی که نافیک برای نخستین بار از سوی دستگاه قضائی سعودی به قتل متهم شد، هیچ مترجمی در اختیار وی قرار داده نشده بود تا وی از خود دفاع کند. وی بدلیل آنکه به تازگی به عربستان سفر کرده بود قادر به تکلم به زبان عربی نبود. هیچ وکیلی نیز در اختیار وی قرار نگرفت و به همین خاطر وی به اجبار مجبور شد که اتهام وارده شده علیه خود را بپذیرد. وی در دادگاه اتهام را رد کرد و اظهار داشت که به زور مجبور به اعتراف دروغین شده است.    
 
"رانجان رامانایاک" یکی نماینده پارلمان سریلانکا که کارزاری را برای دفاع از این نوجوان سریلانکایی به منظور حفظ جان وی تشکیل داده بود حکومت عربستان سعودی را حکومتی "دیکتاتور" خوانده است و اظهار داشته که آنان جرات ندارند که سر شهروندان آمریکائی و یا اروپائی متهم را قطع کنند و تنها این کار را در قبال آسیایی ها و آفریقایی ها انجام می دهند. عربستان سعودی تنها این کار ظالمانه را در قبال مردم فقیر کشورهای جهان سوم انجام می دهد. 
 
واضح است که دادگاه به دفاعیات نافیک توجهی نکرده است و به همین خاطر والدین وی و دولت سریلانکا از ملک عبدالله درخواست عفو آن دختر را نمودند. با این حال پس از صدور حکم قطع سر برای این نوجوان سریلانکایی امید های آنان به کابوس تبدیل شد.   
 
براستی چرا این نوجوان سریلانکائی بایستی مرتکب قتل یک نوزاد شده باشد. پوچ بودن این اتهام علیه وی اشکار است. عربستان سعودی با خدمتکارانی که از کشورهای جهان سوم به آنجا مهاجرت کرده اند همچون برده رفتار می کند. سوال اینجاست که یک نوجوان 17 ساله چگونه و به چه حقی بعنوان خدمتکار استخدام شده و آنکه چگونه می شود زمانی که نافیک تنها چند هفته است که به عربستان سفر کرده جرات کند که انسان دیگری را به قتل برساند؟ والدین این نوجوان او را برای کسب درآمد و کمک به خانواده به عربستان فرستادند اما با قطع سر فرزندشان مواجه شدند.  
 
نافیک تنها قربانی چنین حوادثی در عربستان سعودی نیست و نخواهد بود. کارگران فقیری که از پاکستان و هند نیز به عربستان می آیند مداوما با اجرای چنین احکامی مواجه شده اند. عربستان سعودی جزو کشورهایی است که بدترین رفتار را با خدمتکاران و کارگران مهاجر دارد.   
 
گروههای حقوق بشری از جمله "عفو بین الملل" و "دیده بان حقوق بشر" این اقدام دولت سعودی را محکوم کرده اند. همچنین کارزاهایی نیز در سریلانکا برای محکوم نمودن این اقدام عربستان سعودی به راه افتاده اند. آنان دولت سعودی را متهم می کنند که از عدم اطلاع نوجوان سریلانکایی از زبان عربی وی را مجبور به اعتراف دروغین کرده اند و آنکه با استناد بر کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد اقدام سعودی ها را نقض آشکار قوانین بین المللی خوانده اند.   
 
"نیشا واریا" رئیس مرکز تحقیقات حقوق زنان سازمان ملل متحد اظهار می دارد "عربستان سعودی یکی از سه کشوری در جهان است که افرادی را که زیر سن قانونی نیز مرتکب جرم شده باشند را اعدام می کند."   
 
سازمان "بین المللی کار" نیز "مصرانه" از تمامی کشورها خواسته تا به حقوق کارگران مهاجر احترام بگذراند. این سازمان اعلام کرده که تنها 10 درصد از کارگران مهاجر که 5.3 میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهند تحت حمایت قانون بین المللی کار قرار دارند. متاسفانه شیخ نشین های منطقه از جمله عربستان سعودی احترامی برای این قوانین قائل نیستند و بدتر از آن بسیاری از کارگران مهاجر نیز به حقوق خود آشنا نیستند و از آن اطلاعی ندارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار