هر روز اخبار جدیدی درباره نقض حریم خصوصی کاربران فضی مجازی و شهروندان کشورهای غربی منتشر می شود که با شعارها و تبلیغات وسیع غرب درباره دموکراسی و آزادی بیان و شهروندی تفاوت های عمده ای دارد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،‌ هر روز اخبار جدیدی درباره نقض حریم خصوصی کاربران فضی مجازی و شهروندان کشورهای غربی منتشر می شود که با شعارها و تبلیغات وسیع غرب درباره دموکراسی و آزادی بیان و شهروندی تفاوت های عمده ای دارد.

اواخر سال گذشته بود که تعدادی از متخصصان امنیت آی‌تی، مدیران "فیس‌بوک" را به کنترل پیامک‌های کاربرانی که اطلاعات گوشی همراهشان را در اختیار این سایت گذاشته اند، متهم کردند.

ماجرا اما از این قرار بود فیس بوک برنامه خاصی را برای تسهیل دسترسی کاربران تلفن های همراه به امکانات این سایت طراحی کردهبود و برخی کارشناسان اعتقاد داشتند از این برنامه برای نفوذ به حافظه گوشی و کنترل محتوای پیامک های کاربران استفاده شده است.

آنان معتقدبودند که اطلاعات شخصی سرقت شده از سوی فیس‌بوک محدود به شماره های همراه نیست و دیگر اطلاعات شخصی را هم در بر می گیرد.

این در حالی است که پیش از این نیز یك كارشناس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اذعان كرده بود اسرائیل از فیس بوك و دیگر شبكه های اجتماعی در اینترنت برای جمع آوری اطلاعات و استخدام جاسوس استفاده می كند.

رونن برگمن نویسنده كتاب «جنگ مخفی در ایران» گفته بود : زیرنظر داشتن شبكه های اجتماعی در اینترنت حداقلی است كه باید از سرویس اطلاعاتی انتظار داشت. اسرائیل از اطلاعات شخصی كه به میزان زیادی در اینترنت یافت می شود برای شناسایی افرادی كه احتمال دارد به این كشور كمك كنند، استفاده می كند و اگر ۵۰سال دیگر پرونده های مخفی شین بت، سرویس جاسوسی اسرائیل و همچنین سازمان اطلاعاتی ارتش این كشور را باز كنیم، متوجه می شویم كه تجهیزات جاسوسی اسرائیل از دستگاههایی كه در فیلم های تخیلی جیمزباند استفاده می شود، بسیار متنوع تر است. تا به این ترتیب اثبات شود شبکه های اجتماعی عملا ابزاری در دستان قدرت هاست برای رسیدن به اهداف سیاسی خاص و در آن از قوانین حقوق شهروندی نیز خبری نیست.

در آخرین اخبار رسیده اما گفته شده دولت انگلیس قصد دارد به زودی با نصب تجهیزات ردیاب در شبکه‌های مخابراتی این کشور، تمام فعالیت‌های آنلاین شهروندان این کشور را کنترل کنند.

به گزارش شبکه راشاتودی، انتشار یک گزارش پارلمانی نشان می‌دهد دولت انگلیس قصد دارد با نصب تجهیزاتی در شبکه‌های مخابراتی این کشور، فعالیت‌های آنلاین شهروندان این کشور را کنترل کند. با این کار دولت اطلاع می‌یابد که هر شخص از چه سایت‌هایی بازدید کرده و با چه کسانی ارتباط داشته است.

بنا این گزارش که کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه آن را منتشر کرده، قرار است برنامه‌ای گسترده و ملی برای کنترل فعالیت‌های آنلاین شهروندان از طریق کنترل زیرساخت‌های مخابراتی به اجرا درآید. در این گزارش مشخص نشده که چه تعداد از این تجهیزات موسوم به «ردیاب» قرار است در شبکه‌های مخابراتی انگلیس استفاده شود، اما عنوان شده است که این تجیهزات بخشی از شبکه جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات تقریبا هر انگلیسی است که در بستر اینترنت فعالیت می‌کند.

دولت انگلیس مدعی است که این اقدام برای مبارزه با تروریست و دیگر جرایم صورت گرفته و ضمنا همه محتوای ایمیل‌ها و پیام‌های صوتی و تصویری کاربران ضبط نمی‌شود، بلکه قرار است اطلاعات «بیرون پاکت» یعنی نام و آدرس فرستنده و گیرنده پیام ذخیره شود. در حالی که برای کنترل محتوای پیام اجازه دادگاه لازم است، برای کنترل زمان ارسال و دریافت و همچنین مشخصات گیرنده و فرستنده تنها دستور یک افسر ارشد اطلاعاتی کافی است.

در این گزارش دقیقا اشاره نشده که چه سرویس‌های اینترنتی مورد کنترل قرار می‌گیرند، اما فیس‌بوک، توئیتر، هات‌میل، و گوگل‌چت از جمله سرویس‌های پرکاربرد در انگلیس است که نام آن‌ها در بخش‌هایی از گزارش آمده است.

به این ترتیب، کاملا مشخص استکه شعار آزادی بیان و رعایت حقوق شهروندی تنها شعاری توخالی برای سرگرم کردن مردم است که بارها و بارها به بهانه های مختلف نقض می شود و بررسی وضعیت فضای مجازی مصداق بارزی برای آن است.
برچسب ها: جاسوسی ، غرب ، حقوق بشر ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار