مشهد/ عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران:

دولت الکترونیک ، دولت همیشه در دسترس است

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: دولت الکترونیک می تواند تحولی عظیم در اشکال سنتی اداره امور جامعه به وجود آورده و نحوه ارتباط میان دولت و شهروندان را دگرگون سازد.

 

نوید کمالی در مصاحبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: دولت الکترونیک موجب می گردد سیاستگذاران از وجود نقطه نظرات شهروندان بیشتر آگاه شده و از این طریق می توانند دیدگاههای آنان را در فرآیند خط مشی گذاری دخیل سازند .

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت خدمتگزار در ایجاد ارتباط مستقیم با ملت شریف ایران در سالهای اخیر دولت الکترونیک امکان ایجاد ارتباط مستقیم مردم با عالی ترین مقامات دولت منتخب را تهسیل نموده است و امروزه هم میهنان عزیز قادرند تا از طریق شبکه اینترنت بطور مستقیم از دیدگاههای رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین آگاهی یابند .

این محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: دولت الکترونیک زمینه گفتمان مستقیم میان شهروندان و مقامات دولتی را فراهم می کند و بدین ترتیب اثر این نوع ارتباطات به مراتب بیشتر از شیوه های سنتی رابطه میان دولت و شهروندان خواهد بود و این امر به تحقق پاسخگویی و مسئولیت پذیری بیشتر در سازمانهای بخش عمومی کمک قابل ملاحظه ای خواهد کرد .

وی یادآور شد: ارتباط میان ایجاد دولت الکترونیک و مدیریت بهتر ارائه خدمات دولت برای شهروندان به قدری نزدیک است که برخی صاحبنظران معتقدند که دولت الکترونیک می تواند خدمت رسانی به ملتها را به حد کمال خود ارتقاء دهد.

کمالی تصریح کرد: دولت الکترونیک و دولت همراه شیوه ای است برای حصول اطمینان از اینکه همه شهروندان به گونه ای یکسان از فرصت مشارکت در تصمیماتی برخوردارند که به نوعی بر وضعیت و کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد. این شکل جدید ازحکومت داری ، شهروندان را از مصرف کنندگان منفعل خدمات دولتی به بازیگران فعال تبدیل می‌کند که می‌توانند درباره نوع خدماتی که به آن نیاز دارند اظهار نظر کنند .

وی گفت: دولت الکترونیک امکانات گسترده ای را برای عینیت یافتن آرمانهای حکومت اسلامی فراهم می کند و با به کارگیری فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی به بهبود فرایندهای ارائه خدمات در بخش عمومی ، تسریع ارائه خدمات به شهروندان ، پاسخگوتر شدن مأموران دولتی ، شفاف شدن اطلاعات ، کاهش فاصله میان مردم و دولتمردان ، مشارکت اثربخش تر شهروندان و اعضای جامعه مدنی در فرایند تصمیم‌گیری عمومی ، گسترش عدالت اجتماعی از طریق فرصتهای برابر افراد برای دسترسی به اطلاعات و .... کمک شایانی می کند و دولت ها چنانچه بخواهند در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی برابر همه اقشار ملت به خدمات یکسان حرکت کنند می توانند به ساختار دولت الکترونیک مسلح باشند.

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران ابراز خرسندی کرد: سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلا‌مي‌ايران كه مورد تأييد مقام معظم رهبري قرار گرفته و ابلا‌غ شده است ، امروزه چراغ راهنما و هدايت‌كننده مسير توسعه و سازندگي كشور در افق 1404 هجري شمسي است لذا با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش بی وقفه خدمتگزاران ملت در دولت اسلامی کشور ما شاهد وجود بزرگترین ساختارهای ارتباطی در سطح خاورمیانه است و هم میهنان زیادی در کشور می توانند از خدمات متنوع دولت الکترونیک در اقصی نقاط کشور بهره ببرند .

وی ابراز امیدواری کرد: هر روز بیش از پیش شاهد بهره گیری از دانش و فناوری های نوین در حوزه ارتقاء سطح خدمت رسانی به امت اسلامی باشیم و بتوانیم الگوی دولت الکترونیک اسلامی را برای نخستین بار در سطح جهان اسلام پیاده سازی نموده و به جهانیان معرفی نماییم ./س

یوسف زاده

برچسب ها: دولت ، الکترونیک ، دسترس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.