صالحي در نشست خبري با وزير خارجه عمان:

زمان و مکان مذاکرات مشخص نيست/آمادگي قزاقستان، تركيه، سوئد و سوئيس براي ميزباني مذاكرات

وزير امور خارجه کشورمان گفت: هنوز زمان و مکان مذاکرات ايران با گروه 1+5 مشخص نيست و طرف غربي تا به امروز پيشنهاد ايران مبني بر تعيين قاهره به عنوان مکان مذاکره را نپذيرفته است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه کشورمان در ديدار با "بن علوي" وزير امور خارجه عمان در نشست خبري مشترک گفت: زمان و مکان مذاکرات را بايد نمايندگان دو طرف مطرح کنند و طبيعي است که طرفين پيشنهاداتي در مورد مکان و زمان مذاکرات داشته باشند.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه خواستار توقف مذاکرات نبوده و مذاکرات بايد ادامه پيدا کند اما طرف غربي با قدرت رسانه‌اي خود چنان مطرح مي‌کند که ايران حاضر به مذاکرات نيست.

وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: در گذشته مذاکرات در سوئيس برگزار مي‌شد که با پيشنهاد ايران در استانبول برگزار شد.

صالحي خاطر نشان کرد: کشورهاي زيادي همانند قزاقستان، ترکيه، سوئد و سوئيس تا به الان پيشنهاد مکان مذاکرات را دادند و ما زماني که در قاهره بوديم پيشنهاد کرديم که قاهره به دليل جايگاهش در جهان اسلامي مکان مناسبي براي مذاکرات باشد که طرف غربي اين پيشنهاد را نپذيرفت و تا به اين لحظه نيز زمان و مکان مذاکرات مناسب نيست.

وي در مورد تحولات اخير سوريه گفت: جمهوري اسلامي ايران در خصوص بحران سوريه، رايزني‌هاي مستمر و فراگيري را با تعداد زيادي از کشورها انجام داده و ما در "آديس آبابا" که بوديم فرصتي بود تا با برخي از مسئولان کشورها در مورد حل بحران سوريه گفتگو کنيم.

وزير امور خارجه کشورمان افزود: تنها راه حل سوريه راه حل سوري- سوري است؛ چرا که نزديک به دو سال است که مردم اين کشور درگير مشکلات بسياري بوده و گروه‌هاي تروريستي تمام نيروگاه‌ها و سيلوهاي گندم و کارخانه‌هايي را که براي ملت سوريه سود دارد، نابود مي‌کنند.

وي ادامه داد: طبق اطلاعاتي که در مورد وضعيت ميداني سوريه به ما مي‌رسد مردم اين کشور آگاه شده و خود در مقابل مزدوران و تروريست‌ها ايستادگي مي‌کنند و گروه معارضه در جلسه‌اي که در ژنو داشتند اعلام کردند که بحران سوريه بايد به صورت مسالمت‌آميز حل شود و ما شاهد رشد معارضه در خصوص حل بحران سوريه هستيم.

وزير امور خارجه کشورمان در مورد نقش کشورهاي خليج فارس براي حل بحران‌هاي منطقه گفت: نقش کشورهاي خليج فارس در بحران‌هاي منطقه بسيار حائز اهميت است، چرا که کشورهاي منطقه بايد در مسير سياست عملگرا قرار بگيرند و اگر بخواهيم از واقعيت عملگرايي خارج شويم دچار خطاي بزرگي در تصميم‌گيري‌هاي خود خواهيم بود.

رئيس دستگاه ديپلماسي تأکيد کرد: دولت‌ها بايد خواسته مشروع ملت خود را اجابت کنند و هم مردم سوريه و هم مردم بحرين بايد بتوانند آزادنه خواسته‌هاي مشروع خود را مطرح کنند، چرا که ما هيچ وقت نگفتيم حکومت‌ها بايد ثابت شوند بلکه ما بر امنيت ملي و سيادت کشورها معتقديم.

صالحي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در خصوص حل بحران سوريه با ترکيه نيز در حال رايزني بوده و ما فکر مي‌کنيم که حقايق جهان رشد و ظهور پيدا کرده است.

امّان پيشنهادي درمورد مکان مذاکرات ايران و 1+5 نداده است


بن علوي وزير امور خارجه عمان در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که آيا مسقط مکان مذاکرات ايران و 1+5 خواهد بود، اظهار داشت: همان‌طور که وزير امور خارجه ايران اشاره کرده‌اند کشورهايي از ميزباني مذاکرات استقبال کرده و پيشنهاداتي در اين خصوص داده‌اند، اما ما پيشنهادي در اين خصوص نداديم و تمايل نداريم که مذاکرات در اين کشور برگزار شود.

وي در مورد بحران سوريه ادامه داد: مسئله سوريه بسيار مسئله ناراحت‌کننده‌اي است و ما اميدواريم بجران سوريه خاتمه پيدا کند. چرا که در حال حاضر راه حل‌هاي مختلفي از جمله پيشنهاد بشار اسد، اتحاديه عرب و اعضاي شوراي امنيت مطرح شده است، ولي زمينه در سوريه به گونه اي نيست که اين پيشنهادها به توافق بيانجامد.

بن علوي گفت: شوراي امنيت يک نقطه مرکزي است، ولي هنوز نتوانسته در مورد حل بحران سوريه به توافقات لازم برسد.

وي تصريح کرد: به نظر مي‌رسد پيشنهاد تشکيل دولت انتقالي، توافق ديگر کشورها بوده و ما بايد شاهد ايجاد آشتي بين طرف‌هاي مختلف و کمک به راه حل سوري در اين کشور باشيم.

وي خاطر نشان کرد: بين بحرين و سوريه تشابهي وجود ندارد، چرا که در سوريه گروه‌هاي تروريستي وجود دارند، اما در بحرين اين‌طور نيست و اختلافاتي بين حکومت و تشکيلات سياسي وجود دارد که بايد با گفتمان حل و فصل شود.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: صالحی ، نشست ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار