همدان/

همدان همواره در عرصه‌هاي مختلف تمدن‌ساز بوده است

استاندار همدان گفت: پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين نام شناخته‌ شده‌اي در ايران زمين است و همواره در عرصه‌هاي مختلف تمدن‌ساز بوده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ علي‌محمد آزاد در آئين گشايش ششمين جشنواره افزود: نام همدان تداعي‌گر علما، دين، شهدا و دانشمنداني است که هر يک در طول حيات خود تمدن‌ساز بوده‌ است.وي با بيان اين که همدان مهد پرورش دانشمندان، مشاهير و بزرگان بسياري است، به شخصيت شيخ‌الرئيس بوعلي سينا اشاره کرد و ابراز کرد: بوعلي سينا حکيم هزاره‌ها و دانشمندي مسلمان و ايراني است که جهان دانش در ضبط و کشف انديشه‌ها و تفکر اين دانشمند بزرگ متحير است.
وي يکتاپرستي را صفت بارز مردم همدان در تاريخ دانست و گفت: يکي از شاخصه‌هاي يکتاپرستي مردم همدان وجود شخصيت‌هاي مذهبي و علماي با بصيرت چون آيت‌الله نوري همداني است که همدان را پس از اسلام دژي محکم و استوار در دفاع از اين ميراث معنوي کرده‌اند.
وي خاطرنشان کرد: همدان با سابقه بيش از 3 هزار ساله تثبيت شده خود قابليت‌هاي بسياري در حوزه گردشگري دارد که مهم‌ترين آن قابليت دسترسي به راه‌هاي مواصلاتي است.
استاندار همدان وجود فرودگاه، خط آهن در حال احداث و آزادراه همدان - تهران را راه‌هاي مواصلاتي عنوان کرد که سفر به همدان را با هر وسيله‌اي امکان‌پذير مي‌کند.
وي استان همدان را در کشاورزي قطب مهمي عنوان کرد و يادآور شد: در ميان توليدات کشاورزي همدان گردو و سير از شهرت جهاني برخوردار است.
آزاد با اشاره به صنعت و معدن استان همدان نيز خاطرنشان کرد: استان همدان استعدادهاي زيادي براي سرمايه‌گذاري در اين بخش دارد که براي بارور شدن اين استعدادها مشارکت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي آغاز شده است.
وي همدان را به لحاظ فرهنگي نماد استان‌هاي ايران دانست و گفت: برگزاري جشنواره‌هاي بين‌المللي مانند تئاتر کودک و نوجوان و همايش بين‌المللي حکمت سينوي برخي از قابليت‌هاي پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين است.
استاندار همدان اضافه کرد: با وجود اينکه صنعت گردشگري همدان صنعتي نوپاست اما استعداد گردشگري همدان به لحاظ دارا بودن آب و هواي چهار فصل متمايز است.
وي خاطرنشان کرد: اماکن تاريخي و عوامل طبيعي چون غارعليصدر و سراب‌هاي نهاوند سرمايه‌هاي عظيمي در صنعت گردشگري همدان به شمار مي‌رود.
استاندار همدان با اشاره به جاذبه‌هاي تاريخي استان همدان يادآور شد: محوطه تاريخي هگمتانه به عنوان نخستين پايتخت ايران، کتيبه‌هاي گنجنامه، گنبد علويان، تپه نوشيجان و شير سنگي نمونه‌هايي از ميراث ماست که هويت ايران و جهان در آن بارز است.
وي به جاذبه‌هاي مذهبي همدان اشاره کرد و عنوان کرد: مسجد جامع همدان و آرامگاه پيامبران و امام زادگان جاذبه‌هايي براي گردشگري مذهبي به شمار مي‌رود.
وي صنايع‌دستي همدان را از اقلام صادراتي مهم استان عنوان کرد و افزود: صنايع‌دستي جاذبه و قابليت مهم ديگر استان در گردشگري است که سفال لاله‌جين، مرواربافي ملاير، فرش کبودراهنگ و چرم همدان از جمله آن‌ها است.
استاندار همدان زندگي شهري و روستايي مردم همدان را از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري همدان دانست و گفت: خوراک و تغذيه مردم همدان نيز به عنوان جاذبه ديگري مطرح است.
وي آب و هواي چهار فصل همدان را علت برگزاري جشنواره زمستاني عنوان کرد و گفت: به بهانه اين جشنواره و هم زمان با هفته وحدت به دنبال ايجاد وحدت ملي در داخل کشور بين اقوام مختلف هستيم.
استاندارهمدان افزود:ششمين جشنواره زمستاني بتواند نقش خود را در توسعه گردشگري پايدار که ارزانترين صنعت درآمدزاست، ايفا کند./س
برچسب ها: همدان ، تمدن ، همواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.