محققان دانشگاه ایکس مارسیل ابزاری ساخته اند که می تواند از طریق سیستم اوپتیک، حتی یک مولکول را مشاهده کرده و ترکیبات آن را طی تنها چند دقیقه بررسی کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، این ابزار از پلاسما یا همان مطالعه لرزش الکترون ها در مواد مختلف استفاده می کند.

این پیشرفت می تواند به تشخیص سریع و دقیق داروهای ممنوعه برای ورزشکاران حرفه ای منجر شود چرا که می تواند رد و اثر هر گونه دارو یا ماده ممنوعه را در خون تشخیص دهد.

از این ابزار همچنین می توان در فرودگاه ها و دیگر اماکن امنیت بالا برای پیشگیری از ورود هرگونه مواد منفجره یا قاچاق مواد مخدر استفاده کرد. کاربرد دیگر این ابزار می تواند در تشخیص ویروس هایی باشد که افراد ممکن است به آنها مبتلا شده باشند.

پژوهشگران به سرپرستی دکتر ساشا گریگورنکو، این ابزار سنجنده جدید را با استفاده از گرافن ساخته اند. این ابزار واکنش زیادی در اتصال به فقط یک مولکول نسبتا کوچک دارد. این حساسیت بالا به ویژگی های توپولوژیکی فاز نوری تکیه می کند.

برای آزمایش این ابزار محققان آن را با گرافن پوشش دادند. آنها سپس هیدروژن را بر روی گرافن قرار دادند که به آنها امکان می داد تا ابزارشان را با حساسیت بسیار بالاتری نسبت به هر ماده دیگر، تنظیم و کالیبره کنند.

آزمایش برای تشخیص مواد سمی یا دارو می تواند با استفاده از یک آزمایش خون ساده با نتایج بسیار دقیق طی تنها چند دقیقه صورت گیرد. محققان دریافتند که حساسیت ابزار آنها دارای سه درجه اهمیت بیشتر از مدل های کنونی است.

پژوهشگران دانشکده فیزیک و ستاره شناسی امیدوارند این تحقیق بتواند کاربردهای عملی در تحقیقات نوظهور اوپیتک منفرد داشته باشد.

به گفته گریگورنکو ایده کلی این ابزار دیدن تک مولکول ها و دیدن واقعی آنها با استفاده از یک سیستم اوپتیکی ساده یا همان میکروسکوپ است.

این اوپتیک منفرد که از ویژگی های فازی غیر متعارف نور استفاده می کند زمینه بزرگ و نوظهوری در تحقیقات است و نشان داده ایم که این شیوه چگونه می تواند کاربردهای عملی با فواید بسیار داشته باشد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Materialsمنتشر شده است.

برچسب ها: دارو ، ورزش ، وبگردی