تكرار//كوثري در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

تعطيلي و نقص فني نيروگاه بوشهر كذب است/ رايزني كميسيون امنيت ملي با دستگاهها براي تامين امنيت انتخابات 92

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه اين کميسيون از مدت‌ها قبل در حال بررسي تامين امنيت انتخابات 92 بوده، گفت: در همين راستا با مسئولان ذيربط رايزني کرده‌ايم و درحال انجام اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه هستيم تا انتخابات 92 بخوبي و با ضريب امنيتي بالا برگزار شود.

اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران به طرح انتخابات آزاد، مذاكرات آتي ايران و 1+5 ، بازديد از جزاير سه‌گانه، ورود فراكسيون اصولگرايان به مصاديق انتخاباتي، مسائل اخير دولت و مجلس و بسياري مسائل ديگر پرداخته كه حاصل اين گفتگو را در ذيل مي‌خوانيد.


*** برخي در داخل حرف بيگانگان را تكرار مي‌كنند


باشگاه خبرنگاران: به عنوان اولين سوال عده‌اي کليد واژه انتخابات آزاد را دستمايه خود قرار دادند،اين افراد چه اهدافي را دنبال مي‌کنند؟

کوثري: متاسفانه برخي در داخل با اينکه خود را فردي سياسي مي‌دانند ناخودآگاه حرف بيگانگان را مطرح مي‌کنند؛ در حاليکه انتخابات ما در دست ملت است، مردم بر سر صندوق‌ها هستند که آرا را شمارش و کنترل و بر آنها نظارت مي‌کنند و نماينده وزارت کشور و شوراي نگهبان و همچنين نماينده کانديداها هم حضور دارند.


باشگاه خبرنگاران: چرا براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم بر چهره‌هاي اول انقلاب مانند آيت‌الله هاشمي  رفسنجاني، ناطق نوري و ... تاکيد مي‌شود؟

کوثري: اين افراد زحمات بسياري براي انقلاب کشيده‌اند، اما الان افرادي هستند که اداره کشور را بر عهده بگيرند، هم با توان بالا و جنب‌وجوش بيشتر و هم با انگيزه انقلابي‌. الان هم بايد جوان‌ترها با اعتقاد محکمتر بيايند و در نهايت با همت عالي کار پيشرفت كشور را دنبال کنند.


*** رايزني كميسيون امنيت ملي با دستگاههاي ذيربط براي تامين امنيت انتخابات 92



باشگاه خبرنگاران:
چه تمهيداتي براي تامين امنيت انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي سال 92 انديشيده شده است؟


کوثري: شوراي نگهبان کساني را که کانديدا مي‌شوند با ادله خود تاييد صلاحيت مي‌كند، قانون اساسي و قانون انتخابات يک بعد امنيت است که کانديداها به آن وارد نمي‌شوند، من مشکلي در امنيت انتخابات نمي‌بينم و فضاي انتخابات ما آنچنان باز است که کسي نمي‌تواند به آن خدشه وارد کند.

در در دوره‌هاي اوليه انتخابات و در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در گوشه و کنار کشور خصوصا استان‌هاي مرزي بعضا انفجارهايي صورت مي‌گرفت اما در مقطع کنوني، امنيت آنچنان بالا است که در تمام كشور انتخابات در امنيت کامل و به‌دور از هرگونه تشويش برگزار مي‌شود چرا كه تمام توان نظام براي تامين امنيت انتخابات به کار گرفته شده و مشکلي وجود ندارد اما با اين حال دشمنان بيکار ننشسته‌اند و از خارج و داخل دنبال ايجاد و القاي ناامني هستند.

کميسيون امنيت ملي مجلس از مدت‌ها قبل در حال بررسي اين مسئله است و در همين راستا نيز با مسئولان ذيربط رايزني کرده‌ايم و درحال انجام اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه هستيم تا انتخابات بخوبي و با ضريب امنيتي بالا برگزار شود.


*** غرب تلاش مي‌كند از انتخابات 92 به عنوان حربه‌اي براي سوءاستفاده از مذاكرات هسته‌اي بهره گيرد


باشگاه خبرنگاران:
مذاکرات ايران و 1+5 از 13 فوريه به زمان ديگري موکول شد و اين در حاليست که مقامات غربي تلاش مي‌كنند نشان دهند که جمهوري اسلامي از مذاکرات سرباز مي‌زند، واکنش شما چيست؟


کوثري: تحليل غرب اين بود که مي‌تواند ما را به زانو در بياورد در حاليکه با شکست مواجه شد و به همين دليل زمان مذاکرات را به تعويق مي‌اندازد تا ببيند انتخابات رياست جمهوري چه مي‌شود. استراتژي و سياست کلان ما خصوصا در حث هسته‌اي ثابت است،  در مسئله هسته‌اي ما در چارچوب معاهده NPT و وظايفي که آژانس براي اعضا تعيين کرده حرکت مي‌كنيم و غير از آن را قبول نداريم.

باشگاه خبرنگاران: اعضاي 1+5 در تلاشند تا از انتخابات رياست جمهوري سال 92 به عنوان حربه‌اي براي فشار به ايران استفاده کنند، آيا امكان دارد كه جمهوري اسلامي هم مذاکرات را به تعويق بيندازد؟

کوثري: ما براي مذاکرات آماده‌ايم و اسناد و مدارک درباره مسائل هسته‌اي، حقوق بشر و ..  به اندازه كافي در اختيار داريم اما چون رسانه‌هاي بين‌المللي در اختيار غرب است آنها عليه ما جوسازي مي‌کنند. ما همواره براي مذاکره آماده‌ايم چرا كه معتقديم تمامي امور بايد در چارچوب قانون صورت گيرد به همين دليل دغدغه‌اي نداريم و قطعا غربي‌ها در تلاشند تا از انتخابات جمهوري اسلامي سوء استفاده کنند. 1+5 بايد بداند که اگر آنها مذاکرات را طولاني کنند ما هيچگاه توقف نخواهيم کرد و مسير پيشرفت خود را طي مي‌کنيم.


باشگاه خبرنگاران: بازديد اعضاي کميسيون امنيت ملي از مناطق حساس کشور مانند جزاير سه‌گانه، مراکز هسته‌اي، زندان‌ها و ... در چه راستايي صورت مي‌گيرد و چه تاثيري بر امنيت کشور مي‌گذارد؟

کوثري: اين‌ بازديد‌ها وظايفي است که براي مجلس تعيين شده است، قانونگذاري جامع، کامل و نظارت از وظايف نمايندگان است و لذا ما موظفيم از مکان‌هايي که به حوزه کاري کميسيون امنيت ملي مربوط مي‌شود بازديد کنيم مانند زندان‌ها، بازديد از مرزها، تنگه هرمز، جزاير سه‌گانه و ...  كه در بحث امنيتي- دفاعي است كه ما بعنوان نمايندگان مردم در آنها حضور مي‌يابيم.

باشگاه خبرنگاران: رهبري در سفر به کرمانشاه بحث نظام پارلماني را مطرح فرمودند، برنامه مجلس براي کار کارشناسي در اين زمينه چيست؟

کوثري: در مورد اين مسئله هنوز برنامه دقيقي در دستور كار نيست چرا که بحث‌هاي پراکنده‌اي انجام شده اما تيمي در مجلس به طور قطعي براي بررسي اين موضوع تشکيل نشده است و در كل نمايندگان بر لزوم کار کارشناسي و بررسي اين مسئله تاکيد دارند.

عده‌اي از صاحبنطران در اين‌باره تاكيد دارند كه بايد اشکالات قانون را اصلاح کنيم اما نظر من اين است که قانون مشکلي ندارد و مجريان بايد پايبند به قانون باشند و اين نكته نيز نبايد مغفول بماند كه ما در كشور به احزاب نياز داريم.

 براي مثال در اين دوره و دوره قبل اصولگرايان حاکم بر مجلس بودند اما افراد مستقل و بعضا اصلاح‌طلب هم در قانونگذاري‌ها نقش داشتند به همين دليل درقانونگذاري مشكلي نبوده و تنها در اجرا شاهد ايجاد مشکل بوديم. بنده شخصا معايب و محاسن آن را بررسي نکردم اما این کار به صورت پراکنده در مجلس پیگیری می‌شود.


*** ائتلاف 1+2 قسمتي از تفكر اصولگرايي است


باشگاه خبرنگاران:
آیا فراکسیون اصولگرایان به طور مصداقی وارد بحث انتخابات ریاست جمهوری شده است؟


کوثری: قطعاً همین طور است قسمتی از این تفکر مثل 1+2 وارد شده اما اين مسئله به اینجا ختم نمی‌شود شاید افراد (اصولگرا) به صورت مستقل وارد عرصه شوند چرا که طیف اصولگرایی بسیار گسترده است، اصولگرايي تفکر برخاسته از بطن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

رهبری در سال 86 در جمع کارگزاران که از تفکرات مختلف اصلاح‌طلب، اصولگرا و... بودند مطرح کردند كه اصولگرایی برخاسته از بطن اسلام ناب است اما در روش اجرا اختلاف دارند.

این طبیعی است كه کسانی که در چارچوب نظام در حركتند براساس اصولگرایی حرکت می‌کنند. به اصلاح‌طلبان می‌گوییم اگر در چارچوب انقلاب می‌خواهید بیایید اشکال ندارد اما اگر مانیفست شما برخاسته از غرب باشد آن را قبول نداریم كه در عمل اصلاح‌طلبان مسئله‌اي که غرب می‌خواهد را دنبال کردند نه آن چیزی که مردم و انقلاب می‌خواستند.


*** دولت و مجلس با كشاندن اختلافات به ميان مردم آرامش را از آنان سلب نكنند


باشگاه خبرنگاران: ارزيابي شما از اختلافات اخير دولت و مجلس و فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب در اين زمينه چيست؟


کوثری: چه در قانونگذاری و چه در اجرا اختلافاتی هست که بايد اصلاح شود به عنوان مثال در طرح سرعت بخشیدن به کار مترو بودجه دو میلیاردي به مترو تخصیص داده شد اما رئيس‌جمهور قانون ابلاغ شده به دولت را اجرا نکرد و قطعا می‌توان مشکلات و اختلاف نظرها را از طریق نشست‌ و هم‌اندیشی حل کرد نه باگروکشی چرا که این امر در كشور ایجاد تشنج می‌کند.

بعد از تاکیدات رهبری معظم انقلاب بر تعامل قوا با یکدیگر خصوصا دولت و مجلس و اینکه سران قوه باعث خوشحالی دشمن نشوند، اين مسائل رفع شد. براي مثال در جريان سوال از رئيس جمهور رهنمودهای رهبری معظم سبب شد نمایندگان طرح سوال خود را پس بگیرند.

خوشبختانه مجلس و دولت در مورد اصول اختلافی ندارند همه در یک صف پشت رهبری و در مقابل دشمنان ایستادند اما نباید اختلافات را میان مردم بياورند و زمينه سلب آرامش رواني از آنان را فراهم كنند.


*** لزوم بهره‌گيري از ديپلماسي پارلماني درجهت تقويت ديپلماسي كشور


باشگاه خبرنگاران:
سفر کمیسیون به کشورهای منطقه برای تقویت دیپلماسی پارلمانی تا چه حد موثر بوده و چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟


کوثری: در دوره هشتم قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شد كه به صورت عملیاتی کشورهایی که در ایران سفارت دارند مثل بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و... را دعوت کرده و جلسه داشتیم، اين كار را در جهت کمک به دیپلماسی و با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام داديم و آن را ادامه خواهیم داد.

اما کشورها باید متوجه باشند که وقتي از روابط با ایران کنار می‌کشند خود را در دامن استکبار جهانی قرار می‌دهند، چرا که آن‌ها تصمیم‌گیرنده نیستند. ما معتقدیم باید برای تقویت دیپلماسی کشور از همه ظرفیت‌ها مخصوصا دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم که اين مسئله می‌تواند در بهره‌گيري از دیپلماسی جهانی و منطقه‌ای تاثیر بسزایی داشته باشد و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم برای تقویت دیپلماسی کشور و کمک به آن آمادگی دارد.


*** تعطيلي و يا وجود نقص فني در نيروگاه بوشهر كذب است



باشگاه خبرنگاران:
بهره برداری از نیروگاه بوشهر چه زمانی محق می‌شود و چرا تاکنون درباره بهره‌برداری از اين نيروگاه مسائل مختلفی مطرح شده است؟


کوثری: كميسيون امنيت ملي بنا بر وظایفی که داشت یك یا دو بار در سال از نیروگاه بوشهر بازديد كرده و ما بعنوان اعضاي كميسيون درزمان اتمام اين نيروگاه در محل حاضر شدیم. اين نيروگاه تا اوایل امسال بیش از 900 مگاوات برق وارد شبکه برق‌رساني كشور کرد اما به خاطر تغییر و تحول و انتقال مسئوليت از دانشمندان روسی به دانشمندان ایرانی کل نیروگاه مجددا چك و قسمت‌هایی از آن تقویت شد، اما نكته مهم اينجاست كه مشکلی براي بهره‌برداری نهایی وجود ندارد و شايعات مبني بر تعطيلي و يا نقص فني نيروگاه بوشهر كذب محض است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
ملت درانتخابات بار دیگرنشان خواهد دادکه باجان ودل برای ایرانی بهتر وپیشرفته پشت سر رهبرخود همچون 22بهمن حماسه دیگر می افریند ونشان می دهد باتحریم کسی نمی تواند به این ملت زور بگو ید زند باد ایران و جمهوری اسلامی ایران که نشان داد که بعداز 34سال هنوز سرزنده و پاینداست
آخرین اخبار