سعود الفيصل:

بررسي توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورهاي عربي دراجلاس اقتصادي رياض

وزير امور خارجه عربستان گفت اجلاس اقتصادي سران کشورهاي عربي در رياض، مسئله توسعه اقتصادي و اجتماعي در اين کشورها را با تمرکز بر چهار محور بررسي کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الاخباريه عربستان ؛ سعود الفيصل در کنفرانسي مطبوعاتي که در پايان اجلاس اقتصادي سران کشورهاي عربي در رياض برگزار شد گفت: اهميت سومين اجلاس اقتصادي سران کشورهاي عربي که در رياض برگزار شد در اين بود که اين اجلاس پس از حوادث و تغييرات دو سال اخير در کشورهاي عربي برگزار شد. نمي توان جنبه هاي اقتصادي و اجتماعي اين تحولات را ناديده گرفت. به همين علت تلاش شد مصوبات اجلاس رياض برآورده کننده بلندپروازي هاي ملت هاي عرب باشد. اگر براي اجراي اين مصوبات جديت و صداقت وجود داشته باشد، اين مصوبات قابل اجرا خواهد بود.

در چارچوب تلاشها براي تحقق توسعه در کشورهاي عربي و برخوردار شدن شهروندان عرب از منافع مستقيم آن، پادشاه عربستان طرحي را براي افزايش سرمايه موسسات مالي عربي و شرکتهاي مشترک عربي ارائه کرد. بر اساس اين طرح، سرمايه اين موسسات و شرکت ها بين پنجاه تا صد درصد افزايش خواهد يافت تا بتوانند فعاليت هاي خود را گسترش دهند و شراکت بين بخش هاي دولتي و خصوصي را تقويت کنند. عربستان متعهد شده است سهم خود را از اين افزايش سرمايه بپردازد. با اجراي اين طرح، بيش از ده ميليارد دلار سرمايه به موسسات مالي عربي و شرکتهاي مشترک عربي تزريق خواهد شد تا نقش آنها در تامين مالي طرح هاي حياتي و راهبردي تقويت شود. اجراي اين طرح ها موجب تامين نيازهاي فزاينده شهروندان کشورهاي عربي به کالاها و خدمات و ايجاد فرصت هاي شغلي خواهد شد. 

وزير امور خارجه عربستان افزود: اجلاس اقتصادي رياض بر تعامل با مسئله توسعه اقتصادي و اجتماعي با تمرکز بر چهار محور اصلي تاکيد کرد. محور نخست به تحقق توسعه اقتصادي و اجتماعي در کشورهاي عربي در چارچوب فعال کردن همگرايي اقتصادي و از بين بردن موانع اين همگرايي مربوط مي شود. تکميل منطقه آزاد تجاري بين کشورهاي عربي و تکميل اتحاد گمرکي اين کشورها از جمله تلاش ها در اين زمينه است. محور دوم به تلاش براي به کار گيري بهينه منابع انساني و طبيعي و سرمايه هاي کشورهاي عربي مربوط مي شود.

تشويق جريان سرمايه بين کشورهاي عربي و تقويت نقش بخش خصوصي به عنوان شريک اصلي در توسعه کشورهاي عربي از جمله اين تلاش ها است. محور سوم به تلاش براي توسعه پايدار صنايع داخلي در بخش انرژي تجديدپذير و تشويق سرمايه گذاري و مشارکت دادن بخش خصوصي در اجراي اين طرح ها مربوط مي شود تا در نهايت، بازار عربي انرژي هاي تجديدپذير تشکيل شود و سپس به بازارهاي جهاني راه يابد. محور چهارم به سلامت شهروندان کشورهاي عربي مربوط مي شود که هدف اصلي توسعه است. تحقق اين هدف با تقويت تلاش کشورهاي عربي براي مقابله با بيماري هاي غيرواگيردار امکان پذير است. متاسفانه اين بيماري ها گسترش زيادي يافته و درصد بالايي از مرگ و ميرها و هدر رفتن توانايي ها در کشورهاي عربي ناشي از اين بيماري ها است».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار