وقتي كه در همه جا متفاوت است!

اوقات فراغت همه ي انسان‌ها در همه جاي جهان متفاوت است و هر كسي به شكلي اوقات فراغت خود را مي گذراند، اگر روزهاي زندگيمان را به بخش هاي مختلف تقسيم كنيم مي‌توانيم فعاليت‌هاي متفاوتي داشته باشيم.

جعفر باي جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بيان كرد: اگر هر روز را به سه بخش تقسيم كنيم، بخشي به كار و فعاليت و تلاش براي امرار معاش است و بخشي ديگر به خواب و عبادت و استراحت مربوط مي‌شود و آخرين بخش به اوقات فراغت يعني وقت آزاد و در اختيار فرد ارتباط خواهد داشت كه از آن به عنوان اوقات فراغت ياد مي‌شود.

وي افزود: اوقات فراغت زماني غيررسمي در اختيار فرد است كه آدمي به فراخور علاقه و توانش از آن بهره برداري مي‌كند.
اوقات فراغت را خود انسان بايد با برنامه ريزي درست طرح ريزي شود تا اوقات فراغت به سردرگمي و بيكاري تبديل نشود.

باي تصريح كرد: اوقات فراغت اگر چه زمان غير رسمي است ولي بايد با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق مديريت شود تا به اوقات بطالت تبديل نگردد.

وي در ادامه افزود: بيشتراختراعات واكتشافات توسط دانشمندان در اوقات فراغت آنان اتفاق افتاده است و به ديگر سخن اوقات فراغت بهترين زمان نوآوري و خلاقيت است كه زمينه‌هاي رشد ترقي و تعالي را براي بشر فراهم مي‌سازد.
اوقات فراغت زماني است كه در تمام كشورها به طور مختلف گذرانده مي‌شود و هر ملتي اوقات فراغت گوناگوني دارد.   

جعفر باي در ادامه گفت: قيد و بندهاي رسمي و بايد و نبايدهاي محدود كننده باعث ايجاد مزاحمت نمي‌شود و اوقات فراغت نه تنها نزد مردمان كشور‌هاي مختلف يكسان سپري نمي شود، بلكه توسط انسان‌هاي مختلف يك جامعه به صورت‌هاي گوناگون انجام مي شود و هر فرد براساس امكانات و تجهيزات پيرامون  موضوع مورد علاقه اش براي فراغت خويش برنامه‌ريزي مي‌كند.

وي افزود:توزيع عادلانه‌ي امكانات و تجهيزات فراغتي زمينه‌اي براي فراهم شدن عدالت فراغتي در جامعه است.
وقتي وسايل و تجهيزات فراواني براي گذراندن اوقات فراغت مردم در همه جاي جهان به چشم مي خورد يعني اينكه آن جامعه برنامه‌ريزي دقيقي را انجام داده است.
زماني كه فرد كار ضروري براي انجام دادن ندارد مي‌تواند اوقات فراغت داشته باشد و با انجام دادن كارهاي نشاط آور وقت خود را بگذراند.
باي گفت:در هر جامعه به فراخور توزيع و ابزار فراغتي و علايق و نياز مردمانش براساس آزادي و خود اختيارات آن جامعه گذران اوقات فراغت برنامه‌ريزي شده و انجام مي‌گردد.

وي افزود: ميزان و ساعات فراغت در جوامع مختلف متفاوت است ولي به صورت طبيعي بايد يك سوم پول شبانه روز به عنوان اوقات فراغت براي شهروندان در نظر گرفته شود وهمچنين اقات فراغت براساس شرايط سني، زمان ومكان تعيين مي‌شود و ذران آن در جامعه فرق مي‌كند.
وي ادامه داد: تحصيلات افراد ميزان ساعات فراغت و چگونه سپري كردن آن دست خوش تغيير و تحول مي‌شود و يقينا جوامع روستايي و شهري فراغت متفاوت خواهند داشت حتي فراغت در اقوام و قوميت‌هاي مختلف به سبك و سياق خاصي سپري مي‌شود.
وقتي اوقات فراغت در همه‌ جاي جهان متفاوت است بايد برنامه‌ريزي‌ها هم مختلف باشد تا به نشاط و شادي كه خواهان آن هستيم دست پيدا كنيم./ل

برچسب ها: در ، وی ، بر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار