احمدي نژاد در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي:

وحدت، تاكيد بر مشتركات و پرهيز از نقاط افتراق مهم‌ترين نياز امروز جهان اسلام است

رئيس جمهور با تأكيد بر نياز به تلاش براي وحدت و همدلي در جهان اسلام، گفت:‌ امروز وحدت مهم‌ترين ضرورت براي دولت‌ها و ملت‌هاي ماست كه از طريق تاكيد بر نقاط قوت و مشترك حاصل مي‌شود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ "محمود احمدي‌نژاد" ظهر امروز (پنج‌شنبه) به وقت محلي در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي با بيان اينكه امروز جهان و منطقه ما در يكي از خطيرترين مقاطع تاريخ و در آستانه تحولات بزرگ بسر مي‌برند، گفت:‌ چالش‌ها و فرصت‌هاي بزرگي فراروي ما قرار دارد و مديريت چنين شرايطي مهم و سرنوشت‌ساز بوده و بايد براي آن برنامه‌ريزي داشته باشيم.

رئيس جمهور مديريت تحولات توسط دشمنان ديرينه ملت‌ها را باعث بروز آسيب‌هاي جبران‌ناپذير دانست و تصريح كرد: معلوم است كه شرايط حاضر با شان و كرامت انساني كه خواست خداوند است و با مأموريت پيامبر عزيز اسلام(ص) كه نجات‌ انسان‌ها از حيرت و ذلالت است و با تكامل و تعالي اخلاقي و با رحمت و لطف الهي كه بر همه عالميان جاري است، كاملاً ناسازگار است؛ فاصله بشريت با آنچه كه خدا و پيامبر او مي‌خواهند، كم نيست و بايد در اين جهت اقدامي صورت گيرد.

وي با بيان اينكه شرايط موجود جهان از دو منظر قابل ارزيابي است، يكي از اين منظرها را وضعيت داخلي كشورها دانست و گفت: مهمترين عامل و نياز براي پيشرفت و عزت، تامين حقوق اساسي، رفاه و سعادت مردم است؛ آزادي، حق تعيين سرنوشت، كرامت و عدالت، حق اساسي هر فرد و ملتي است كه بايد به طور كامل تامين گردد و اين خواستي عمومي بوده و قابل گذشت نيست.

رئيس جمهور تصريح كرد: طبيعي است كه احقاق اين حق در سايه همدلي، تفاهم ملي، احترام به حقوق متقابل و تلاش همگاني و مشترك امكان‌پذير است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه جنگ راه مناسبي براي احقاق حقوق اساسي ملت ها نيست و جز كينه، تخريب و تفرقه نتيجه‌اي ندارد، تصريح كرد: اگر بپذيريم كه با كينه‌ورزي و كشتار انسان‌ها حقوق اساسي، احياء و مستقر مي‌شود، ديگران نيز اجازه پيدا مي‌كنند كه چنين كنند و اين به معني جنگ و درگيري دائمي است.

وي با بيان اينكه همه دولت‌ها موظفند فرصت تصميم گيري آزاد مردم را به طور كامل و از روش‌هاي انساني تأمين نمايند و تسليم آراي مردم باشند، گفت: مردم نيز بايد با شيوه سياسي و حضور، گفتگو و مشاركت بر اساس عدالت و برادري حقوق خود را تامين كنند، چرا كه راهي جز اين وجود ندارد و اين را تجربه تاريخي بويژه در سال‌هاي اخير در برابر ما قرار داده است.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر نياز به تلاش براي وحدت و همدلي در جهان اسلام، گفت:‌ امروز وحدت مهمترين ضرورت براي دولت‌ها و ملت‌هاي ماست كه از طريق تاكيد بر نقاط قوت و مشترك حاصل مي‌شود؛ تاكيد بر نقاط ضعف و افتراق جز تشديد تفرقه و درگيري نتيجه‌اي ندارد؛ نقاط مشترك ما اصلي، كلان و نامحدود و نقاط اختلاف ما فرعي،‌ خرد و محدود است.

رئيس جمهور تصريح كرد: خدا، پيامبر، كتاب، قبله و اصول و فطرت‌هاي الهي ما يكي است و اختلاف‌نظرها و سليقه‌ها در فروعات و جزئيات مي‌باشد كه اين امري طبيعي بشمار مي‌آيد.

احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: پافشاري بر اختلافات قومي و مذهبي كه فرعي و جزئي است، برادران و خواهران را از احقاق حقوق اساسي، استقلال، كرامت، عدالت و پيشرفت دور خواهد كرد و كساني كه به چنين اعمال و رفتاري دست زده و ديگران را به آن ترغيب مي‌كنند دوست انسان‌ها نيستند.

وي تصريح كرد: مذاهب، فرق، طوايف و احزاب سياسي يك ظرفيت و واقعيت خارجي هستند و تعامل مثبت آنان موجب رشد و تعالي است، چرا كه اينها مانند گلهاي يك گلستان در بودن با هم زيباتر و كامل‌تر به نظر مي‌رسند.

رئيس جمهور نگاه بين‌المللي و منطقه‌اي را دومين منظر در مناسبات دانست و گفت: امروز جامعه بشري از مشكلات و دردهاي فراواني رنج مي‌برد و آرزوهاي تاريخي خود را تحقق نايافته مي‌داند.

وي خاطرنشان كرد: آرمان‌ها، چالش‌ها و دشمنان ملت‌هاي ما و عموم ملت‌هاي جهان مشترك است؛ خداپرستي، عدالت و عشق به ابناء بشر و دفاع از مظلومان و مبارزه با خودخواهان و ستمگران، پيشرفت مادي و معنوي، حريت و استقلال از آرمان‌هاي مشترك عموم جهانيان است.

احمدي‌نژاد اظهار داشت: از سويي ديگر حاكميت فقر، تبعيض و تحقير در روابط بين‌المللي، سلطه‌گري و چپاول سازمان‌يافته ثروت ملت‌هاي مستقل و جلوگيري از پيشرفت آنها توسط سلطه‌گران جهاني از چالش‌هاي مشترك است.

رئيس جمهور گفت: ده‌ها و صدها سال است كه صهيونيست‌هاي بي‌فرهنگ و هيات حاكمه آمريكا و متحدين غربي او كه همان استعمارگران و برده‌داران سابق هستند، با پيشرفت و تعالي كشورهاي مستقل مخالفت كرده و كارنامه آنان در بسياري از كشورهاي منطقه و جهان سياه است؛ آنان در ايجاد اختلاف، تحميل اراده سياسي، تحقير و عقب‌نگه داشتن ملت‌ها و كشورها براي غارت منابع آنان لحظه‌اي درنگ نمي‌كنند.

وي با بيان اينكه بخش عمده‌اي از مشكلات جامعه بشري ناشي از تسلط، مداخلات و دشمني‌هاي آنان با ملت‌ها است كه سعادت و پيشرفت خود را در عقب‌ماندگي و فقر ساير كشورها جستجو مي‌كنند، گفت: در هر كجاي عالم كه ظلم، تبعيض و فقر وجود دارد، رد پاي يك يا چند دولت غربي ديده مي‌شود، چرا كه آنان به هيچ حدي از سلطه و نفوذ قانع نيستند و مقصد آنان تسلط كامل بر همه منابع و سرزمين‌هاست، بخصوص منطقه ما كه منطقه فرهنگ، تمدن و ثروت‌هاي بي‌پايان خدادادي مي باشد، هميشه مورد هدف استعمارگران بوده است.

رئيس جمهور تصريح كرد: امروز شاهد آن هستيم كه مستكبران سلطه اقتصادي خود را در بر تمام جهان گسترده‌اند و مشكلات خود را به ديگر كشورها صادر و ثروت و دسترنج ملت‌ها را به راحتي تصاحب مي‌كنند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: براي عبور از وضع موجود و رسيدن به آرمان‌ها و يا حداقل سطح مطلوب از زندگي انساني توجه به نكاتي مي‌تواند راهگشا باشد كه اولين آن دين خدا است.

وي تصريح كرد: دين خدا يكي است و همه پيامبران سطحي از آن را متناسب با ظرفيت بشر عرضه كرده‌اند و پيامبر خاتم كامل كننده آن براي بشر بوده است.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: اسلام دين جهاني و براي همه بشر است و ما بايد با نگاه بين‌المللي و انساني مدافع حقوق همه انسان‌ها و ملت‌ها از همه رنگ‌ها، نژادها و زبان‌ها و حتي مردمان آمريكا و اروپا باشيم، چرا كه در انسانيت هيچ مرزي وجود ندارد.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه بايد به اصول و اهداف مشترك برآمده از فطرت الهي همه ملت‌ها، يعني حفظ كرامت و عزت انساني، تعالي و پيشرفت، انس و محبت و استقلال در سايه حاكميت توحيد و عدالت و برادري پايبند باشيم و جبهه جهاني عدالت‌خواهي و مقابله با استكبار و مبارزه با ظلم و فقر و تبعيض را ساماندهي نماييم، گفت: بايد دست همه ملت‌ها را به گرمي بفشاريم و براي همه آرزوي سعادت و سلامت داشته و براي اصلاح جهان بكوشيم.

وي خاطرنشان كرد: بايد تامين حقوق اساسي ملت‌هاي خود را هوشمندانه و مسئولانه پيگيري كنيم و با روش‌هاي برآمده از فرهنگ متعالي مردم منطقه، مشكلات را حل و فصل نماييم چرا كه مستكبران نمي‌توانند به ما درس آزادي و كرامت بدهند.

رئيس جمهور آزادي فلسطين و قدس شريف را از آرمان‌هاي مشترك ملت‌هاي منطقه، آزادگان و دولت‌هاي مستقل جهان برشمرد و گفت: مسائل موجود كه عموماً تحميلي و از ناحيه دشمنان مشترك بوجود آمده نبايد ما را از آزادي سرزمين قدس غافل نمايد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه تا زماني كه سرگرم اختلافات و رقابت‌هاي داخلي هستيم، دشمن ضربات پي‌ در پي خود را در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي وارد خواهد كرد، اظهار داشت: راهبرد ما بايد اصلاح و پيشرفت داخلي و همزمان همراهي با ساير ملت‌هاي بپا خواسته و ايستادگي در برابر هجمه‌هاي فكري و سياسي جهان‌خواران باشد.

رئيس جمهور تاكيد كرد: متاسفانه بسياري از دولت‌هاي مسلمان امروز در دام و نقشه دشمنان بازي مي‌كنيم و به دنبال تشديد اختلافات داخلي بين دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان و ميدان دادن به دشمنان هستيم، در حالي كه بايد از نقشه دشمن خارج شويم و با ابتكار عمل و همدلي و اتكا به خداوند متعال و قدرت ملت‌هاي خود، كه تجلي قدرت خداوند هستند، ابتكار عمل و فرصت تهاجم را از دشمنان بشريت بگيريم.

وي با بيان اينكه امروز پيشنهاد نشست مكه را مجدداً تكرار مي‌كنم، گفت: ما بايد اختلافات داخلي و بين الدولي خود را از طريق شوراي داوري متشكل از افراد مورد اعتماد و امين در كل كشورهاي مسلمان و تحت نظر سازمان همكاري‌هاي اسلامي حل كنيم و نبايد به ديگران اجازه دخالت دهيم.

رئيس جمهور با بيان اينكه ممكن است مستكبران در كوتاه مدت گام‌هايي به جلو بردارند، خاطر نشان كرد: آنها بايد بدانند كه دوره تاريخي شان به پايان رسيده و همچنان كه ماركسيست از جهان برچيده شد، نظام سرمايه‌داري هم از بين خواهد رفت، آنها امروز در بن‌بست خود ساخته گرفتار شده‌اند و مردمان آمريكا و اروپا نيز فرياد برآورده‌اند، گر چه به ظاهر فريادرسي ندارند.

احمدي‌نژاد تنها جايگزين وضع موجود جهان را حاكميت عدالت، آزادي و توحيد در مراكز قدرت جهاني به دست انسان‌هاي مومن و صالح دانست كه همه پيامبران الهي و بويژه خاتم پيامبران به دنبال آن بوده اند و گفت: جهان نيازمند حاكميت فردي از جنس انبياء موحد، ناب، پاك و عاشق همه انسان‌ها و قيام كننده به قسط و عدالت براي همگان است؛ كسي كه از اشتباه مبرا و انسان كامل و رمز وحدت، عدالت و عزت همه انسان‌ها باشد.

وي افزود: اقامه عدالت نيازمند كسي است كه وجود او موجب آرامش و ياد او ياد خدا باشد و او كسي نيست جز فرزند پيامبر خاتم(ص) كه موعود همه انبياء الهي بوده و روزي به همراه حضرت عيسي (ع) و مسلحان، عدالت، عشق، محبت و رفاه و سعادت را به بشريت هديه خواهد كرد؛ آرمان او، آرمان همه ماست و همه با هم بايد حول او كه حبل‌الله است، همراه شويم و با همدلي و برادري و پافشاري، در حفظ كرامت انساني، عدالت و آزادي سهمي شايسته و نقشي بايسته در تحقق اين وعده الهي ايفا كنيم.

احمدي‌نژاد در پايان خطاب به شركت‌كنندگان در اجلاس گفت: بياييد همه با هم به استقبال بهار انسان‌ها و خرمي دوران‌ها برويم.

رئيس جمهور همچنين از محمد مرسي رئيس جمهور مصر و ملت بزرگ مصر بخاطر حسن استقبال در برگزاري اين اجلاس و پذيرايي شايسته از ميهمانان تقدير و تشكر كرد و از خداوند منان سعادت و سلامت را براي همه دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان مسالت كرد.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار