لاوروف در جريان كنفرانس خبري سالانه خود در مسکو تأکيد کرد:

آمريکا از ياد نبرد زمانيکه در عراق و افغانستان با مشکلات روبرو شد، براي حل مسايل با ايران تماس برقرار کرد

"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه در جريان كنفرانس سالانه خبري كه با هدف جمع بندي رويدادهاي بين المللي سال گذشته ميلادي برگزار شده است، به مسائل مربوط به ايران، سوريه، آمريکا و ... پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، سرگئي لاوروف در نشست سالانه خود با رسانه ها به مسائل جهاني پرداخت.


*** ايران
وزير امور خارجه روسيه هشدار داد  تلاش ها براي حل و فصل مشکل هسته اي ايران از طريق راه هاي نظامي مي تواند خطرناک باشد.

وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد: اختلافات ايران و گروه پنج به علاوه يک تنها با مذاکره حل مي شود. لاوروف گفت: روسيه از ادامه مذاکرات براي حل مسايل باقيمانده پيرامون فعاليت هسته اي ايران حمايت مي کند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره مذاکرات هسته اي  ايران و گروه 5+1  افزود: موضع روسيه حل سياسي مسايل باقيمانده است .

وي با  اشاره به اظهارات اوباما در مراسم تحليف درباره پايان جنگ و مناقشه در جهان گفت: اگر منظور آمريکا به مفهوم پايان استفاده از زور براي حل مسايل باشد از آن استقبال مي کنيم.

وزير خارجه روسيه ادامه داد  حل مسايل باقيمانده درباره فعاليت هسته اي ايران با زدن ضربه به واحد هاي هسته اي و تاسيسات زيربنايي اين کشور ايده بسيار خطرناکي است که بيشتر کشور ها آن را درک کرده اند و ما هم اميدواريم که هيچگاه اجرا نشود.

لاوروف گفت : ايران يک بخش از منطقه و از مهمترين کشورهاي منطقه است و بدون مشارکت ايران نمي توان مسايل منطقه اي را حل کرد.

وي خاطرنشان کرد: بياد بياوريم زمانيکه آمريکا در عراق و افغانستان با مشکلات روبرو شد، براي حل مسايل خود با ايران تماس برقرار کرد.

وزير خارجه روسيه با اشاره به اينکه  ايران  در خليج فارس قرار دارد گفت: در اواخر سال گذشته ميلادي ما با سازمان منطقه اي کشورهاي عربي خليج فارس ديداري داشتيم و پيشنهاد کرديم که در اين منطقه حريم امنيتي ايجاد شود.

لاوروف افزود : ايران هم از اين پيشنهاد ما مطلع است.

وي گفت: همه کشورهاي حوزه خليج فارس و اتحاديه عرب و پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد نشستي برگزار کنند تا اقدامات براي تحکيم اعتماد و امنيت در منطقه شروع شود.

وزير خارجه روسيه گفت: براي تحقق اين ايده ممکن است به همکاري از جمله تبادل اطلاعات نظامي يا رزمايش مشترک و ... نياز باشد؛ اما مهم اين است که اين ايده روي ميز قرار دارد.

لاوروف ادامه داد: کشورهاي عربي مسايلي با ايران دارند که بايد با مذاکره بررسي شود اما آنها نبايد انزواي ايران را درخواست کنند.

وي تصريح کرد : تجربه نشان مي دهد که سياست منزوي کردن نتيجه مثبتي ندارد و ما طرفدار گفتگو هستيم.


*** آمريکا
لاوروف همچنين اظهار داشت روسيه خواهان برگزاري گفتگوهاي سازنده و گسترش همكاري در زمينه هاي تجاري و اقتصادي با آمريكا است.

وزير امور خارجه روسيه گفت: در روابط روسيه و آمريکا چالش هاي سنگيني از جمله سپر موشکي اروپا و قانون ضد روسي ماگنيتسکي وجود دارد و ما به هر اقدام غيردوستانه پاسخ مي دهيم. وي  با اشاره به  اينکه روابط مسکو-واشنگتن، براي امنيت اروپا اهميت کليدي دارد افزود : ما به روابط  با آمريکا بر اساس احترام متقابل و برابري علاقه مند هستيم.

وي تصريح کرد: راهبرد ما در همکاري با سازمان ناتو نيز چنين خواهد بود.

وزير خارجه روسيه گفت: در همکاري با ناتو، موضوع برابري امنيت و تقسيم نشده بايد در اسناد و مدارک حقوقي منعکس شود.

لاوروف همچنين گفت: بر اساس دستور رئيس جمهور، راهبرد کليدي سياست خارجي روسيه تلاش براي ايجاد روسيه قوي و تامين منافع کشور است. اولويت سياست خارجي روسيه حل همه مناقشه ها از روش سياسي و انجام مذاکره است.لاوروف در ادامه با بيان اينكه هدف از استقرار ناوگان دريايي روسيه در درياي مديترانه ايجاد ثبات در اين منطقه است، رزمايش دريايي اين كشور در آبهاي مديترانه را در چارچوب تمرين هاي نظامي معمولي ارزيابي كرد.

وزير امور خارجه روسيه افزود: واشنگتن اراده جدي براي همکاري با ما در زمينه مشکلات کودکان يتيم روسي که شهروندان آمريکايي سرپرستي آنان را برعهده مي گيرند، وجود ندارد. ما ترجيح مي دهيم خانواده هاي روس سرپرستي اين کودکان را برعهده بگيرند. 


*** مالي

وزير امور خارجه ابراز اميدواري كرد كشورهاي اسلامي با همبستگي اجازه هرگونه انشقاق در بين خود را نداده و بار ديگر اوضاع مالي رو به ثبات برود.


*** سوريه
سرگئي لاوروف در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود در خصوص اوضاع سوريه گفت: يكي از مشكلات موجود اين است كه مخالفان بشار اسد خواستار سرنگوني وي هستند و با اين وضع هيچگونه تغييري در بحران اين كشور به وجود نمي آيد.

وي اولويت روسيه را در بحران سوريه ايجاد ثبات و توقف خشونت ها در اين كشور اعلام كرد و ادامه داد متاسفانه تلاش هاي حقيقي براي گرد هم آوردن طرفين درگيري در سوريه در پاي ميز مذاكره از جانب برخي كشورها وجود ندارد و برخي ها در رابطه با معارضان سوري اشارات اشتباهي از خود صادر مي كنند.

لاوروف همچنين با تاكيد بر اينكه در سوريه نبايد اشتباهاتي كه در كشورهاي ديگر رخ داده تكرار شود از ادامه تلاش هاي روسيه براي توقف خشونت ها در سوره بر اساس بيانيه ژنو خبر داد.

لاوروف همچنين درخصوص خروج اتباع روسيه از خاك سوريه گفت: خروج اتباع خود را از خاك سوريه شروع نكرديم اما تعدادي از شهروندان هستند كه قرار شده با هواپيماهايي كه كمك هاي انسان دوستانه به اين كشور انتقال داده اند، بازگردند.

*** کره شمالي

وزير امور خارجه روسيه بر تلاش مسکو براي از سرگيري مذاکرات با کره شمالي تاکيد کرد. 
سرگئي لاوروف افزود: ما با اعضاي شوراي امنيت در مورد پرونده کره شمالي توافق کرديم و تلاش خواهيم کرد مذاکرات شش جانبه از سر گرفته شود. 
لاوروف گفت: بعضي شخصيت هاي سياسي در ژاپن سخنان افراطي مي گويند که به نفع روابط دوجانبه نيست. 


*** اوکراين

وي افزود: بين روسيه و اوکراين روابط خوبي وجود دارد و دو کشور قراردادهايي در زمينه هاي مختلف دارند. عضويت اوکراين در اتحاديه کشورهاي مستقل فوائدي در زمينه هاي مختلف خواهد داشت. 


*** کوزوو-ارمنستان-آذربايجان

لاوروف خاطر نشان کرد: مواضع اتحاديه اروپا در مسئله کوزوو سازنده نيست و صربستان خواسته هاي عادلانه اي دارد که ما از آنها حمايت مي کنيم. دولت لتوني بايد براي حل مشکلات شهروندان خود تلاش کند و به حقوق بشر احترام بگذارد. 
لاوروف گفت: روسيه براي حل بحران بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان به صورت عملي تلاش مي کند. در مورد بحران بين دو کشور بايد به توافق ميانه اي دست پيدا کنيم که مورد قبول هر دو طرف باشد. 
سرگئي لاوروف گفت: بايد نتايج جنگ جهاني دوم به رسميت شناخته شود و از تحريک احساسات ملتها خودداري شود.

برچسب ها: لاوروف ، معارضین ، سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار