مهمترین تولیدکنندگان طلا کدام کشورها هستند؟

مسابقه افزایش منابع و ذخایر طلا برای چینی‌ها سرعت گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، چند سالی است که دومین اقتصاد برتر جهان، تلاش می‌کند تا به هر وسیله‌ای ذخایر محدود طلای خود را افزایش دهد. هدف از این اقدام، تنوع بخشیدن به ذخایر عظیم چین مرکب از دلار و دارایی‌های قابل تبدیل به دلار است. گفته می‌شود پکن در حدود 1054 تن طلا در صندوق ذخایر خود در اختیار دارد-رقمی که از سال 2009 تاکنون اظهارنظر دقیقی پیرامون تغییرات صورت گرفته در آن از سوی مقامات صورت نگرفته است، با این حال گفته می‌شود که طلای زرد در حدود 1.7% از مجموع ذخایر چین را تشکیل می‌دهد. چین برای تأمین امنیت منابع خود مستقیما به سراغ سرچشمه‌های طلا رفته است.

این کشور به تازگی اقدامات وسیعی برای خرید طلا از مهمترین شرکتهای فروشنده آغاز کرده است. طبق اطلاعات موسسۀ پی‌دبلیوسی(PWC)که هفتۀ پیش منتشر شد، سال گذشته در کنار کانادا و استرالیا، از میان 10 دارندۀ اصلی طلا، 4 عدد از آنها خریداران چینی بوده‌اند. رشد و صعود چینی‌ها در این مسیر بسیار پرسرعت بوده و از سال 2006 پکن چنین سیاستی را در پیش گرفته است. یکی از کارشناسان موسسه پی‌دبلیوسی می‌گوید: تا پیش از آن چین به طور کامل در زمینۀ بدست آوردن منابع اولیه در سطح جهانی تلاشی از خود نشان نمی‌داد. اما سیاست‌های داخلی، تمرکز چینی‌ها در این بخش را افزایش داده است. این مسئله در سال 2011 و 2012 به طرز چشمگیری خود را نشان داد. به گونه‌ای که مهمترین معادن طلای استرالیا اعم از فوکس مینرال Focus Mineral ، نورتون گلد فیلدز Norton Gold Fields و سوترن کراس Southern Crossدر اختیار بزرگترین شرکتهای چینی تولیدکنندۀ طلا اعم از شاندونگ گلد Shandong Gold، زیجینگ ماینیگ Zijin Mining و چاینا هنکینگ هولدینگ China Hanking Holdings هستند. در آفریقای جنوبی نیز معدن پامدرز Pamodzi تحت کنترل شرکت چاینا افریکن پرشس متال China African Precious Metals و در اریتره نیز معدن زارا ماینیگ Zara Mining تحت کنترل گروه ساخت و ساز شانگهای Shanghai Construction Group است.

چین در سایر کشورها اعم از قزاقستان و برزیل نیز فعال است. کارشناس موسسه پی دبلیوسی می گوید: برای چین منطقۀ خاصی در اولویت نیست. شرکتهای چینی هرجا که طلا بیابند سرمایه‌گذاری می‌کنند. لی نینگ، یکی از کارشناسان این حوزه به روزنامۀ وال استریت ژورنال می‌گوید تولیدکنندگان چینی همۀ تلاش خود را برای بدست آوردن طلا می‌کنند چرا که طلای محلی آنها از کیفیت چندانی برخوردار نیست و از سویی آنها تلاش می‌کنند که به بهترین تکنیک‌های استخراج دست یابند. او می‌افزاید: تکنولوژی چینی‌ها به جایی رسیده که آنها می‌توانند تا عمق 2000 متری در زیر دریا به دنبال طلا بروند، با این حال تکنولوژی‌های خارجی سه برابر بیش از این عمق می‌توانند برای بدست آوردن طلا به حفاری بپردازد.


جالب اینجاست که در حال حاضر هیچ شرکت چینی در لیست 10 تولیدکنندۀ برتر طلای جهان قرار ندارد، اما تا چند سال آینده چین حتماً در این رده‌بندی جای خواهد داشت. عملیات‌های استخراج چین طی سالهای اخیر افزایش یافته است. سال گذشته شرکت زیجینگ مینیگ پیش بینی کرد که این شرکت نزدیک به 872.19 میلیارد دلار برای گسترش مرزهای خود در خارج از کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. از سویی چین قصد دارد تولید طلای زرد خود را در داخل افزایش دهد.

از این رو پکن سیاست خرید طلا را در بازارهای جهانی در پیش گرفته است و در عین حال سیاست مرموزانه‌ای را برای جلوگیری از هر تنشی در پیش گرفته است. واردات طلای چین از هنگ کنگ تنها در 5 ماه اول سال 2012 به 315 تن افزایش یافته است. از سویی شهروندان چینی نیز با خرید طلا در این طرح مشارکت می‌کنند. همۀ این تلاش‌ها به بازار طلا رونق قابل توجهی داده است. طبق برآورد موسسه پی‌دبلیوسی، 80% از مدیران شرکتهای طلا پیش بینی کرده اند که سال جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی به بیش از 2000 دلار در هر انس افزایش یابد.

برچسب ها: طلا ، وبگردی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.