معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: از یكهزار نقطه وعرصه تالابی شناخته شده دركشور تنها یكصد تالاب درفهرست رصد و مراقبت و حفاظت سازمان محیط زیست هستند واین بدین معناست كه تنها یك دهم ظرفیت موجود رصد شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛'محمد جواد محمدی زاده ' در آیین گرامیداشت روز جهانی تالابها در اهواز افزود: وظیفه حفاظت از منابع آبی دركشور برعهده ماست حال آنكه در حوزه دریاچه های پشت سد،آبگیرها رودخانه ها ودریاچه ها ومنابع آب باید به عنوان حوزه تالابی تحت مدیریت بگیریم وبرای آنها برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینكه برخی از منابع خدادادی مانند تالابها به لحاظ رده های حفاظتی ومعیارها ونرمهای بین المللی ثروت كره زمین هستند، افزود: به عنوان مثال تالاب هورالعظیم تنها متعلق به ایران یا عراق نیست بلكه مانند جنگلهای آمازون ذخیره گاه زیست كره است.

وی مهمترین چالش این منابع را محدودیت منابع آب عنوان كرد و گفت: هفت تالاب ما درحد گسترده ای آسیب دیده و درلیست مونترو قرار گرفته اندوتلاش ها برای رفع خطر ازآنها در حال انجام است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت:دراین میان تالابهای آجی گل ،آلاگل،آلما گل از این لیست خارج شده اند ومدارك لازم برای خروج تالابهای شور گل ، ‌یادگارلو و درگه سنگی ازاین فهرست در حال تكمیل و ارائه به مجامع بین المللی است.

محمدی زاده گفت: برای دو تالاب انزلی وشادگان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته به ویژه برای تالاب شادگان كه كار علمی ،دقیق و خردمندانه ای انجام شده و حمایت های استاندار خوزستان ودرك صحیح وی از مدیریت منابع آب جای تقدیر دارد وامیدواریم همین كار نیز برای تالاب هورالعظیم نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای تالاب كانی برازان و چغاخور هم فعالیت هایی درحال انجام است تا به فهرست تالابهای بین المللی ما افزوده شوند وچند تالاب دیگر نیز برای ثبت در كنوانسیون رامسر در دست بررسی و تكمیل مدارك داریم.

وی با اشاره به رایزنی و مذاكرات صورت گرفته با وزارت نیروگفت: خوشبختانه دراثر این رایزنی ها، محیط زیست پس از تامین آب شرب در اولویت دوم تقسیم وتخصیص منابع آبی این وزارت قرار گرفته كه این امر می تواند بسیاری از تالابهای كشور را نجات دهد.

معاون رییس جمهور بر لزوم حاكمیت مدیریت یكپارچه زیست بومی در تالابها تاكید كرد و گفت: این طرح در برخی تالابهای كشور، سیاست های كشت ،آبخیزداری ،نحوه بهره برداری و ذینفعان مصارف و به ویژه كنترل هدررفت منابع آبی اعمال می شود و اجرای آن در تالاب شادگان،دریاچه ارومیه وحوضه هامون تصویب شده ودر تعداد دیگری از سایت ها درحال انجام است كه دستگاههای اجرایی مختلف دراستانها باید در تحقق آن همگام و همیارباشند.

محمدی زاده تاكید كرد: این مدیریت به ویژه با توجه به محدودیت منابع ابی یك ضرورت است. باید تا پایان سال 92در تمام تالابهای تحت خطر مصوب و عملیاتی شودوهمه مدیران محیط زیست این برنامه را باید به نتیجه رسانده واز مجاری قانونی در حوزه ماموریتشان اجرایی كنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور با بیان این ‌كه تقویت فعالیت‌های اقتصادی و مشاركت‌ دادن مردم در حوزه تالاب‌ها لازم است ،گفت: توجه به ذینفعان در تالابها وبهره برداران محلی وتقویت فعالیتهای اقتصادی ومعیشتی باید مد نظر قرار گیرد .

وی همچنین بر لزوم تمركز فعالیتهای تحقیقاتی مراكز علمی و دانشگاهی برمسائل مختلف در حوزه تالاب‌ها تاكید كرد و گفت: به این منظور، سازمان حفاظت محیط زیست امسال مبلغ 300 میلیارد ریال از اعتبارات خود را به تقویت تحقیقات و آموزش‌ها در این حوزه اختصاص داده است.

وی همچنین برلزوم تقویت فعالیت‌های تشكل‌‌های مردم‌نهاد و حمایتهای مردمی از تالابهاتاكید كرد. /س
برچسب ها: رصد ، تالاب ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.