معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: ظرفيت نيروگاه‌هاي برق كشور از بين 200 كشور جهان دارای جايگاه چهاردهم است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،محمد بهزاد در دومين همايش فرصت‌ها و چالش‌هاي كسب و كار در تجارت انرژي الكتريكي با اعلام این خبر افزود :با وجود شرايط تحريم‌ها در صنعت برق و از منظر توانمندي ساخت تجهيزات نيروگاهي توليدتوزيع و انجام خدمات فني نيز به مرز خودكفايي رسيديم.

بهزاد با عنوان اين كه پس از اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها صادرات برق به وضعيت بهتري رسيد اظهار كرد: تاكنون 8.7 ميليارد كيلو وات ساعت برق صادر كرده‌ايم که بنابر پيش‌بيني‌ها، صادرات تا پايان سال به بيش از 10 ميليارد كيلو وات ساعت خواهد رسيد.

وي با اعلام اينكه امارات براي دريافت برق از طريق كابل زيردريايي توسط كشور ايران، ابراز علاقه‌مندي كرده است، عنوان كرد: بنابر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، به زودي امكان انتقال برق از طريق كابل زير دريايي، به كشورهاي حوزه خليج فارس فراهم خواهد شد. همچنين صادرات برق به هند و پاكستان نيز در برنامه‌ها قرار گرفته است.

بهزاد با عنوان اين كه 40 درصد ظرفيت توليد برق در اختيار بخش خصوصي است، ابراز كرد: نرخ توليد انژري برق متناسب با نرخ ارز و تورم است و اين نرخ براي سال جاري به 186 تومان رسيد که احتمالا در سال آينده به بيش از 200 تومان خواهد رسيد. 

وی با عنوان اين كه بهترين رابط بين توليدكننده و مصرف‌كننده، بورس مي‌باشد، خاطر نشان كرد: به زودي شاهد تبادل بورس برق، نه تنها فقط در داخل كشور، بلكه به صورت بورس صادراتي نيز خواهيم بود.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اين كه ساليانه 5 ميليارد  دلار براي دريافت تسهيلات، در صنعت برق قرار داد بستهايم، تاكيد كرد: سرعت توسعه در صنعت برق با همياري مجموعه اقتصادي كشور، هم در بخش‌هاي خصوصي و هم دولتي، ممكن مي‌شود.

یادآوری می شود : كه تا پايان سال اين خودكفايي، در توزيع تا حدود 100 درصد، در انتقال به بيش از 99 درصد و در توليد به بيش از 95 درصد برسد./س

 

برچسب ها: ظرفیت ، نیروگاه ، کشور ، در ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.