فقط بايد يک غسال باشي تا بفهمي / تصاوير 16+

فقط باید یک غسال باشی تا طعم تلخ نگاه‌های سرد و ترس آلود اطرافیان را به خود و دست‌هایت بچشی. فقط باید یک غسال باشی تا ببینی که دیگران طوری نگاهت می‌کنند که انگار از آن دنیا آمده ای.


فقط باید یک غسال باشی تا طعم تلخ نگاه‌های سرد و ترس آلود اطرافیان را به خود و دست‌هایت بچشی. فقط باید یک غسال باشی تا ببینی که دیگران طوری نگاهت می‌کنند که انگار از آن دنیا آمده ای.

به گزارش  گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌ از قدیم گفته‌اند جنازه مرده روی زمینه نمی‌ماند اما واقعا اگر همین آدم‌هایی که تا اسم غسال و در اصطلاح خودمانی مرده شور رویشان گذاشته می‌شود، نگاه‌ها به آنها عوض می‌شود و یاد سدر و کافور و تخته غسالخانه تداعی می‌شود، حاضر نبودند تا با انجام این شغل، تکلیف از عهده دیگر زنده‌ها در قبال جنازه بردارند، تکلیف مرده‌ها چه می‌شد.

غسال شدن سواد و تحصیلات نمی‌خواهد، باسواد یا بی‌سواد می‌توان مرده شست و کفن پیچ کرد، شغلی که حتی آدم امی و نظریه پرداز هم سرش نمی‌شود، شهید بهشتی هم مرده می‌شست، غسال بودن دل می‌خواهد دلی که بتواند یاد مرگ را هر روز ببیند و دل محکم نگاه دارد برای زندگی پر فراز و نشیب در این دنیا.

شاید غسال‌ها تنها شاغلانی هستند که بیشتر از دیگران یاد مرگ می‌افتدند، آخر غسالخانه آخرین ایستگاه توقف انسان است و انسان روح از بدن رفته، در این مکان برای سفر پاک و تطهیر می‌شود.




اهتمام به سختی و فشار روحی کار غسال‌ها، چندی قبل شهرداری قم را بر آن داشت تا میزبان برگزاری اولین همایش خامین آرامستان‌های کشور باشد، مهمانانی که از سراسر آرامستان‌های ایران برای شرکت دعوت شدند.

یاد آخرت در غسالخانه زنده است
نعیمه علیزاده، غساله آرامستان استان کردستان است که 15 سال است شلنگ به دست می‌گیرد و جنازه می‌شوید و کفن می‌پیچد، با لهجه کردی از کارش، از مرده شستن برای خبرنگار مهر می‌گوید.
دنبال کار بوده و یکی از دوستان این شغل را به او معرفی کرده است، از روز اولی که برای انجام این کار وارد غسالخانه شده می‌گوید که همه ترس بود و ترس.
نعیمه 41 ساله، وقتی که قرار بود برای اولین بار، مرده ببیند حالت تهوع پیدا می‌کند، می‌ترسد و می‌خواهد دیگر غسال نباشد، اما وقتی به مرگ فکر می‌کند و اینکه سر و کار همه آدم ها به غسالخانه می‌رسد، تصمیمش عوض می‌شود، یک بار و دوبار و دیگر نمی‌ترسد.

وی که سه فرزند دارد و شوهرش را از دست داده است، از زندگیش راضی است، دیسک کمر دارد و تازه دارد صاحب خانه می‌شود و به قول خودش در دنیای مردگان زندگی می‌کند و یاد آخرت است.



غسال بودن ترسناک نیست

فریدون پورعلی غسال آرامستان گیلان است، قبل از اینکه غسال شود، کارگر ساختمان بود، اما خرج و دخل زندگی کفاف نمی‌داده و غسال شده است. او از نگاه مردم به این شغل می‌گوید، از انسان‌هایی که یک جور دیگر نگاه می‌کنند، به قول خودش انگار ما از آن دنیا آمدیم یا روح هستیم.


دو دخترش را شوهر داده است و خانواده یکی از دامادهایش اوایل آشنایی عروس و داماد با شغل او کنار نمی‌آمدند اما کم کم نسبت به این قضیه بی‌تفاوت شدند.

پورعلی از سختی روحی و فشار عصبی این شغل می‌گوید و اینکه در مرگ فرد و انتقال وی به غسالخانه، اطرافیان میت، غسال‌ها را عامل و مسبب مرگ عزیزان خود می‌دانند و در برخی موارد با آنها برخورد بدی دارند.


فشار روحی کار غسال ها بالاست

سمیه محمدنژاد در بهشت زهرا تهران خادم آرامستان است. پنج سال است که وارد این حرفه شده است، خودش می‌گوید مادرش نیز در این شغل بوده و زمانی که می‌خواسته بازنشسته شود او جایگزین مادر شده است.

او 30 سال بیشتر ندارد و همسرش با شغل او مشکلی ندارد، اما نگران عکس العمل زینب دختر 10 ساله‌اش است که هنوز از شغل مادر خبر ندارد.



محمدنژاد  از نبودن این شغل جزو مشاغل سخت و زیانبار می‌گوید و ادامه می‌دهد، آدم در این شغل خیلی زود شکسته می‌شود اما 20 سال فعالیت برای رسیدن به سن بازنشستگی در این شغل مقرر شده است در حالی که فشار روحی خیلی زودتر فرد غسال را از پا در می آورد.

وقتی پای صحبت غسال‌ها و غساله‌ها بنشینید و سفره دلشان را برای شما باز کنند، متوجه می‌شوید که با وجود کمبودها و فشارهای روحی و روانی که دارند، توقع چندانی از مسئولان ندارند؛ بزرگ‌ترین انتظار آنها قرار گرفتن حرفه آنها در لیست مشاغل سخت و زیانبار است.
برچسب ها: غسال ، غسالخانه ، ترسناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۴۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام، من خیلی به کار کردن در غسالخانه بهشت زهرا علاقه دارمو
یبار رفتمو از پشت شیشه مُرده هایی رو که میشستنو نگاه کردم حتی وقتی میرم بهشت زهرا خیلی دلم آروم میشه و دوس دارم وقتی مُردم منو اونجا دفن کنن خیلی دوس دارم برا یبارم که شده یه چند روزی تو غسالخانه بهست زهرا کار کنم حتی بعضی وقتا از اینترنت فیلماشونو میبینم. لطفا خواهش میکنم راهنمایی کنید چطوری باید برای این کار ثبت نام کنم ??
Iran (Islamic Republic of)
آزی
۱۱:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
امروز مطلب چندین سایت رو که راجع به شغل غسالی بود مطالعه کردم و فکر میکنم علت اصلی ترس بعضی از مردم و کثیف دانستن این شغل با توجه به عکسهایی که دیدم از محیط غسالخانه،مجیط خیلی زشت غسالخانه هاست که ذره ای سلیقه و زیبایی در ساختش بکار نرفته میشه از مواد خوب برای ساخت محل کار این عزیزان استفاده کرد.خب واقعا وحشت آور و غیر جذاب هست محیطش .خیلی محیط سرد و علیرغم حضور کلی روح،بی روحی هست. استفاده از رنگهای سرد و نداشتن نظم و زیبایی در چیدمان وسایل.مثلا بجای شلنگ که ازش برای آبیاری باغچه استفاده میکنند میشد از دوش های زیبا استفاده کرد.امیدارم به زیبا سازی محیط بپردازن تا فضا رعب آور نباشه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
داوود
۰۹:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
من غاشق غسال خانه بود
Iran (Islamic Republic of)
رحمت الله زرین کفش
۱۳:۰۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
سلام و درود به تمامی عزیزان غسال و دست اندرکاران علاقه زیادی نسبت به کارکردن در این شغل دارم و نمیدونم چجوری باید استخدام بشم در بهشت زهرای تهران لطفا مرا در این امر کمک کنید
France
سید علی روحی
۱۲:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا فیلمی از غسال ها نمیذارید در حال کار کردن
Iran (Islamic Republic of)
مریم ابراهیم زاده
۲۳:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام خانمی هستم 28ساله علاقه بسیار شدیدی به شغل غسالی دارم.ساکن مشهد هستم.از کسانی که میتونن و دستی در کار دارندعاجزانه خواهش و التماس میکنم که هرطور شده کمک کنن تا من بتوانم به آرزو و علاقه ای که دارم برسم.از خدا و ائمه هم میخوام که این افتخار و لیاقت رو به من بدن که بتونم توی این راه قدم بذارم.ممنون و سپاس فراوان.
Iran (Islamic Republic of)
ارغوان
۱۹:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
دختر ۲۰ ساله هستم و ب این حرفه علاقه دارم ودانشجوی پزشکی هستم کسی میدونه که میتونم این کارو انجام بدم یا نه واینکه شرایطش چی هست ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
من سی سال دارم و عاشق غسالی هستم و برای استخدام غسال داوطلب هم اقدام کردم و فرم پر کردم وکپی مدارک و عکس دادم اما الان سه ماهه منتظرم تماس بگیرن باهام اما خبری نشده .مشتاقانه منتظرم . خدا حفظشون کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
لطفامرادرمشهدغسال کنیدمن عاشق این حرفه هستم وافتخارمیکنم که وارداین شغل شوم خواهش میکنم شمارابه امام حسین درمشهدغسال کنیدمن مرده ازنزدیک زیاددیده م ونمیترسم متولد1361هستم وتابه حال شاغل نبودم وتاپنجم ابتدایی درس خواندم وبه دلیل علاقه نداشتن به درس ترک تحصیل کردم واصلن پشیمون نیستم همسرم هم بیکارهس ودارای چهافرزندیم وبه این کاراحتیاج مبرم دارم ممنون میشم استخدامم کنیدفقط درمشهدچون دوس ندارم ازهمسایگی امام رضاجای دیگرساکن شوم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی ازمشهد
۱۴:۰۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
سلام من هم ادرزودارم غسال شوم متولد1361هستم ومرده ازنزدیک زیاددیده ام لطفامن وراهنمایی کنیدمنساکن مشهدهستم ممنون
آخرین اخبار