مشهد/

شایع‌ترین علت کم‌بینایی و نابینایی بیماری دیابت است

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شایع‌ترین علت کم‌بینایی و نابینایی دیابت است که روی تمام اجزای بدن اثر می‌گذارد.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر کوروش اعتماد در کارگاه منطقه‌ای آموزشی آشنایی با نرم‌‌افزار ثبت دیابت در تالار اجتماعات دانشکده علوم پزشکی نیشابور، افزود: دلایل اصلی رشد دیابت گسترش شهر‌نشینی، صنعتی شدن جوامع، کم‌تحرکی، افزیش مصرف فست‌فود و زندگی ماشینی، است.

وی درباره انواع این بیماری، توضیح داد: دیابت نوع اول وابسته به انسولین است که از بدو تولد تا قبل از 30 سالگی و نوع دوم غیر وابسته به انسولین است که بعد از 30 سالگی رخ می‌دهد.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به غده‌ای به نام پانکوراس که انسولین ترشح می‌کند، ادامه داد: انسولین اجازه عبور قند به داخل سلول را می‌دهد و اگر انسولین نباشد قند در بدن هست ولی مصرف نمی‌شود و بنابراین میزان قند بدن بالا می‌رود.

اعتماد افزود: در دیابت نوع دوم، غده پانکرانس، انسولین بی‌کیفیت می‌سازد که بیمار مجبور می‌شود به جای انسولین، قرص‌هایی چون منفورمین استفاده کند.

وی اظهار داشت: سن بیشترین مبتلایان نوع دوم در جهان بین 55 تا 65 سال و در ایران 45 تا 50 سال است که این به معنای پنج سال زودتر مبتلا شدن ایرانیان است.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: این اداره برنامه ملی کنترل بیماری دیابت و عوراض ناشی از آن را در کشور در دست اجرا دارد.

دکتر سیدمحمد علوی‌نیا افزود: دیابت پرهزینه‌ترین بیماری غدد در دنیا است.

وی اطلاع داد: در هر ده ثانیه، دو نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و هر هشت ثانیه یک نفر می‌میرد که اکنون تعداد مبتلایان به این بیماری 336 میلیون نفر شمارش شده‌اند که برآورد می‌شود تا سال 2025 میلادی این تعداد به بیش از نیم میلیارد نفر برسد.

این مقام مسئول درمانی کشوری تعداد مبتلایان به دیابت در ایران را حدود چهار میلیون نفر اعلام و تصریح کرد: متاسفانه پنج میلیون نفر در معرض خطر ابتلا قرار دارند./س

برچسب ها: بینایی ، کم بینایی ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.