تلاش برای افزایش حمایت‌های قانونی از زنان بدسرپرست

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: زنان بدسرپرست در بیشتر قوانین استخدامی مانند عائله مندی، تبدیل وضعیت استخدامی، حق اولاد، تسهیلات مسکن، تعریف نشده‌اند و زنان بی سرپرست مشمول این قوانین هستند، بنابراین زنان بدسرپرست نمی‌توانند از امتیازات و تسهیلات استخدامی بدلیل تصریح قانونگذار استفاده کنند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،" پروین هدایتی" در مورد وضعيت زنان بدسرپرست، اظهار داشت: با توجه به قانون، مرکز امور زنان و خانواده با معاونت توسعه منابع انسانی رییس جمهور و معاونت حقوقی مکاتباتی در خصوص اصلاح تعریف زن سرپرست خانوار و موضوع عائله مندی داشته که تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی در ادامه گفت: زنان بد سرپرست به گروهی از زنان گفته می‌شود که از سوی همسرشان ترک شده‌اند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند، آنان به طور دائم یا موقت بدون سرپرست هستند.

هدایتی افزود: طبق بند 3 ماده 2 قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوب 24 آبان سال 71، زنان و دخترانی که بطور دائم یا موقت بدون سرپرست می‌باشند تحت حمایت‌های مالی و خدمات آموزشی، کاریابی، حرفه و فن و خدمات مشاوره‌ای و پرداخت مقرری نقدی در صورت احراز و عدم تمکن مالی از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) که سازمان حمایتی از افراد بی سرپرست است، قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: مرکز امور زنان وظیفه اجرایی و حمایتی ندارد؛ لذا اقدامات اجرایی نیز برای این گروه انجام نمی‌دهد و تنها در خصوص اقدامات سیاستگذاری و اصلاح قوانین و مقررات می‌تواند عمل کند کما اینکه در صورت مراجعه حضوری این افراد نسبت به معرفی به سازمان‌های حمایتی و یا تشکل مردمی فعال در این زمینه و یا کمک به توانمندسازی و خود اشتغالی آنان به طور مستقیم و از طریق معرفی به سازمان‌های حمایتی اقدام می‌کند.

زنان بدسرپرست به دلیل آسیب پذیری باید مورد توجه قرار گیرند

براساس اين خبر به نقل از ستاد حقوق بشر؛ هدايتي  تاکید کرد: زنان بدسرپرست به دلیل آسیب پذیری باید مورد توجه قرار گیرند از آنجا که بیشترین خدمات به زنان بی سرپرست تعلق می‌گیرد کمک نکردن به زنان بدسرپرست - که دارای شرایط خاص هستند- به دلیل محدودیت‌های قانونی ممکن است باعث تشویق آنان به طلاق از همسر بدلیل استفاده از حمایت‌های قانونی شود.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری: برای جلوگیری از تمایل زنان به طلاق، زنانی که واقعا فرد بد سرپرست هستند و توسط همسر ترک شده اما حفاظت و نگهداری فرزندان خود را عهده دارند و به دلایل مختلف حاضر به طلاق نیستند و شرایط بد سرپرستی را تحمل می‌کنند باید مورد حمایت‌های قانونی قرار گیرند.

گفتني است؛ زنان بدسرپرست را آسيب‌هاي بسياري تهديد مي‌كند كه دولت براي جلوگيري از اين مساله راهكارهاي مختلفي ارائه كرده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: هدایتی ، زنان ، بدسرپرست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار