مدير گروه پرورش و اصلاح نژاد دام هاي سنگين مرکز اصلاح نژاد دام کشور از صدور شناسنامه براي اسب هاي کشور خبر داد.

سيروس احمدوند در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب که قانون نظام جامع دامپروري کشور در سال 1388 توسط رياست جمهوري تصويب و ابلاغ شده است گفت: در اين قانون وظايفي براي وزارت جهاد کشاورزي و زيرمجموعه هاي آن از جمله مرکز اصلاح نژاد دام کشور تعيين شده است.

وي افزود: طبق ماده ي 10 قانون فوق وظيفه ثبت داخلي، بين المللي و صدور شناسه و شناسنامه دام برعهده مرکز اصلاح نژاد دام کشور قرار داده شده است.

احمدوند با اشاره به اينکه موضوع شناسنامه دار شدن اسب ها به تازگي الزامي شده است ادامه داد: در اين طرح براي اسب ها شناسه قابل رديابي و شناسنامه فيزيکي نصب و به اين ترتيب هويت دام مشخص مي شود.

وي خاطرنشان کرد: ميکروچيپ شناسه اي قابل رديابي است که زير جلد دام تزريق مي شود و تا زماني که دام زنده است از بين نمي رود.

احمدوند افزود: به اين ترتيب تمام اطلاعات مربوط به اسب از جمله مالک، نژاد، جنسيت آن به راحتي قابل دسترسي است و در بحث جابجايي و صادرات دامپزشکي، ورزشي و... از اين اطلاعات استفاده زيادي مي شود.

وي با بيان اين مطلب که در گذشته براي شناسه دار کردن دام ها کارهايي از قبيل زدن پلاک به گوش آنها و... را انجام مي دادند گفت:‌ عيب اين گونه اعمال ناپايداري آنان بود، اتفاقي که در اين روش جديد رخ نمي دهد.

احمدوند با اشاره به کارهاي انجام شده براي تعيين پايه هاي ژنتيکي اسب ها افزود: ما در حال اجراي طرحي هستيم که در شناسنامه اين حيوان علاوه بر اطلاعات ظاهري و فنوتيپي آنها اطلاعات ژنتيکي هم گنجانده شود.

وي تاکيد کرد: تا پايان سال جاري کليه کارهاي مقدماتي اين طرح انجام مي شود.

احمدوند با بيان اين مطلب که شناسنامه دار شدن اسب ها به ارزش آن مي افزايد گفت: اين که چند اسب در سراسر کشور شناسنامه بگيرند بستگي به تقاضاي اسب داران دارد.

وي افزود: هر کس که متقاضي انجام اين عمل است بايد از طريق امور دام استان مربوطه درخواست خود و اطلاعات مربوط به اسبش را اعلام کند تا کارشان پيگيري شود.

گفتني است، ميکروچيپ تراشه به اندازه يک دانه برنج و حاوي يک کد ويژه است، اين وسيله در زيرپوست جاندار کاشته مي شود.

عمل کاشت اين وسيله نظير واکسيناسيون بوده و بسيار ساده و بدون درد است، کد اختصاصي ميکروچيپ که در زمان ساخت توسط اشعه ليزر طراحي مي شود غيرقابل تغيير و يا جايگزيني است و در تمام مراحل حيات جاندار به عنوان عامل دقيق شناسايي از آن استفاده مي شود.

همچنين لازم به ذکر است، نژاد اسب هاي اصيل ايراني شامل نژاد اصيل عرب ايران، ترکمن ايران، کرد ايران، اسبچه خزر ايراني، چناران ايراني، قده باغ ايراني و نژاد سيستاني هستند./عب
برچسب ها: هویت ، اسب ، شناسنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اقا من ی اسب مادیان دارم میخوام واسش شناسنامه بگیرم میتونم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۳:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
من عبدالله هستم از استان فارس ماديان عرب دارم و تا چند وقت ديگه به دنيا مياد چجورى براى ماديان و كراش شناسنامه درست كنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۲۸ دی ۱۴۰۰
با سلام مادیون به نام انصار عمودی میکروچیپ اما کارت میکروچیپ گمشده باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سلام سید احمد هستم از استان قزوین. شهرستان باورس اسبی خریداری کرده ام از اصفهان. الان میخام براش شناسنامه بگیرم. اسم پدرش سهراب طوفان. کرمانشاه. مادرش گل گندم. حالا راهنماییم کنید چطوری وکجا شنا سنامه بگیرم. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
جعفرخادمی
۱۲:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشیدمن جعفر ازشهرستان بجنورد.رازجرگلان.هستم.من یه اسب شیرخوارخریداری کردم.والان حدود1ساله است.میخواستم شناسنامه.وسندمالکیت بگیرم.ازطرف اعطای هویت اسب امدن شهرستان برای ازمایش اسب های شهرستان.ولی اسب من راقبول نکردن گفتندکه بایداسم پدرمادراسبت رابدونی والا شناسنامه نمیدیم الان من بخوام واسه واکسن برم دامپزشکی بدون شناسنامه اسب قبول نمیکنن لطفاراهنمایی وقدامات لازم رادراین خصوص بفرمایید
آخرین اخبار