زنجان/

ساخت دستگاه تله نوری- فرومونی برای اولین بار در كشور در دانشگاه زنجان

برای اولین بار در كشور، دستگاه تله نوری - فرومونی در دانشگاه زنجان برای مبارزه با آفات كشاورزی به ویژه پروانه مینوز گوجه فرنگی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان عضو هیات علمی دانشكده گیاه پزشكی دانشگاه زنجان گفت: این دستگاه با هدف معرفی روشی بی خطر و سازگار با محیط زیست به منظور تولید محصولات كشاورزی سالم و ارگانیك طراحی و ابداع شده است.

صراف معیری افزود: در این روش كنترل غیرشیمیایی، سعی شده با تلفیق طول موج های خاصی از نور به همراه استفاده از فرومون جنسی به دام انداختن و از بین بردن آفت مینوز تشدید شود.

وی یادآورشد: تله نوری فرمونی از انرژی پاك خورشیدی برای شارژ منبع انرژی خود استفاده میكند و به همین دلیل روش پاك و سازگار با محیط زیست محسوب میشود.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه زنجان ادامه داد: این دستگاه قابلیت بالایی در مبارزه غیر شیمیایی با آفات به ویژه پروانه مینوز گوجه فرنگی دارد و عملكرد آن سه تا پنج برابر بهتر از شیوه های مرسوم مبارزه با آفات است.

صراف معیری تصریح کرد: پروانه مینوز گوجه فرنگی (tuta absoluta) بومی آمریكای جنوبی بوده و یكی از مهمترین آفات خسارت زا برای محصولات كشاورزی بخصوص گیاهان خانواده سولاناسه مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان است.

وی به مزایای تله نوری- فرومونی اشاره كرد و یادآورشد: این دستگاه با اثر سینرژیستی موجب جلب آفت پروانه مینوز شده و در مقایسه با تله های تشتكی و دلتایی فرمونی كارایی آن به شدت افزایش می یابد.

عضو هیات علمی دانشكده گیاه پزشكی دانشگاه زنجان این دستگاه را برای مبارزه با آفات مقرون به صرفه عنوان وخاطرنشان کرد: سازگار با محیط زیست و روشی بی خطر برای از بین بردن آفت، استفاده از سلول های خورشیدی به منظور تامین انرژی الكتریكی و رفع نیاز به برق و سیم كشی در داخل مزرعه و آسانی بودن نصب در مزرعه و گلخانه كه حتی در صورت ابری بودن هوا نیز كارایی خود را حفظ می كند، از دیگر مزایای این دستگاه محسوب می شود./س

برچسب ها: ساخت ، تله ، نوری ، اولین ، بار ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.