در پی درگذشت سازنده نخستین سرود ملی ایران؛

محمد بیگلری‌پور با "پاینده بادا ایران" در قلب‌ها جاودانه شد +صوت

محمد بیگلری پور سازنده نخستین سرود ملی ایران با "پاینده بادا ایران" مسیر ماندگاری در قلب های مردم را طی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ استاد محمد بیگلری پور، آهنگساز پرتلاش و ارزشمند کشور، پیشکسوت و رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما که چندی پیش به علت عارضه ریوی در بیمارستان بستری بود، شب گذشته در بیمارستان ایران مهر، ندای حق را لبیک گفت.
محمد بیگلری پور در سال 1324 در تهران و در خانواده ای هنرمند دیده به جهان گشود و از جمله استادان پرتلاش عرصه  آهنگسازی کشور بود که بعد از انقلاب اسلامی بیش از 1240 قطعه موسیقی ساخته است.

بیگلری پور که مدرس و دانش آموخته دانشگاه تهران بود در طول دوره فعالیت هنری خود، اقدامات شایسته و آثار ماندگاری را در کارنامه هنری اش به ثبت رسانده است.

وی مجوز تاسیس هنرستان موسیقی صدا و سیما را اخذ و شاگردان زیادی را تربیت کرده است همچنین یک گروه موسیقی از میان دانش جویان دانشکده صدا و سیما تشکیل داده است.
وی در سال 1357 موسیقی سرود "پاینده باد ایران" اولین سرود ملی ایران پس از انقلاب را می سازد؛ این سرود تا سال 1371 سرود ملی رسمی ایران بود.
ساخت سمفونی های "انقلاب"، "ایران"، "حضرت محمد (ص)" از دیگر آثار ماندگار این هنرمند با سابقه به شمار می‌آید.



بیگلری پور در سال 1382 به عنوان بهترین آهنگساز حماسی در دهه فجر به دریافت تقدیرنامه نائل آمد.
اولین سمفونی محمد بیگلری پور به نام "در ازل" در سال 1372 ساخته شده و مدت آن 60 دقیقه است که موسیقی بدون کلام است و از آذربایجان شروع می شود و با موسیقی خوزستان به پایان می‌رسد، در این سمفونی از موسیقی مقامی، محلی و سنتی استفاده شده و به وسیله 250 نوازنده و گروه کر اجرا شده که طی سه شب در تالار وحدت اجرا شد.
دومین سمفونی او سمفونی "انقلاب" است که در سال 1384 ساخته شده و در سالن کوثر به مدت دو شب اجرا گردیده است، این سمفونی با کلام است که شعر آن سروده آقای اسماعیل امینی و چهار خواننده گلریز، شیرازی، حامی و مسیحا است.
گفتنی است؛ مراسم تشیع پیکر رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما صبح روز شنبه 30 دی از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار می شود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۱۸:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
سلام مجدد
ممنون از پیگیریتون
ولی من منظورم لینک دانلود کلیپ بود
بازم ممنون از پیگیری نظرات
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۰۱:۱۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
با سلام و خسته نباشید
میخواستم خواهش کنم اگه امکان داره فایل این ویدئو را برام ارسال کنید
با تشکر