گپی با قدرت پرقدرت «خاطرات مرد ناتمام»

این روزها سریال تلویزیونی «خاطرات مرد ناتمام» با بازی سیامك صفری از شبكه یك پخش می‌شود. صفری در این سریال نقش « قدرت» ، خدمتكار خانه آمیز ركن‌الدین عطار را بازی می‌كند. قدرت با دیگر خدمتكارها تفاوت دارد،و در همه امور خانه عطار دخالت دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  این روزها سریال تلویزیونی «خاطرات مرد ناتمام» با بازی سیامك صفری از شبكه یك پخش می‌شود. صفری در این سریال نقش « قدرت» ، خدمتكار خانه آمیز ركن‌الدین عطار را بازی می‌كند. قدرت با دیگر خدمتكارها تفاوت دارد،و در همه امور خانه عطار دخالت دارد.سیامك صفری از بازیگران توانمند تئاتر است كه علاوه بر بازیگری در زمینه كارگردانی تئاتر هم فعالیت دارد. او گاهی در آثار تلویزیونی و سینمایی هم بازی می‌كند.

صفری تلاش كرده ‌نقش قدرت را شیرین بازی كند و می‌توان گفت بازی او به این سریال رنگ و لعاب دیگری داده است. به همین بهانه جام جم گفت‌وگوی با او ترتیب داده که در ادامه می خوانید:



‌با این‌كه شما در عرصه تئاتر پركار و فعال هستید، اما در حوزه سینما و تلویزیون حضور كمرنگی دارید. این ناشی از علاقه شما به حوزه تئاتر است یا دلایل دیگری دارد؟

خاستگاه من تئاتر است و آن را خیلی دوست دارم، به همین دلیل بیشتر در تئاتر متمركز هستم. البته به این ‌معنا نیست كه كار تصویری كمتر انجام می‌دهم. اتفاقا كارهای تصویری‌ام هم كم نیست. شش ماه مشغول بازی در سریال خاطرات مرد ناتمام بودم. در این فاصله چند تله‌فیلم هم بازی كردم. با این همه نمی‌دانم چرا كمتر در كارهای تصویری دیده می‌شوم!

شاید یكی از دلایل آن تاخیر در پخش آثاری باشد كه شما در آن بازی می‌كنید؟

نمی‌دانم. شاید این طور باشد. شانس من است كه كمتر در كارهای تصویری دیده می‌شوم. در حالی كه بتازگی در كارهای تلویزیونی بیشتر از تئاتر بازی كرده‌ام.

شما در سریال تلویزیونی خاطرات مرد ناتمام به نقش قدرت (خدمتكار خانه آمیز ركن‌الدین عطار) رنگ و لعاب خاصی داده‌اید كه باعث شده جزو شخصیت‌های شیرین و دوست‌داشتنی قصه شود. آیا این مساله در فیلمنامه بود یا این‌كه خودتان با توجه به تجربه‌ای كه در تئاتر دارید آن را پرورش دادید؟

شخصیت قدرت در فیلمنامه‌ سریال خاطرات مرد ناتمام شناسنامه مشخص و تعریف خاص خودش را داشت. در واقع متن این را از من به عنوان بازیگر نقش قدرت می‌خواست كه این شخصیت را متفاوت بازی كنم و فقط به عنوان خدمتكار خانه نباشم، بلكه در امور مختلف خانه عطار دخالت كنم.

در مجموع وظیفه قدرت، فقط خدمت‌ به اعضای خانواده نیست؛ بلكه او هم عضوی از خانواده است. با توجه به این تعریف من هم با تجربه‌ای كه داشتم تلاش كردم این نقش را خاص و ویژه بازی كنم و با لحن و نوع بازی‌ام این مسائل را نشان بدهم كه قدرت، فردی خاص، زیرك و شیرین است. دنیای قدرت متفاوت از دنیای آدم‌هایی است كه در خانه آمیز ركن‌الدین عطار زندگی می‌كنند. به همین دلیل باید این نقش را به گونه‌ای دیگر بازی می‌كردم. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد و قدرت مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد.

با توجه به دنیای متفاوت قدرت، شما تا چه حد در صحنه‌هایی كه بازی كردید، بداهه داشتید؟ چون مخاطب شاهد دخالت‌های جالب قدرت در مباحث مختلف خانواده است و از سوی دیگر افزوده شدن رگه‌های طنز به این شخصیت آن را جالب‌تر كرده است.

بازیگر بعد از مطالعه فیلمنامه با گروهی روبه‌روست كه قرار است اثر مربوط‌ را تولید كنند. شاید در روزهای اول، آشنایی‌ها كمتر باشد، اما به مرور این شناخت بیشتر می‌شود. این اتفاق هم در سریال تلویزیونی خاطرات مرد ناتمام افتاد. شش ماه تولید این سریال طول كشید. بعد از گذشت 10 تا 15 روز رابطه‌ها نزدیك‌تر شد و بیشتر با خصوصیات اخلاقی یكدیگر آشنا شدیم.

در واقع گروه بیشتر با یكدیگر ارتباط برقرار كردند. به همین دلیل برخی مواقع كه لازم بود پیشنهادهای جزئی می‌دادم كه آن هم بیشتر مربوط به نوع بیان قدرت می‌شد. در مجموع بداهه در حد جزئیات بود. این اتفاق همیشه در مجموعه‌هایی كه كار می‌كنم، می‌افتد و گاهی نكات ریزی را به كارگردان پیشنهاد می‌دهم.

یكی از ویژگی‌های سریال تلویزیونی خاطرات مرد ناتمام برخورد و تعامل خوب صادق كرمیار در مقام كارگردان با گروه سازنده بود. او جزو كارگردانان درجه یك و بااخلاق است كه زحمت زیادی برای این سریال كشید.

شما سال‌هاست تجربه كارگردانی و بازیگری را در تئاتر دارید و می‌دانید اصول اولیه یك كار جذب مخاطب در شروع قصه است، به نظرتان ریتم آرام این سریال در حد و اندازه حوصله مخاطب امروز است؟

فیلمنامه سریال خاطرات مرد ناتمام ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این سریال مخاطب را در روزگاری كه مردم عصبی هستند، در خیابان مرتب بوق می‌زنند و سبقت می‌گیرند و در خانه هم با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند دعوت به آرامش می‌كند و به او می‌گوید بایستد و كمی از عجله و عصبانیت‌هایش فاصله بگیرد. در واقع روایت قصه خیلی با حوصله انجام شده است. معتقدم وقتی مخاطب می‌خواهد پای این سریال بنشیند باید وقت بگذارد و با آرامش قصه را دنبال كند.

اگر مخاطب با این آرامش ارتباط برقرار كند، حتماً از دیدن این سریال لذت می‌برد. من از كار كردن با گروه سازنده سریال خاطرات مرد ناتمام لذت بردم، چون در طول كار آرامش داشتم. صادق كرمیار آدم بسیار با حوصله و صبوری است و با بازیگران و دیگر عوامل در همان روزهای اول دوست شد. برخی مواقع این آرامش در بعضی مجموعه‌هایی كه كار می‌كنیم، وجود ندارد و زخم‌های آن تا مدت‌ها در ذهن ما باقی می‌ماند، اما در این سریال خیلی آرام بودیم. من این تعاریف را از سر تملق نمی‌گویم، چون بازی‌ام در این سریال تمام شده و دیگر كاری با این گروه ندارم كه بخواهم از آنها تعریف كنم.

فكر نمی‌كنید این آرامش در قصه سریال بیش از اندازه است، به گونه‌ای كه در برخی از قسمت‌ها هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؟

بله، برخی مواقع چنین می‌شود، اما مطمئن هستم اگر بیننده با آرامش با قصه سریال همذات‌پنداری كند، می‌تواند با فضای قصه ارتباط خوبی برقرار كند. در فیلم طبیعت بی‌جان شهید ثالت هم این آرامش دیده می‌شود. البته من این سریال را با اثر شهید ثالث مقایسه نمی‌كنم، بلكه منظورم این است كه گاهی مخاطب می‌تواند سلیقه‌اش را تغییر بدهد.

من از دیالوگ‌نویسی علی میرفتاح برای سریال خاطرات مرد ناتمام واقعا لذت بردم و آن را دوست داشتم. به نظرم او برای نوشتن این دیالوگ‌ها حوصله به خرج داد و برای همه شخصیت‌ها وقت لازم را گذاشت. ممكن است به قول شما ریتم سریال كند باشد، اما این آرامش ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

با این‌همه، حضور قدرت در برخی صحنه‌ها هیجان ویژه‌ای به قصه می‌دهد. شما بیشتر از این نمی‌توانستید در قصه حضور داشته باشید؟

به هر حال شخصیت قدرت با دیگر شخصیت‌های این سریال تفاوت دارد. او دنیای خاص خودش را دارد. قدرت آدم ساده‌ای است، اما وقتی كنار دوستان آمیز ركن‌الدین عطار قرار می‌گیرد، تلاش می‌كند بگوید كه او هم چیزهایی می‌داند. شما اگر به دوستان عطار نگاه‌ كنید، متوجه می‌شوید كه نوع دیالوگ‌ها و حرف‌هایی كه آنها می‌زنند نیازمند آرامش است.

 باید بپذیرم مخاطب به شنیدن قصه عادت دارد. اساسی‌ترین مولفه یك كار خوب، روایت است. این سریال مخاطب را در لحظات نگه می‌دارد و به او می‌گوید به گفت‌وگوهای شخصیت‌ها توجه كند. به نظرم نمی‌توان زیاد به ساختار و نوع روایت این سریال خرده گرفت.

یكی از ویژگی‌های شما در خلق نقش قدرت بازی با چشمانتان است. وقتی قدرت مبحثی را با علاقه دنبال می‌كند، چشمانش گرد می‌شود. چطور شد این ویژگی را برای نقش قدرت انتخاب كردید؟

وقتی از دور به شخصیت قدرت نگاه می‌كنید، متوجه می‌شوید‌ محلی از اعراب ندارد و فرد مهمی نیست، اما خودش علاقه‌مند است كه بگوید آدم مهمی است، به همین دلیل مرتب در صحبت آدم‌ها دخالت می‌كند. زمانی كه یك نفر با تمام وجود به صحبتی گوش می‌دهد حالت صورتش كاملا تغییر می‌كند. من هم با حركات چشم خواستم این خصوصیت را به نمایش بگذارم.

با توجه به سوابقی كه دارید زمانی كه نقش قدرت به عنوان خدمتكار خانه عطار به شما پیشنهاد شد، برایتان مشكل نبود كه این نقش را بازی كنید؟

نه، بعد از این‌كه به توافق رسیدیم گروه كارگردانی به من گفت كه قدرت جزو نقش‌هایی است كه در قصه جای كار دارد. وقتی فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم این نقش با وجود این‌كه مكمل است، اما خواسته‌هایش از زندگی بامزه و جذاب است. به عنوان مثال بزرگ‌ترین خواسته قدرت، ازدواج و تشكیل خانواده است. در مجموع همه این ویژگی‌ها برای من آنقدر جذاب بود كه بازی در این سریال را بپذیرم.

با توجه به این‌كه فضای این سریال در سال 1327 می‌گذرد، آیا شناختی از آن سال‌ها داشتید تا برای ایفای نقش كمك‌تان كند یا این‌كه مطالعه كردید؟

(با خنده) راستش را بگویم یا دروغ؟!

مسلما علاقه‌مند هستیم راستش را بگویید.

مدل من این طور است وقتی نقشی به من سپرده می‌شود تلاش می‌كنم خودم آن را خلق كنم نه این‌كه بروم و درباره آن مطالعه كنم كه در آن سال‌ها موقعیت آدم‌ها چگونه‌ بوده است. بازیگر كه تاریخدان نیست كه بخواهد تاریخ را ارائه بدهد. شناخت اولیه درباره فضای كار كافی است. این اتفاق هم در سریال خاطرات مرد ناتمام افتاد و من با توجه به تجاربی كه داشتم تلاش كردم این نقش را بازی كنم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار