مرگ و ويراني از عراق تا سومالي، هديه اوباما به صلح جهاني

نيكولاس داويس در مقاله اي در پايگاه خبري "وار ايز کرايم"(جنگ، جنايت است) به حملات بي وقفه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان، پاکستان، یمن، سومالی و دیگر نقاط جهان پرداخته و تأکيد کرد که اين حملات چيزي جز مرگ و نابودي براي شهروندان اين كشورها به بار نياورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: اين موضوع که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در هر نقطه اي از جهان و بدون هشدار قبلي و بدون آنكه سربازان آمریکایی ها را در معرض خطر قرار دهد، سياستمداران آمريكايي را به استفاده از اين ماشين كشتار كنترل از راه دور، ترغيب كرده است .از طرفي سياستمداران به گسترش خشونت-با وعده دروغين جنگ عليه تروريسم-اهتمام تمام دارند و هواپيماهاي بدون سرنشين ابزار بسيار مناسبي براي تحقق اهداف آنها محسوب مي گردد.

اما حملات هواپیماهای بدون سرنشین تنها بخش ناچيزي از حملات نظامي ايالت متحده را تشكيل مي دهد .به عبارتي کمتر از 10 درصد از مجموع 20،130 حمله هوایی ارتش آمریکا در کشورهای مختلف پس از مراسم تحلیف پرزیدنت اوباما در سال 2009 تاكنون انجام شده است.

ایالت متحده در جنگ افغانستان(تنها در سال2001) 17،500 بمب در اين كشور انداخته است. در جنگ عراق(تنها در سال2003) ايالت متحده 29200 حمله هوايي را بر فراز آسمان عراق انجام داده است.

نیروی هوایی ایالت متحده 3900 حمله هوایی را طی هشت سال حضور خود در عراق، قبل از خروج نیروهای آمریکایی از اين كشور،انجام داده است.

اما در افغانستان،كشور تحت اشغال ناتو و آمريكا،38100 مورد حمله هوايي از سال 2002 به بعد گزارش شده است.  
دولت اوباما مسئول حداقل 18،274 حمله هوايي در افغانستان از سال 2009 تا كنون مي باشد كه حداقل 1،160 مورد آنها توسط هواپیماهای بدون سرنشین صورت پذيرفته است.

حداقل 116 حمله هوایی آمریکا در عراق در سال 2009 و 1،460 حمله هوايي از مجموع 7700 حمله ناتو در لیبی در سال 2011 توسط آمريكا به ثبت رسيده است.

از آنجايي که ارتش ایالت متحده آمار و ارقام حملات هوايي و هواپیماهای بدون سرنشین مخفي خود در کشورهای دیگر را منتشر نمی كند، گزارش های مطبوعاتی افزایش پنج برابري اين حملات نسبت به دوره دوم بوش را، با حداقل 303 حمله هوايي در پاکستان ، 125 در یمن و 16 مورد در سومالی تخمين مي زنند. 

گذشته از بمباران اولیه در افغانستان در سال 2001 و عراق در ماه مارس و آپریل سال 2003، دولت اوباما در مقايسه با دولت جرج بوش،حملات بشتري را انجام داده است.
در دولت بوش تقریبا 24،000 حمله هوایی در يك دوره هفت ساله، از سال 2002 تا 2008 انجام پذيرفت كه بدين ترتيب هر 3 ساعت يك حمله هوايي صورت پذيرفته است، در حالی که در دولت اوباما 20،130 حمله هوايي در چهار سال صورت پذيرفته است ،يعني هر  45/1 دقيقه يك حمله هوايي!!  
 
دولت آمریکا این ارقام را تا كنون رسانه اي نكرده و روزنامه نگاران نيز تا حد زیادی آنها را نادیده گرفته اند.

از طرفي بمب ها و موشک های مورد استفاده در این حملات هوایی در نوع خود سلاح هاي بسيار قدرتمند به لحاظ قدرت تخريبي، مرگ و میر در یک شعاع گسترده-فراتز از محل اصابت-مي باشند.  
اثر این بمب ها در میدان هاي نبرد واقعی، که در آن قربانیان افراد نظامی مي باشند، همواره مرگبار و وحشتناک گزارش شده است.
 
كاربرد چنین سلاح هایی در جنگ هاي کنونی آمریکا، که در آن "میدان جنگ" اغلب خانه ها، روستاها و حتی مناطق شهری پر جمعيت(غير نظاميان) مي باشند،در هر صورت،نقض قوانين حقوق بین الملل بشري تلقي مي گردد كه توسط آمريكا ناديده گرفته مي شود.  
يكي از اين قوانين، کنوانسیون چهارم ژنو سال 1949 مي باشد كه برای حفاظت از غیر نظامیان از بدترین اثرات جنگ و اشغال نظامی به امضا رسيده است.
 
در اوایل سال 2005، كميته سازمان ملل در امور عراق (یونامی) گزارش هاي سه ماهه اي را در مورد حقوق بشر در عراق منتشر مي كرد. 

آنها جزئیات حملات هوایی آمریکا و کشته شدن افراد غيرنظامي را رصد مي كردند.   

در گزارش حقوق بشر يونامي در اکتبر 2007 آمده است: " همه ادعاها و اتهامات منطقي درخصوص كشتارهاي غيرقانوني توسط نيروهاي نظامي چند مليتي کاملا و بی طرفانه مورد بررسی قرار گرفته است، و يافته هاي ما در خصوص اقدام مناسب (نيروهاي چند مليتي)در برابر نيروهاي نظامی(در مناطق شهري)بي ملاحظه و افراطي گزارش شده است.
 
گزارش حقوق بشر سازمان ملل متحد، در واقع گوشزدي است به فرماندهان نظامی آمریکا، اينكه براساس حقوق بشر بین المللی، تا آنجايي که ممکن است، اهداف نظامی نباید در مناطق پر جمعیت (غير نظاميان) واقع شده باشند. 

حضور نظاميان میان تعداد زیادی از غیر نظامیان، ماهیت غیر نظامی منطقه را تغییر نمي دهد."
 
اما هیچ آمریکایی تاكنون در مورد تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی، چه در عراق و یا افغانستان، مسئول شناخته نشده است. 

مقامات ایالت متحده یافته هاي مطالعات سازمان ملل متحد و دولت افغانستان را نمي پذيرند و با اين بهانه كه هیچ مکانیسم مستقلي برای حل و فصل این اختلافات وجود ندارد، به نوعي براي فرار از پاسخگويي به اين اقدامات چنين بهانه تراشي ها را مي كنند.
 
علاوه بر این نه تنها از ميزان بمباران هاي ايالت متحده در عراق و افغانستان اطلاع رساني نمي شود بلكه، مردم ایالت متحده به تبلیغات نظامی رسانه هاي غربي در مورد دقت و اثر سلاح های غرب تحت تاثير نيز مي باشند. 

هنگامی که نیروهای نظامی ده ها هزار بمب و موشک قدرتمند را بر روي یک کشور مي ريزند، حتی بمب هاي بسیار دقیق و سلاح های پيشرفته،مسلما کشتن بسیاری از مردم بی گناه جزئي از اين سناريو خواهد بود. 

هنگامی که ما درمورد 33،000 بمب و موشک استفاده شده در جنگ عراق، 55،000 مورد در افغانستان و 7700 مورد در لیبی حرف مي زنيم، بسیار مهم است که بدانيم اين سلاح ها و بمب ها به چه مزان دقيق و يا به اشتباه به اهداف برخورد كرده اند!! 

اگر تنها 10 درصد اهداف به غيرنظاميان برخورد كند،يعني به عبارتي نزدیک به 10،000 بمب و موشک، قتل و نقص عضو هزاران تن از قربانیان ناخواسته رقم خواهد خورد.
 
اما حتی آخرین نسل از سلاح هاي توليدي - به ادعاي آنها پيشرفته- هم ميزان دقت 90 درصدي را ندارد. یکی از کارشناسان برتر جهاني، راب هيوسان،و سردبیر نظامی، چنين برآورد مي كند که 20 تا 25 درصد از 19،948 مورد استفاده شده در جنگ عراق(سلاح هاي كه در گروه سلاح هاي دقيق قرار داشتند)،به اهداف تعيين شده اصابت نكرده اند!

با احتساب 9251 بمب و موشک ديگر كه جزء سلاح هاي دقيق محسوب نمي شدند، از کل 29،199 مورد استفاده شده، بر اساس استانداردهاي خود ارتش آمريكا،تنها 56 درصد موارد به هدف برخورد داشته است.  
 
براساس تعاريف استاندارد آنها، شعاع 29 فوتي منطقه "دقيق" مد نظر قرار مي گيرد.  
 
بنا بر اظهار نظر راب هيوسان، "در یک جنگي كه به نفع مردم عراق تدارك ديده شده است، شما اجازه كشتن آنها را نداريد، از طرفي هم شما در يك جنگ نمي توانيد از بمباران صرف نظر كنيد،و در اين عمل كشتن غير نظاميان را رقم نزنيد!كه در هر صورت تلفات غير نظامي وجود دارد.اين خود يك دوگانگی واقعی در گفتار و عمل تلقي مي شود."(برقراي دموكراسي در عراق)
 
مطالعات اخير نشان مي دهد كه بمباران نيروي هوايي آمريكا در جنگ عراق، صدها هزار كشته داشته است،افراد بيگناهي كه با بمب هاي به اصطلاح دقيق آمريكا از بين رفته اند.
در اولین مطالعه اپیدمیولوژیک جامع در خصوص جنگ عراق پس از 18 ماه جنگ و اشغال نشان مي دهد:
ميزان کشته شدگان گسترده بوده است و اينكه اكثر كشته شدگان عمدتا مربوط به عمليات نیروهای ائتلاف مي باشند. بسیاری از افراد كشته شده توسط نیروهای ائتلاف،زنان و کودکان عراقي بودند ... حملات هوایی نیروهای ائتلاف بيشترين سهم را در مرگ های غير نظاميان به خود اختصاص داده است. 

بر اساس تحقيقات جان هاپكينگز و دانشگاه المستنصريه بغداد آمده است كه: در میان انواع خشونت ها، نیمی از مرگ و میر خشونت آمیز کودکان در عراق مربوط به حملات هوايي آمريكا مي باشد.  
 
تا كنون هيچگونه مطالعاتي در مورد جنگ افغانستان و تبعات آن انجام نشده است، اما صدها هزاران نفر از افغان هايي اكنون در اردوگاه های پناهندگان زندگی می کنند،كساني كه يا خانه هايشان در حملات هوايي تخريب شده و يا اعضاي خانواده خود را از دست داده اند،دال بر وخامت اوضاع مي باشد. 

هيچ مدركي يا ادله اي براي اثبات شيوه محتاطانه در بمباران هوايي افغانستان در مقايسه با عراق وجود ندارد. آمار و ارقام پايين تلفات در گزارش هاي منتشر شده از سوي سازمان ملل در افغانستان در نتیجه تحقیقات ناكافي مي باشد نه بررسی های جامع.  
 
هنگامی که سازمان ملل متحد، تنها مرگ 80 غیر نظامی را در حملات شبانه نیروهای ویژه ایالت متحده در سال 2010 گزارش مي دهد، نادر نادری از کمیسیون حقوق بشر افغانستان اظهار مي دارد که این گزارش سازمان ملل متحد، بر اساس تحقیقات تکمیل شده 13 حادثه از مجموع 73 اتفاق افتاده مي باشد. 

براساس برآوردهاي وي حدود 420 نفر در حملات شبانه نيروهاي آمريكايي به قتل رسيده اند.  
 
باراك اوباما و سیاستمداران و رسانه هايي که در مخفي نگه داشتن واقعيت ها، ویرانگری و حملات هوایی ایالت متحده به منظور محاصره اطلاعاتي مردم آمريكا قدم مي گذارند، بخوبي مي دانند كه مردم آمریکا به هیچ وجه اين اقدامات را مورد تایید قرار نخواهند داد. 

عضو كنگره آمريكا،باربارا لی در سال 2001 هشدار داده بود كه آمريكا در مسير اهريمني قدم مي گذارد،بخاطر همين است كه آنها از ما متتنفر مي باشند. اكنون وقت آن است که برای تغییر مسیر فعلي اقدام نماييم. 

پایان دادن به حملات مرگبار نيروي هوایی ایالت متحده، از جمله حملات هواپیماهای بدون سرنشین، باید اولویت اول امنیت ملی باراك اوباما، در دور دوم رياست جمهوري وي باشد.



برچسب ها: عراق ، سومالی ، اوباما ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار