بیماری هپاتیت مزمن منجر به نارسایی کبدی می شود

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، گفت: اگر افراد به اختلالات جزئی در آزمایش های خود توجه و به پزشک مراجعه کنند، بسیاری از بیماری های کبدی قابل پیشگیری است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر محمد جواد زاهدی در این رابطه افزود: کبد از اعضای مهم بدن به شمار می رود  که وظایفی چون تنظیم قند خون و ساخت پروتئین های بدن را بر عهده دارد.

وی  هپاتیت مزمن، حاد و کبد چرب را از  بیماری های کبد عنوان کرد و گفت: طیف علائم بیماری های کبدی متفاوت است.

وی در این رابطه اضافه کرد: در بیماری هپاتیت حاد فرد علائمی چون دل درد، زردی  چشم، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و تب شدید دارد.

این فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش با بیان اینکه در بسیاری از موارد هپاتیت مزمن علائمی ندارد، گفت: در تست های آزمایشگاهی می توان هپاتیت مزمن را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: در مرحله نارسایی کبد به عنوان بیماری سیروز کبدی، فرد دارای علائمی چون لاغر شدن، زرد شدن چشم، بزرگ شدن شکم، ورم بدن و تیرگی پوست می شود.

دکتر زاهدی همچنین در مورد بیماری کبد چرب، گفت: متاسفانه علل نارسایی مزمن کبدی در طول 20 تا 30 سال گذشته تغییر کرده و امروزه کبد چرب از عوامل بروز نارسایی کبد در فرد محسوب می شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: بی تحرکی و مصرف غذای چرب از عوامل بروز کبد چرب در فرد است.

وی با بیان اینکه در درمان بیماری کبد چرب انجام فعالیت ورزشی و رژیم غذایی مناسب  موثر است، توصیه کرد: افراد روزانه نیم ساعت ورزش کنند.

دکتر زاهدی گفت: مصرف غذاهای چرب، روغن های جامد و روغن های حیوانی، فست فودها، مواد قندی و مصرف پروتئین های حیوانی از جمله گوشت قرمز، تخم مرغ و جگر منجر به چربی در کبد می شود.

این فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش در مورد پیوند کبد گفت: تصمیم به پیوند کبد در بیماری های کبدی بر اساس معاینات بالینی  و ملاک های آزمایشگاهی انجام می شود./ح
برچسب ها: هپاتیت ، کبدی ، زردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار