رئیس سازمان نظام پزشکی:

بیشترین مشکل جامعه پزشکی متوجه پزشکان عمومی است

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این که بار اصلی خدمات بر دوش پزشکان عمومی است گفت: بیشترین مشکل جامعه پزشکی نیز متوجه این گروه است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر شهاب الدین صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در همایش پزشکان عمومی سراسر کشور با بیان اینکه نزدیک 12 سال است که این همایش سالانه برگزار می شود گفت: ارائه آموزش های نوین به جامعه پزشکان عمومی از جمله اهداف این همایش است .

وی با اشاره به این که بیش از 3.4 جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند افزود: از دویست و بیست هزار عضو سازمان نظام پزشکی 80 هزار نفر پزشکان عمومی و 35 تا 40 هزار نفر متخصصین و فوق تخصص های رشته های مختلف هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در نگاهی به توسعه کمی و کیفی شماره های نظام پزشکی که از 14 هزار در سال 57 به 135 هزار در سال جاری رسیده است خواهیم دید که جامعه پزشکی بیش از 10 برابر رشد داشته در حالی که جمعیت کشور در طی این سال دو برابر شده است.

وی  با بیان این که سال 57 پزشکان فیلیپینی، پاکستانی و هندی در کشور مشغول طبابت بودند که امروز هیچ نیازی به پزشک خارجی نداشته و همه بیماران توسط متخصصین داخلی درمان می شوند تصریح کرد: علاوه بر توسعه کمی، توسعه کیفی پزشکان نیز جزء کارنامه های افتخار آفرین این حوزه می باشد.

وی یادآور شد: در گذشته سالانه چند میلیون دلار از بودجه سالیانه کشور برای اعزام بیمار جهت درمان به خارج از کشور صرف می شد که چندین سال است که در کشور این رقم صفر بوده و هیچ بیماری برای درمان های ضروری و ساده به خارج اعزام نمی شود.

دکتر شهاب الدین صدر با اشاره به این که در بسیاری از زمینه های سلامت کارنامه درخشانی داریم ادامه داد: با همه کمبود ها مشکلات و تنگناها با تلاش همکاران سراسر کشور شاخص های حوزه سلامت که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 150 شاخص هستند دست یافته ایم .

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: امروزه مطالبات مردم در دور افتاده ترین نقاط کشور با مطالبات مردم در پایتخت برای دریافت خدمات پزشکی یکسان است که نشان نیاز به ایجاد توزیع منطقی خدمات در کل کشور دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل بی توجهی و عدم اولویت سلامت  مشکلات این حوزه مزمن شده که عدم تخصیص مناسب و همچنین اعتبارات لازم از جمله دلایل مشکلات بسیاری در حوزه سلامت است.

صدر افزود: برای اصلاح وضعیت کنونی سلامت باید جزء اولویت سه گانه یا پنج گانه قرار گرفته و اعتبارات لازم برای این حوزه به همراه تخصیص های به موقع ارائه شود .

وی با اشاره به اینکه سرانه کنونی واقعی نبوده و باعث مشکلاتی در تعرفه های پزشکی شده است اظهار کرد: بر اساس قانون مصوبه سال 74 قیمت تمام شده خدمات باید در نظر گرفته می شد که متاسفانه هیچ دولتی آن را اجرا نکرد چرا معتقد بودند در این صورت آثار تورم زایی دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: بیشترین مشکل جمعیت پزشکی کشور ما متوجه پزشکان عمومی است در حالی بار اصلی ارائه خدمات نیز بر دوش این گروه هاست و بیشترین فشار در دوش پزشکان عمومی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گردش اقتصادی مطب ها را گردش نامطلوبی دانست و گفت: در حالی که عنوان می شود درآمد کمتر از یک میلیون تومان زیر خط فقر قرار دارد، آحاد جامعه پزشکی ما در معرض این رقم و یا پایین تر قرار دارند.

وی فعالیت جامعه پزشکان عمومی را بارز دانست و یادآور شد بسیاری از اعضای هیئت مدیره ها در سراسر کشور و نیز رئیس مجمع امور پزشکی  دبیر آن از پزشکان عمومی هستند.

دکتر شهاب الدین صدر با بیان این که نرخ تورم در حوزه سلامت دو برابر نرخ تورم عمومی کشور است تصریح کرد: با همه تلاش ها تعرفه های اعلامی فاصله زیادی با تعرفه های واقعی دارد .

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم به دلیل پرداخت 60 درصد هزینه های سلامت و پزشکان به دلیل تعرفه های نامناسب از وضعیت بهداشت و درمان کشور ناراضی هستند که با نارضایتی مسئولین مثلث سلامت دچار نارضایتی خواهد بود .

رئیس سازمان نظام پزشکی وضعیت حقوقی شاغلین در دستگاه های دولتی از دیگر معضلات این عرصه دانست و گفت طی سال های اخیر و تلاش مسئولین این وضعیت بهبود یافته و به سمت ردیف های استخدامی دکتری حرفه ای حرکت کرده اند.

صدر در ادامه با اشاره به این که طی یک سال و نیم گذشته هزار پروانه مطب توسط سازمان نظام پزشکی تمدید شده است گفت: تمدید پروانه ها از جانب نظام پزشکی نقطه عطفی برای این سازمان است.

وی در پایان با اشاره به این که فرآیند سیستم غذایی بخش پزشکی باعث ایجاد امنیت در جامعه شده است خاطر نشان کرد: با حساسیت بالاتری به مسائل پزشکی نگاه کنند چرا که با از بین رفتن اعتماد بین پزشک و مردم آسیب های زیادی به جامعه وارد می شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار