خواب زمستانی نمادهای بورسی؛

سکه و ارز از خواب بیدار می شوند

بیشتر از 2 ماه است که اکثر نماد شرکت های بزرگ در بورس متوقف و سرمایه مردم در بازار بلوکه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ برخی از سهامداران بورس به اظهار نظر در خصوص توقف طولانی نمادها در شرکت بورس پرداختند واین سهامداران عامل اصلی توقف را اعمال نفوذ سازمان بورس و ارائه نشدن اطلاعات دقیق شرکت ها از طرف ناشران خود شرکت ها عنوان کردند.

این سهامداران بورس معتقدند توقف نماد شرکت های بورس باعث شده که نقدینگی صاحبان سهام به سمت بازار کاذب ارز و سکه منتقل شود و سرمایه گذاران باقی مانده در بورس در سهامشان با تزلزل روبه رو شوند.

سهامداران همچنین تاکید کردند در شرایط فعلی باید اعتمادسازی برای آنها صورت بگیرد و سازمان بورس در این زمینه پاسخگو باشند.
طبق قرارداد سازمان بورس نماد شرکت ها نباید بیش از 10 روز متوقف شود.

بیشتر از دو ماه است که اکثر نماد شرکت های بزرگ متوقف شده است و با این کار سرمایه مردم بلوکه شده و مردم نمی توانند خرید و فروش کنند.

**برخورد سازمان بورس با توقف طولانی نمادها

در ادامه این گزارش کيوان شیخی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: اکثر شرکت ها گزارش 9 ماهه عملکرد خود را به سازمان بورس ارائه نکردند.

وی همچنین در خصوص توقف نمادها گفت: همزمان با ارائه گزارش عملکرد شرکت ها به بورس سازمان اطلاعات و آمار این شرکت ها را بررسی پس از کارشناسی این گزارشان مجوز بازگشایی صادر می شود در حالیکه این کار تا امروز صورت نگرفته است.

شیخی تاکید کرد: اگر تا زمان مشخص شده شرکت ها اطلاعات خود را منعکس نکنند سازمان بورس با آنها برخورد خواهد کرد.

شیخی با بیان اینکه در هفته جاری شاهد نوساناتی در قیمت سهام حجم وارزش معاملات بودیم افزود: در این هفته خریدهای خوبی توسط سرمایه گذاران صورت گرفته امیدواریم در هفته آینده با روند روبه رشد شاخص ها در بورس باشیم.

وی در خصوص توقف طولانی نمادهای برخی از شرکت ها گفت: توقف نماد یکسری از شرکت به درخواست شرکت بوده که هنوز اطلاعات و آمار خودشان را به بازار منعکس نکردند.

شیخی خاطرنشان کرد: نماد شرکت زمانی در بازار بازگشایی می شود که شرکت اطلاعات به بورس ارائه دهند وبعد از بررسی کارشناسی نماد در بازار سرمایه مورد خرید و فروش قرار گیرند.

وی از بازگشایی نماد شرکت ها پتروشیمی شیراز، تبریز و کرمانشاه در بازار سرمایه خبر داد و گفت: این شرکت ها آمار و اطلاعات شرکت خودشان به بازار ارائه داده بود وبعد از بررسی کارشناسان امروز نمادشان بازگشایی شد.

این کارشناس تاکید کرد: اگر سازمان بورس احساس کند که نماد شرکتی با تغییر ارزش، حجم و قیمتی بصورت فزاینده در بازار روبه رو است و معاملات بصورت غیر نرمال در بازار انجام می گیرد سازمان بورس از اختیارات خود برای توقف نماد استفاده می کنند.

شیخی اضافه کرد: سهامداران باید با تحلیل و ارزیابی دقیق وارد بازار شوند و هیچ وقت بصورت هیجانی به بازار بورس ورود پیدا نکنند.

وی خاطرنشان کرد: عامل هیجانی سهامداران باعث افت شاخص در تالار شیشیه ای شده است. این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: در اول فروردین ماه 204هزار و 987 میلیارد ریال بوده و در پایان دی ماه به رقم 287 هزار و 853 میلیارد ریال رسیده است.و در ماههای گذشته رشد 40درصدی ارزش و درآمدهای شرکت ها مواجه شده ایم بطوریکه به رقم 82هزار و 866 میلیارد ریال رسیده است امیدواریم در هفته آینده شاخص ها روند روبه رشدی را به خود بگیرند.

وی یادآور شد: در هفته جاری هزار 777میلیون سهم به ارزش 55 هزار و 756 میلیارد ریال دادو ستد شده و شاخص کل به عدد 37 هزار و 234 هزار واحد رسیده است./ر

"گزارش از حبیبه رحیمیان"

برچسب ها: سکه ، ارز ، خواب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
کسی نیست بگه چرا نماد ها بدون خبر قبلی بسته می شود؟ اونم قبل در ساعات قبل از معامله سهم!!!!
آخرین اخبار