رویدادهای مهم هفته گذشته در خصوص ايران

"ام کی بهادراکومار" در مقاله جدید خود در نشریه "آسیا تایمز" با اذعان به نقش مثبت ایران در منطقه اشاره می کند که فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری نشان داد که ایران از هیچ چیزی هراسی به دل راه نمی دهد و در مسیر "صحیح" در حال حرکت است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسیا تایمز، نویسنده مقاله که دیپلمات برجسته هندی است و سالها در دستگاه وزارت امور خارجه هندوستان فعالیت داشته و سفرهای بسیاری را به کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی داشته است، به رویدادهای مهم هفته گذشته اشاره می کند و می نویسد "هفته ای که گذشت هفته ای پر از وقایع قابل توجه و کلیدی بود. اول می توان به پیشنهاد رهبر مخالفین سوری به مذاکره دوجانبه با دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اشاره کرد. سپس می توان به دیدار تاریخی "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری اسلامی ایران از مصر اشاره نمود و سوم پیشنهاد مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا از سوی "جو بایدن" معاون رئیس جمهوری آمریکا بود."  
 
وی در ادامه به وجود تفرقه و اختلاف در میان معارضین سوری می پردازد و می گوید "معاذ الخطیب رهبر ائتلاف مخالفین سوری از مذاکرات دوجانبه میان نمایندگان دولت سوریه و معارضین سوری استقبال نمود و این مسئله را در دیدارهای خود با وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه ابراز نمود. با این حال وی در ایجاد اجماعی در میان معارضین سوری خارج نشین ناکام بود و آنان با این مسئله موافقت نکردند."   
 
نویسنده با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه می نویسد "قطعا، ایران نقشی موثر در منطقه ایفا می کند و امروز در "جای صحیحی" ایستاده است و از مذاکرات دوجانبه میان دولت سوریه و معارضین سوری و برگزاری انتخاباتی دموکراتیک با تکیه با خواست و اراده مردم سوریه به منظور ایجاد اصلاحات واقعی در آن کشور حمایت می کند. ایران در مورد بحرین نیز خواهان احترام حاکمان آن کشور به خواست ملت بحرین بوده است."  
 
نویسنده با اشاره به اهمیت زیاد سفر رئیس جمهور کشورمان به قاهره می گوید "سفر تاریخی محمود احمدی نژاد به مصر ابعادی فراتر از یک سفر صرفا ساده و برای بهبود روابط دو جانبه میان تهران و قاهره داشت، سفر وی ابعادی منطقه ای به خود گرفت. دیدار سه جانبه رئیس جمهوری اسلامی ایران با همتایان مصری و ترک خود یعنی محمد مرسی و عبدالله گل نشان از اهمیت نقش منطقه ای ایران داشت."   
 
وی در ادامه به استقبال قاهره از گسترش روابط با ایران می پردازد و می گوید "نکته جالب توجه دیگر آن بود که محمد مرسی رئیس جمهوری مصر تاکید کرد که مصر نیز خواهان آنست تا همچون ایران پس از انقلاب اسلامی، به پیشرفت های زیادی دست یابد و در همین راستا ابراز امیدواری نمود که همکاری های دوجانبه ایران و مصر گسترش یابد و بر اهمیت این موضوع تاکید نمود. لازم به گفتن نیست که مسلم است دیپلماسی ایران در منطقه موفقیت آمیز بوده و ایران با اخوان المسلمین در مصر نقاط اشتراک زیادی دارد. محمود احمدی نژاد در دیدار با شیخ احمد الطیب رئیس الازهر بر تقویت روابط ایران و مصر در آینده نزدیک تاکید کرد و هر دو طرف نسبت به گسترش روابط مبتنی بر خواست های مشترک ابراز امیدواری نمودند. "  
 
نویسنده در ادامه به خشم آنکارا از وضعیت اخیر منطقه ای اشاره می کند و می نویسد "بحران در سوریه آن گونه که باب میل ترکیه است پیش نمی رود و همین امر بر خشم دولت ترکیه افزوده است. تروریست ها گویا به حرفهای ائتلاف مخالفین سوریه توجهی نمی کنند و در داخل آن ائتلاف هم اختلافات شدیدی وجود دارد."  
 
نویسنده در ادامه به فراست دید مقام معظم رهبری در مورد نیرنگ های آمریکا اشاره می کند و می نویسد "پس از اظهارنظر بایدن، مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در فرمایشات خود اشاره نمودند که عده ای از روی نادانی و عده ای نیز از روی عمد خواهان مذاکره ایران با آمریکا هستند در حالی که این نیرنگی از سوی دولت آمریکا است. ایشان به معیارهای دوگانه دولت آمریکا اشاره کردند و فرمودند که در چنین شرایطی امکان چنین گفتگویی وجود ندارد."
 
نویسنده در ادامه به حرکت کشورمان در مسیر "صحیح" در سایه ولایت فقیه اشاره می کند و می افزاید "ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری اینک در مسیر صحیح قرار گرفته است. علیرغم آنکه آمریکائی ها گمان می کردند که جمهوری اسلامی ایران از وقوع تحولات در منطقه (بیداری اسلامی) هراسی به خود راه خواهد داد واقعیت اینست که برخلاف دید آنان این سایر کشورهای خاورمیانه بوده اند که با ایران همدل و هم جهت شده اند. مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران نشان دادند که از هیچ چیز هراسی ندارند و به خود بیم راه نمی دهند. از سوی دیگر ایشان به فشارهای لابی صهیونیستی بر دولت اوباما و ارعاب و تهدید آمریکائی ها از سوی صهیونیست ها نیز بخوبی واقفند که همین فشارها مانعی بر سر راه مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکاست. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان با فرمایشات آگاهانه ای که مطرح فرمودند توپ را به زمین آمریکا پرتاب نمودند. حال این آمریکاست که بایستی تصمیم بگیرد که چه واکنشی نشان دهد."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار