گزارش/

"محدوديت خروج زنان" با وجود اعتراضات فراوان به تصويب رسيد

مطابق قانون اصلاح شده گذرنامه، زنان مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، لایحه مطروحه برای تغییر قانون گذرنامه روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصویب و آماده‌ ارائه به صحن علنی شد.

محدودیت خروج زنان تصويب شد

در سال جاری (۱۳۹۱) در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای به تصویب رسید که طی آن زنان مجرد زیر ۴۰ سال نیز در زمره "افراد تحت ولایت و قیمومیت" قرار می‌گیرند.

این لایحه انتقادها و اعتراض‌های فراوانی به دنبال داشت. در پی انتقادهای داخلی و بین‌المللی، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این لایحه پیشنهاد دولت است.

اما دو عضو زن کابینه محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند که مجلس مسئول افزودن این بخش‌ها به قانون پیشنهادی دولت است.

مریم مجتهدزاده، رئيس مرکز امور زنان، و فاطمه بداغی، معاون حقوقی ریاست جمهوری، گفته‌اند که در لایحه دولت چنین ماده‌ای وجود ندارد و این موضوع با قانون مدنی مغایر است.

این لایحه برای تغییر قانون گذرنامه روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصویب و آماده‌ی ارائه به صحن علنی شد.

**با ورود ايرادات وانتقادهاي وارده بر اين لايحه حقوقدانان ومسئولان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به طرح ايرادات اين لايحه پرداختند:

جزئيات لايحه صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال با اذن ولي

مهدي دواتگري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جزئيات اين طرح را اينگونه بيان کرده بود:

اين عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه لايحه اجازه پدر برای صدور گذرنامه دختران زیر 40 سال از سوي دولت به مجلس فرستاده شده ادامه داد: دختران زير 40 سال با اذن ولي قهري و زنان بدون ولي قهري با حكم حاكم شرع اجازه خروج از كشور را دارند كه اين لايحه هرچند در جهت حفظ نظم عمومي بوده اما ايراداتي بر آن وارد است.

اين حقوقدان مشكل اساسي اين لايحه را اينگونه بيان كرد: زمانيكه ولي قهري (پدر، جد پدري) اجازه خروج از كشور را براي دختر صادر نكند مانند جايي‌ كه زني براي معالجه بيماري حتما بايد به خارج از كشور مراجعت كند سپس با مخالفت ولي قهري روبرو مي‌شود كه براي حل اين مشكل موادي در اين لايحه عنوان نشده است.

وي تصريح كرد: اگر تمامي افراد زير 40 سال براي خروج از كشور يا هر مساله ديگر به دادگاه شكايت كنند، تا صدور حكم قطعي زمان بسياري صرف مي‌شود كه در اين صورت ضرورت امر مدعي از بين مي‌رود، پس براي حل اين مشكل بايد تشريفات دادرسي را حل كرده و در زوايا و چارچوب‌هاي حقوقي و ضرورت‌هاي جامعه اصلاحات اين لايحه را انجام دهيم.

دواتگري نقص ديگر اين لايحه را دايره سني آن دانست و خاطرنشان كرد: دختر يك ساله و دختر سي و نه ساله در اين طرح يكسان شمرده شده‌اند كه بايد اين امر نيز مرتفع شده تا قانون جامعي در اين زمينه تصويب شود.

محدودیت جنسیتی نسبت به دختران پس از رسیدن به سن 18 سال هرگز در قوانین ما سابقه نداشته است


لمیاء رستمی تبریزی، استادیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی طي يادداشتي به بررسي معايب اين طرح پرداخت:

بر اساس منابع قرانی برابری زن و مرد در خلقت و آفرینش تاکید شده و جنسیت مبنای برتری تلقی نشده است. زن و مرد از نفسی واحد آفریده شده اند، وبه لحاظ جایگاه خانوادگی، و در ایفای نقش همسری و در مکمل بودن و مایه آرامش همسر قرار گرفتن، زن نقش و جایگاهی برابر مرد دارد. علاوه بر این، امر خطیر وپر مسئولیت تربیت و انسان سازی، که وظیفه اصلی انبیاست، در آیات و روایات متعددی بر عهده زن و مادر نهاده شده، و بدین ترتیب با وضع زن در جایگاهی بسیار ارزشمند و رفیع، صلاح و فساد جامعه وتامین سلامت و امنیت جامعه بر عهده زنان نهاده شده است. در راستای تعالیم و دیدگاه های دینی و توجه دین مبین اسلام به جایگاه بلند مرتبه زن بود که امام خمینی (ره) فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود.

محدودیت جنسیتی نسبت به دختران پس از رسیدن به سن 18 سال هرگز در قوانین ما سابقه نداشته است. متن و محتوای قوانین مبین و تعیین کننده دیدگاه‌های فرهنگی اجتماع است، بنابر این در بنیانگذاری فرهنگی برای جامعه باید بیشتر دقت کرد، و مبادا بنیانگذار فرهنگی باشیم که هم متضمن اهانت به قوای فکری و شعور اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باشد، و هم تاثیرات جبران ناپذیری بر حیثیت و اعتبار دینی و فرهنگی جامعه وارد نماید.

پيشنهاد محدوديت گذرنامه دختران زير 40 سال با قانون اساسي مطابقت ندارد

گيتي پورفاضل درباره پيشنهاد کميسيون امنيت ملي مجلس درباره محدودديت سني دختران زير 40 اظهار داشت: زنان و دختران کشور در شرايط کنوني کشور تلاش مي‌کنند به جايگاه متعالي زن ايراني دست يابند که متاسفانه ايجاد محدوديت‌هاي اين‌چنيني سرخوردگي در ميان زنان و دختران ايجاد مي‌کند.

اين حقوقدان با بيان اينکه اين پيشنهاد با موازين حقوقي مطابقت ندارد، تصريح کرد: چگونه مي‌توان با وجود پيشنهاد مذکور به اين نتيجه رسيد که زن 20 ساله مطلقه از دختر 35 ساله مجرد بيشتر مي‌فهد؟ قانونگذاران نبايد از طريق ايجاد قوانين جديد مبهم، زمينه سردرگمي بيشتر را در جامعه ايجاد کنند.

نواقص طرح صدور گذرنامه براي زنان مجرد زير 40 سال با اذن ولي قهري

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقي قضايي مجلس طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصي دانست.

ابوالفضل ابوترابي طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصي دانست و گفت: قانون فعلی حاکم بر صدور گذرنامه برای زنان می‌گوید، تنها زنان متاهل برای گرفتن گذرنامه احتیاج به اجازه رسمی شوهر دارند اما اگر قانون جديد مصوب شود تمام زنان زير 40 سال براي صدور گذرنامه به اذن ولي نياز دارند.

عضو هيات رئيسه كميسيون حقوقي قضايي مجلس ادامه داد: در طرح ارائه شده به مجلس، حداقل سن تعريف نشده است، چرا كه زني كه به سن رشد و قانوني رسيده نيازي به اذن ولي قهري نداشته و اين امر منتفي است. در نتيجه مشخص نكردن حداقل سن براي صدور گذرنامه يكي از مشكلات اين طرح است.

وي تصريح كرد: از ابهامات ديگر اين طرح نبود ولي قهري براي بعضي زنان است كه با تصويب اين قانون، خروج از كشور با اذن ولي براي آنان مشكل‌ساز خواهد بود،‌ در نهايت مجلس بايد تدابير مناسبي در اين زمينه اتخاذ كند.

کشاورز:

دولت و مجلس وضعيت طرح صدور گذرنامه دختران به اذن ولي را مشخص كنند

رئيس سابق اتحاديه کانون وکلا گفت: مفاد طرح صدور گذرنامه براي دختران مجرد زير 40 سال به اذن ولي با وضعيت فعلي دختران و زنان كشورمان كه طي سي و چند سال اخير در امور اجتماعي و سياسي و علمي کسب کرده‌اند کاملا ناسازگار است.

بهمن کشاورز درباره اثرات منفي طرح اذن ولي براي صدور گذرنامه دختران مجرد زير 40سال، اظهار داشت: اگر اين طرح به صورت قانون عملي شود هيچ جنبه مثبتي ندارد چرا که مفاد آن با ضوابط مندرج در مقدمه قانون اساسي و متن اين قانون منافات دارد.

رئيس سابق اتحاديه کانون وکلا خاطر نشان کرد: دولت و مجلس بايد با جديت اين طرح را مورد بررسي قرار داده و براي آن تعيين تكليف كنند.

اسدي :

نقص در طرح صدور گذرنامه براي دختران مجرد زير 40 سال با اذن ولي

يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: طرح صدور گذرنامه براي دختران مجرد زير 40 سال با اذن ولي قهري،‌ ناقص بوده و هدف از اين امر مشخص نيست.

عباس اسدي با اشاره به بررسي طرح صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال با اذن ولي قهري (پدر،جدپدري) اظهار داشت: دايره سني اين طرح كاملا گنگ بوده چرا كه تمامي سنين زير 40 سال يكسان شمرده شده است.

وي ناديده گرفتن عدم اجازه ولي قهري در اين طرح را از معايب اصلي اين طرح دانست و گفت: در اين طرح اشاره به اين امر كه اگر به هردليلي پدر يا جد پدري به دختران اجازه خروج از كشور را صادر نكند، نشده و در صورت عدم اجازه ولي قهري دادگاه رسيدگي به اين امر را در صورت شكايت بر عهده مي‌گيرد كه اين امر مدت زمان زيادي را سپري كرده و اعتبار امر فرد مورد نظر منقضي مي‌شود.

**سرانجام پس از گيرودار بحث صدور گذرنامه براي دختران بالاي 18 سال کميسيون امنيت ملي اين طرح را به تصويب رساند.

تصویب نهایی لایحه قانون جدید گذرنامه زنان مجرد زیر ۴۰ سال

زنان مجرد زير 40 سال تنها با اجازه رسمی "ولی قهری" یا "حکم حاکم شرع" اجازه دریافت گذرنامه یا خروج از کشور را خواهند داشت.

سیدحسین نقوی حسینی در جلسه روز گذشته کميسيون امنيت ملي بيان کرد: مطابق ماده 15 این لایحه که به تصویب کمیسیون رسید تمامی اشخاصی که 18 سال تمام داشته باشند، می‌توانند تقاضای گذرنامه کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: همچنین مشمولین وظیفه عمومی با اجازه اداره وظیفه عمومی می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و نیز زنان متاهل در هر سنی با موافقت کتبی شوهر می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و نیز زنان مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
يعني پاسپورت بگيره چكارش كنه
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۲۲:۴۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
واقعا خیلی دردناکه
اون خانمهایی که حداقل اونجا هستن باید حامی خانمها باشن
حداقل اگر ۴۰ سال رو تعیین کردین برای دختر مجرد یه تبصره ای هم بزارید برای خانمهای مجرد تحصیل کرده
مثلا سن ۳۰ سال به بالا با مدرک دکتری و ۴۰ به بالا در شرایط معمول
اخه واقعا خجالت اوره طرف شده دکتر مملکت شده یه کاره ای بعد باید دائم اویزون باباش باشه
یا واسه دفترچه بیمه یا گذرنامه یا اجازه ازدواج یت فلان یا بیسار شاید پدر به دلایل بی ربطی مخالف باشه حالا نظرتون در مورد همه عموم این نیست باشه اما یه دکتر یا فوق لیسانس اونقدر دیگه عقلش میرسه که بتونه تصمیم بگیره
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
واقعا بد از خوندن این متن از زن بودن خودم متاسف شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
ایا کسی که دو یا سه سال به باز نشستگیش مونده ولی توانایی زیادی در تدریس را داراست می تونه اعزام شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
سلام
این حرفت یعنی چی؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام
این حرفت یعنی چی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
دوستان ..... اینقدر به خودشون فشار نیارن، ما نمیریم تا دختراشون و پسران عزیز شما بزرگواران تو اروپاخوش بگذرونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
سلام
این حرفت یعنی چی؟؟؟
.آره دیگه 40سالوبگذرونه دیگه کسی نگاش نمیکنه لزومی نداره.
الان شما مثلا به خانوم ها ارج نهادید و نگاه کردن دلیل خارج رفته؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۵۱ ۲۷ تير ۱۳۹۴
خیلی مسخرس... .اینقدر دخترارو بی شخصیت فرض کردین. بده.... دخترارو بی عرضه فرض کردین. در همه حال توهین خیلی بزرگیه به جامعه ی خانم ها...آره دیگه 40سالوبگذرونه دیگه کسی نگاش نمیکنه لزومی نداره... عجب قانونی گذاشتین مو لا درزش نمیره...
آخرین اخبار