بازگشت پیروزمندانه «امام خمینی» (ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه فجر، ملی شدن شیلات دریای خزر، تأسیس کمپانی هند شرقی، آغاز نخستین جشنواره فیلم و تئاتر فجر در تهران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 19 ربیع الاول 1434 هجری و 31 ژانویه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

بازگشت پیروزمندانه «امام خمینی» (ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه فجر (1357 ش)
در 12 بهمن 1357 حضرت امام خمینی پس از نزدیک به 15 سال دوری و تبعید از وطن، در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک ایران اسلامی گذاشت و بزرگ‌ترین استقبال تاریخ در تهران شکل گرفت. استقبال گسترده مردم آگاه و بیدار ایران از امام، چنان بی‌نظیر بود که می‌توان گفت در هیچ دوره‌ای از تاریخ معاصر، مردم، از یک شخصیت محبوب خود، این چنین استقبال نکرده‌اند. امام، پس از یک سخنرانی کوتاه تشکرآمیز در فرودگاه، برای ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی به مرقد آن‌ها در بهشت زهرا رفتند. در مسیر بهشت زهرا، دریایی از انسان‌ها موج می‌زد و اتومبیل با کندی می‌توانست حرکت کند. ساعت‌ها طول کشید تا این فاصله طی شد. اتومبیل حامل امام را ده‌ها موتور سوار حفاظت می‌کرد. برسقف اتومبیل حاملِ حضرت امام، جوانان عضو کمیته استقبال قرار داشتند و از مردم درخواست می‌کردند که راه را باز نمایند.

صدها خبرنگار و عکاس، از این مراسم عکس می‌گرفتند تا هر چه زودتر، این حادثه تاریخی را مخابره نمایند. جمعیت استقبال‌کننده در طول 33 کیلومتر از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا را بین 5 تا 8 میلیون نفر یعنی بیش از جمعیت آن روز تهران تخمین زدند. صدها هزار نفر از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده بودند تا در این مراسم باشکوه شرکت نمایند. ورود اتومبیل حامل امام، با آن جمعیت انبوه امکان‌پذیر نبود لذا از هلی کوپتر استفاده شد. امام در بهشت زهرا، در جایی که هزاران شهید گلگون کفن انقلاب آرمیده بودند و در میان انبوه جمعیت سخنان مهمی ایراد فرمودند. ایشان در این سخنرانی که یکی از پرجمعیت‌ترین اجتماعات تاریخ بود، غیرقانونی بودن رژیم سلطنت پهلوی را با استدلال مطرح و خطوط آینده انقلاب و دولت اسلامی را ترسیم نمودند.

ملی شدن شیلات دریای خزر (1331 ش)
تا قبل از سال 1272 ش، صیادان محلی سواحلِ دریای خزر، در مقابل پرداختِ مبلغی به عنوان مالیات، اجازه صید ماهی می‌گرفتند. در این سال امتیاز صید از طرف دولت ایران به یکی از سرمایه داران روسی به نام لیانازوف واگذار شد و این امتیاز تا زمان انقلاب روسیه ادامه یافت. از آن پس، دولت شوروی با پرداخت مبلغ پانصد هزار ریال در سال به دولت ایران، از شیلات بهره برداری می‌کرد. پس از چند سال، اداره شیلاتِ دریای خزر به شرکتی مختلط که دو دولت در سرمایه گذاری و اداره آن سهیم بودند به مدت بیست و پنج سال واگذار گردید.
با پایان یافتن مدت قرارداد، همه اموال منقول و غیرمنقول شرکت مختلط بین دو طرف تقسیم شد و شرکت مزبور در دوازدهم بهمن سال 1331 ش ملی گردید. ازآن پس، امور ماهی‌گیری و بهره‌برداری در کرانه‌های شمالی ایران به دولت ایران واگذار و سازمانی به نام شرکت سهامی شیلات ایران، مامور صید و بهره برداری ماهی شد. در حال حاضر، شیلات دارای دو بخش با سازمان جداگانه است. یکی شیلات شمال که مربوط به دریای خزر است و دیگر شیلات جنوب که خلیج فارس و دریای عمان را در اداره خود دارد.

مرگ «هلاکوخان» ایلخان خونخوار مغول (663 ق)
در عهد مغول، شعبه‌ای از این خاندان در ایران دارای یک سلسله‌ی پادشاهی شد که آن را سلسله‌ی ایلخانان یعنی خان‌های محلّی می‌گویند. مؤسس این سلسله، هلاکوخان مغول، برادر منگوقاآن است. هلاکو در آغاز ورود به ایران، قصد براندازی فرقه‌ی اسماعیلیه را کرد و پس از تصرف قلعه‌های این گروه، رکن‌الدین خُوَرشاه، آخرین شاه اسماعیلی را در 655 ق کُشت. سپس با هدف تسخیر بغداد پایتخت خلافت عباسی، راهی این شهر شد و پس از قتل عام بسیار و کشتار هزاران نفر از مردم و غارت پایتخت عباسیان، خلیفه‌ی عباسی را به قتل رساند. با قتل المستعصم باللَّه، در ماه صفر 656 ق، دولت پانصد ساله‌ی بنی‌عباس نیز منقرض گشت. از آن پس، شام را تصرف نمود و ولایات آن را غارت کرد. در نهایت، در حالی که هلاکو قصد داشت بر مصر بتازد و شکست سردار خود را در این کشور جبران کند، در آذربایجان به دیار نیستی رفت و در 48 سالگی پس از عمری جنایت و کشتارهای وحشتناک، مُرد.

شهادت حجت الاسلام «عبداللَّه میثمی» نماینده امام در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (1365 ش)
حجت الاسلام عبداللَّه میثمی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی در نوجوانی جلسات تعلیم مسائل مذهبی و دینی برای کودکان تشکیل می‌داد و جوانان را به ورود به حوزه علمیه قم تشویق و ترغیب می‌کرد. وی خود نیز پس از ورود به حوزه، در مدرسه حقانی ادامه تحصیل داد. تبعیت شهید میثمی از احکام اسلام از بارزترین صفات او بود. شهید میثمی دارای اخلاق نیکویی بود و در اعطای وام قرض‌الحسنه برای نیازمندان و دستگیری از مستمندان تلاش می‌کرد.

این شهید بزرگوار در طول جنگ رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی بیشتر وقت خود را در جبهه سپری نمود و به عنوان نماینده حضرت امام در قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت می‌کرد. حجت الاسلام عبداللَّه میثمی سرانجام در عملیات کربلای 5 به خیل شهیدان انقلاب اسلامی پیوست و به لقاءاللَّه رسید.

رحلت آیت اللَّه میرزا حسن علیاری (1358 ق)
آیت اللَّه میرزا حسن علیاری مجتهد عالی قدر و راوی بزرگ مسلمان، در یکی از روستاهای توابع تبریز به دنیا آمد. در جوانی علوم معقول و منقول، ریاضیات و دیگر مقدمات دروس دینی را نزد پدرش فرا گرفت. آیت‌اللَّه علیاری برای ادامه‌ی تحصیلات دینی به حوزه‌ علمیه‌ نجف اشرف رفت و در محضر درس اساتید برجسته‌ آن حوزه هم‌چون آیات عظام میرزا ابوالقاسم حائری و فاضل شربیانی شرکت کرد و بهره‌های فراوان علمی برد. ایشان که از بزرگان علم و ادب و از فقهای اسلام به شمار می‌رود دارای آثار متعددی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کتاب صراطُ النَّجاة و جامِعُ السَّعادَه در دو جلد، اشاره کرد.

تأسیس کمپانی هند شرقی توسط استعمار انگلستان در شبه قاره هند (1599 م)
پس از آن‌که سال‌ها از استعمار مناطق شرق آسیا توسط هلندی‌ها می‌گذشت و آنان انحصار تجارت ادویه اروپا را به خاطر روابط خویش با اندونزی در دست داشتند، دولت استعماری بریتانیا تصمیم گرفت با تأسیس شرکتی، خود به تجارت در آسیا بپردازد. از این رو اولین کمپانی هند شرقی انگلیس در سرزمین هندوستان به دستور الیزابت اول، ملکه وقت انگلیس در آخرین روز ژانویه 1599 م تأسیس شد. این کمپانی پایه‌های سلطه استعماری بریتانیا بر مناطق زرخیز جنوب آسیا را تحکیم کرد و از آن پس، کلیه عملیات استعماری و روابط سلطه‌گرانه انگلیس با ملل جنوب آسیا، از طریق کمپانی هند شرقی انجام می‌شد.
پس از انگلیس، کشورهایی چون هلند، پرتغال و فرانسه نیز با اهداف استعماری، راهی شبه قاره هند شدند. نفوذ و سلطه عمیق انگلیس بر هند، پس از گذشت سه قرن از تأسیس این کمپانی، موجب شد تا هند بخشی از انگلستان اعلام شود و ملکه ویکتوریا به عنوان امپراتوریس هند و انگلیس، تاج‌گذاری نماید. این دوران، دوران غارت مردم هند توسط انگلستان محسوب می‌شود که در پوشش روابط اقتصادی و تجارت و بازرگانی، زمینه‌ساز نفوذ سیاسی در این سرزمین گردید.

آغاز قیام بزرگ مردم چین علیه خاندان سلطنتی این کشور (1850 م)
قیام بزرگ مردم چین با نام شورش تای‌پینگ‌ها یا اراده خلق‌ها، حاصل اوضاع نابسامان روستائیان و فقر شدید حاکم بر اجتماع بود که در اثر استعمار خارجی و حکومت خاندان بی‌کفایت «منچو» به اوج خود رسیده بود. این قیام تحت عنوان فرمان الهی، به منظور سرنگونی خاندان منچو آغاز شد. خواسته‌های اصلی مردم چین در این قیام که در 31 ژانویه 1850 م شروع شد، تقسیم عادلانه زمین، برابری زن و مرد و برقراری اصول برادری بود. این قیام 14 سال طول کشید و قسمت اعظم بخش جنوبی چین را دربرگرفت. قیام اراده خلق‌ها سرانجام با به جای گذاشتن تعداد فراوانی کشته، با مداخله انگلیس و فرانسه و حمایت آنان از فئودال‌های چین و خاندان‌منچو سرکوب شد.

پرتاب اولین ماهواره زمینی امریکا به فضا به منظور رقابت فضایی با شوروی (1958 م)
رقابت ایجاد شده بین دو قدرت فضائی آن زمان، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا را بر آن داشت که اکسپلورر 1 را به عنوان اولین ماهواره این کشور در مدار قرار دهد.

روزی که گرشاسپ نامه پایان یافت
به نوشته تاریخ عمومی شعر و ادبیات (جهان)، اسدی توسی شاعر ایرانی «گرشاسپ نامه» را به سبک فردوسی در وصف گرشاسپ یل و گردن فراز ایران باستان و برخاسته از سیستان، سی و یکم ژانویه سال 1065 میلادی به پایان برد. وی این کار سنگین را به تشویق و کمک مالی حکمران وقت اران (جمهوری آذربایجان کنونی) انجام داده بود که این حکمران زرتشتی و از بازماندگان ساسانیان می‌خواست که کارهای نیاکان زنده و ماندگار بماند.

آغاز نخستین جشنواره فیلم و تئاتر فجر در تهران (1361 ش)
در آستانه چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب در سال 1361، نخستین جشنواره بین‌المللی فجر و نخستین فستیوال سراسری تئاتر فجر در تهران برگزار شد. در این جشنواره که مهمانان خارجی و جمعی از هنرمندان، کارگردانان سینما و تلویزیون حضور داشتند، برخی از آخرین ساخته‌های فیلم‌سازان ایرانی و خارجی به نمایش درآمد.

در این جشنواره، تبلور مجدد شعارهای مردم در قالب نمایش فیلم و آثار هنری و طرح مسائل مُبرم و حیاتی مسلمانان و مستضعفین جهان طرح شد که می‌تواند در حرکت هنر و هنرمند در راستای مکتب و عقیده اسلامی، مؤثر باشد. همچنین در این جشنواره به ایجاد امکانات و اتخاذ شیوه‌ای که به رشد خلاقیت‌های هنری در میان اقشار مختلف به ویژه جوانان بیانجامد، تأکید گردید.

برخی از رویدادهای 31 ژانویه
1448: «یانوس هون یادی» رئیس کشور هنگری (مجارستان) به سلطان عثمانی اخطار کرد دست خود را از اروپا کوتاه کند.
1865: اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی آمریکا برده داری را در این کشور به هر شکل غیر قانونی اعلام کرد.
1886: کارل بنز نخستین اتومبیل را که با قدرت انفجاری بنزین بکار می‌افتاد در کارلسروهه آلمان آزمایش کرد و به معرض تماشا قرار داد.
1908: محقق الدوله یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی درمنزل خود در تهران با شلیک گلوله خود کشی کرد.
1937: تروتسکی و نزدیکانش از شوروی اخراج شدند. وی موسس ارتش سرخ و از یاران نزدیک لنین بود.
1942: نیروهای مشترک آلمان و ایتالیا شهر بن غازی در لیبی را از دست انگلیسی‌ها خارج کردند. بن غازی قبلا دردست ایتالیایی‌ها بود که انگلیسی‌ها آن را متصرف شده بودند.
1944: 285 بمب افکن آلمانی لندن را بمباران کردند.
1945: «ادی سلاویک» نظامی آمریکایی به جرم فرار از خدمت ارتش اعدام شد. پس از جنگهای داخلی آمریکا که تا آن زمان 80 سال از آنها می‌گذشت، این نخستین بار بود که یک نظامی آمریکایی به این جرم اعدام می‌شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار