مادران باردار با استفاده از رژیم غذایی متعادل وزن‌گیری مناسب داشته باشند

وزن‌گیری مناسب مادر در طول بارداری با استفاده از رژیم غذایی متعادل، متضمن سلامت مادر و جنین در آینده است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: رعایت برنامه غذایی مناسب و متعادل برای ترمیم و تکامل بافت‌های مادر که تغذیه و رشد جنین را بر عهده ‌دارد، بسیار مهم است.

میترا رضااف بیان داشت: خانم‌ها قبل از باردار شدن، باید برای حصول اطمینان از سلامت و آمادگی کامل جسمانی و انجام مشاوره به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که BMI (وزن قبل از بارداری) فرد کمتر از 5/18 یا بالاتر از 25 باشد باید رژیم غذایی متناسب برای او در نظرگرفته شود و بهتر است تا رسیدن به وزن مطلوب، بارداری خود را به تأخیر اندازد.

رضااف عنوان کرد: وزن جنین از ماه سوم بارداری با زیاد می‌‌شود بنابراین وزن‌گیری مناسب مادر در سه ماهه دوم و سوم بارداری متضمن سلامت مادر و جنین است.

وی گفت: خانم‌های باردار در هر شرایط بدنی که باشند( لاغر، طبیعی، چاق) باید افزایش وزن داشته باشند ولی میزان افزایش وزن آنها تحت‌نظر کارکنان بهداشتی یا پزشک کنترل شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: یکی از عوامل خطر در شروع بارداری داشتن BMI بالاتر از 26 یا کمتر از 8/19 در نخستین ملاقات بارداری است.

رضااف با بیان این که وزن‌گیری سریع یا کند می‌تواند سبب زایمان زودرس شود، بیان داشت: مادران دارای اضافه وزن در معرفی خطر افزایش فشار خون حاملگی، دیابت بارداری، زایمان زودرس و زایمان از طریق سزارین به‌علت وزن بالای جنین قرار می‌گیرند.

مدیر گروه سلامت با اشاره به برخی شرایط وزن‌گیری نامناسب خانم‌های باردار، بیان کرد: خانم‌های باردار دارای اضافه وزن چنانچه از هفته 15 بارداری به بعد کمتر از 5/0 کیلوگرم در ماه افزایش وزن و خانم‌های باردار با وزن طبیعی چنانچه از هفته 15 بارداری به بعد کمتر از یک کیلوگرم در ماه افزایش وزن داشته باشند، افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در هفته در طول دوران بارداری، وزن‌گیری مناسبی نداشته‌اند.

رضااف اظهار داشت: خانم‌هایی که 5/18 BMI <دارند باید از انواع گروه‌های غذایی، وعده صبحانه از غذاهای پر انرژی مثل عسل، میان‌وعده‌ها از بیسکویت، کیک، میوه‌های تازه و خشک و انواع مغزها استفاده کنند.

وی گفت: خانم‌هایی که 25> BMIدارند باید ساعت ثابتی برای صرف غذا در وعده‌های مختلف روز داشته باشند، شیر و لبنیات نوع کم چرب مصرف کنند و حبوبات پخته مثل عدس و لوبیا را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

رضااف اضافه کرد: مادران باردار باید در کنار رعایت اصول تغذیه مناسب فعالیت بدنی و ورزشی را متناسب با سن و شرایط جسمی خود افزایش دهند و حتی‌المکان 30 دقیقه پیاده‌روی در تمام روزهای هفته داشته باشند./ع2

برچسب ها: باردار ، رژیم ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار