کاهش چالش زیست محیطی ناشی از ایجاد بنادر در گرو ملاحظات فنی است

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی کمترین چالش زیست محیطی ناشی از ایجاد بندر و سازه های دریایی به وجود می آید که ملاحظات فنی به درستی اجرا شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ رامین شادی، مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه اولین کنفرانس علوم و فنون دریایی و اقیانوسی گفت: 51 طرح مشمول مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی که به تبع آن تعدادي از پروژه هایی نیز داخل این طرح قرار می گیرند یکی از این پروژه ها بنادر و سازه های دریايی است که بنادر با هر عنوان در رودخانه های اصلی دائمی و در مناطق خزری با هر ظرفیت و ظرفیت شناور بیش از 1000 تن در نواحی ساحلی دریاچه ها و جزایر مشمول انجام این مطالعات است.

وی افزود: اما سایر پروژه های بنادر سازه های ساحل و دریایی مشمول انجام این مطالعات نیستند به همین دلیل نیاز به گزارش مطالعات زیست محیطی دارند در مقاله ای که ارائه کردیم اثرات زیست محیطی سازه های دریایی از دو منظر بررسی شد یک منظر اثرات زیست محیطی است. سازه با توجه به خصوصیات اثر، و منظر دیگر اثر زیست محیطی با مطالعاتی که تا به امروز انجام می شد بیشتر از منظر اول بود به همین دلیل گام بعدی و جدی جهت بررسی اثرات زیست محیطی با توجه به نوع سازه یک ضرورت محسوب می شود.

شادی تصریح کرد: مطالعه سازه ها با توجه به خصوصیات اثر از نگاه فیزیکی، کیفیت آب ، بیولوژیک، تفریحی، زیبا شناختی و فرهنگی دارای اهمیت است.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: توجه دادن دیدگاه های زیست محیط به سمت مهندسی سواحل و مهندسی سازه های دریایی امری است ضروری كه بسیاری از سازه های دریایی را مطالعات فنی و اقتصادی دیکته می کند ولی به جهت حفظ محیط زیست می توان گزینه های مکانی و بافتی دیگری را نیز برای اجرای طرح یا پروژه بررسی پیشنهاد داد .

وی ادامه داد: در بحث استاندارد های استفاده از منابع و مصالح برای سازه های دریایی باید ملاحظات زیست محیطی از قبیل آنالیز مواد معدنی و احتمال آلایندگی ها مد نظر قرار گیرد .

شادی افزود: زمانی  کمترین چالش زیست محیطی ناشی از ایجاد بندر و سازه های دریایی به وجود می آید که ملاحظات فنی به درستی اجرا شود در صورتیکه صحیح و کامل انجام گیرد نگرانی محیط زیست نیز برطرف می شود.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه عنوان کرد: استفاده بهینه مناطق ساحل در کشور ما در شروع کار است برای بهبود بهسازی در سواحل و سالم سازی تالاب های ساحل مشارکت تمام دستگاه های اجرایی و اجرا از طریق استان های ساحلی امری ضروری است در این خصوص نیاز به ایجاد سازمان جدیدی جهت بهسازی، عمران و توسعه ساحل و دریا نیست .

وی گفت: در صورت وجود اعتبارات لازم و اهمیت دادن مسئولین اجرایی به جهت بهسازی ساحل و دریا با دستگاه های اجرایی موجود نیز امکان اجرایی شدن وجود دارد.

در صورت نبود منابع مالی ، انسانی و مشارکت با ایجاد چندین سازمان و دستگاه های اجرایی دیگر امکان بهسازی و مدیریت بر سواحل کشور وجود نخواهد داشت ./ح


برچسب ها: زیست محیط ، بنادر ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار