گلوبال ريسرچ:

نگاهي به تحريم‌هاي الکترونيک آمريکا عليه ايران

"كوروش ضيابري" در مقاله اي تحت عنوان "تحريم هاي الكترونيك: هدف قراردادن رسانه ها، جلوگيري از دسترسي ايرانيان به اينترنت" در "گلوبال ريسرچ" به بعد ديگري از تحريم هاي ضد ايراني پرداخته و به تاثيرات اين مسئله بر محدوديت هاي ايجاد شده در دسترسي شهروندان ايراني به فناوري هاي الكترونيكي اشاره مي كند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، تحريم هاي ضد انساني آمريكا و متحدان اروپائي شان عليه ايران مرز و محدوده اي نمي شناسد. اين تحريم ها ايجاد مشكلاتي براي بيماران سرطاني، تالاسمي، هموفيلي، بيماران رواني و بيماران مبتلا به ايدز شده است زيرا در اثر اعمال تحريم هاي ضد ايراني امكان واردات داروهاي خارجي به ايران وجود ندارد و بيماران امكان دسترسي به داروهاي مورد نياز خود را ندارند. شركتهايي كه با ايران معاملات بازرگاني داشتند با مشكلاتي مواجه شده اند و اين مسئله بيشترين محدوديت ها را براي مردم ايران ايجاد كرده است. 

موج جديد تحريم هاي ضد ايراني "رسانه"هاي آن كشور را هم هدف قرار داده است و كشورهاي غربي مانع پخش برنامه هاي ماهواره اي شبكه هاي دولتي جمهوري اسلامي ايران در سرتاسر كشورهاي جهان در قاره هاي آسيا، آمريكاي لاتين، اروپا و آمريكاي شمالي شده اند و ميليون ها نفر از تماشاي برنامه تلويزيوني ايراني كه بديلي در مقابل رسانه هاي غربي بودند محروم شده اند. 

با اين حال، تحريم هاي گسترده شهروندان ايراني را از دسترسي به فناوري محروم ساخته است. برنامه "گوگل كروم" براي بسياري از ايرانيان غير قابل دسترس است و نمي توانند از طريق آن برنامه هاي مورد علاقه خود را دانلود نمايند. همچنين دسترسي آنان به "گوگل ارث" نيز محدود شده است. گرچه كاربران ايراني تيزهوش اند و مي توانند راههاي مختلفي را براي دور زدن اين تحريم ها بيابند. 

از اوايل سال 2011 ميلادي، شركت گوگل محدوديت هاي خود براي كاربران ايراني را رفع نمود و اعلام كرد كه محدوديت هاي وضع شده تلاش براي ارتباطات ميان اپوزيسيون در ايران را تضعيف مي کند و مدعي شد كه "امكان دسترسي به برنامه گوگل ارت توسط معترضين تسهيل شده است."  

مشخص است كه هدف دولت آمريكا نه خدمت به مردم ايران كه تضعيف آن كشور است. سابقه اعمال تحريم هاي آمريكا عليه استفاده از اينترنت در ايران به سال 1997 باز مي گردد. در آن زمان "بيل كلينتون" رئيس جمهوري آمريكا دستور داد كه محدوديت هايي عليه شركت هاي آمريكائي ارائه كننده نرم افزار عليه ايران وضع شود. طبق اين قانون فروش هرگونه فناوري در زمينه فضاي مجازي و حوزه وب به ايران از سوي هر كشوري ممنوع است. 

در آوريل سال 2003 ميلادي، سايت كاريابي "مانستر" در اقدامي تبعيض نژادي اطلاعات كاربران كشورهاي ايران، سوريه، سودان، ميانمار، كوبا، ليبي و كره شمالي را از سايت خود حذف نمود و اين كار را بدستور وزارت امور خارجه آمريكا انجام داده بود.  در ماه مارچ سال 2012 ميلادي، گزارش شد كه شركت گوگل دسترسي به برنامه اندرويد كه با عنوان "گوگل پلي" شناخته مي شود را محدود ساخته است. 

در آشكارترين اقدام نژادپرستانه نيز فروشگاه محصولات "اپل" در ايالت جورجيا از فروش گوشي هاي "آي فون" و "آي پاد" به مشتريان ايراني خودداري نمود و اين اقدام خود را به بهانه عدم امكان ارسال اين گوشي ها توسط ايرانيان به دوستان شان توجيه نمود ! 

شايد ايرانيان دارند هزينه استقلال عمل خود را مي پردازند و بدليل نفي سلطه گري آمريكا مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند. تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريكا مستقيما بر زندگي شهروندان عادي ايراني تاثير مي گذارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار