هشدار مفتي اهل تسنن عراق به ترکيه

مفتی اهل تسنن عراق با تأکید بر اینکه آمریکا با وجود پایان اشغالگری نظامی‌اش دست از توطئه‌هایش علیه این کشور برنداشته است به ترکیه هشدار داد عامل اجرای طرح آمریکا و صهیونیسم در منطقه نباشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی خبری المنار فلسطین، شیخ "مهدی صمیدعی" آمریکا و دنباله روهایش را در منطقه متهم کرد که در بحران اخیر در عراق دست دارند.

مفتی اهل تسنن و جماعت در عراق تأکید کرد اشغالگران از این کشور خارج شده اند اما همچنان در رویدادها و ناآرامیهای این کشور دست دارند.

وی به ترکیه هشدار داد ابزاری در دست آمریکا در منطقه نباشد.

صمیدعی از دولت عراق نیز خواست به خواسته‌های تظاهرکنندگان به سرعت و در چارچوب قانون پاسخ دهد.

صمیدعی گفت طرح آمریکا ، توسعه طلبانه است که با شعار برقراری دموکراسی به اجرا گذاشته شده است.

وی افزود همه منطقه به سبب طرح آمریکا که می خواهد به بهانه برقراری دموکراسی ، توسعه طلبی کند ناآرام است و آمریکایی‌ها علاوه بر ویرانی و خرابکاری در عراق فتنه طائفه ای را نیز شعله‌ور کرده اند تا در نقش میانجی ظاهر شوند.

صمیدعی گفت فتنه افکنی در عراق بر اساس یک اقدام اطلاعاتی صورت می گیرد.

وی افزود مقاومت اسلامی آمر یکایی‌ها را مجبور کرد تا اندازه‌ای دست از عراق و منطقه بردارند و این کشور را ترک کنند اما همچنان در ناآرامیهای آن دست دارند.

صمیدعی آمریکا را متهم کرد با برنامه هایش در تلاش است به شیوه جدیدی و با ادعای وجود ظلم و ستم در عراق به این کشور بازگردد.

وی افزود ظلم و ستم با اشغالگری عراق در سال 2003 آغاز شد و همین موضوع پرسشهای زیادی را درباره انگیزه های واشنگتن در به جریان انداختن این مرحله مطرح کرده است.

مفتی اهل تسنن عراق گفت علت ناآرامیها نیز ضعف کشورها و ناتوانی آنها در تصمیم گیریهاست و همین باعث شده است منطقه زیر سلطه آمریکا باشد و همین ضعف نیز باعث شده است آمریکا به حضور نظامی نیازی نداشته باشد و برای اشغال فکری و اطلاعاتی تلاش می کند.

وی درباره تفرقه بین عراقیها هشدار داد و گفت ملتی که تفرقه زده باشد نمی تواند با توطئه ها و طرحهای دشمنان در کمین نشسته مقابله کند.

صمیدعی گفت غرب می خواهد ترکیه دروازه اجرای طرحش در منطقه باشد تا از طریق این کشور و دامن زدن به تنشهای طائفه‌ای بر منطقه تسلط پیدا کند به همین سبب غربیها در تلاشند ترکیه را بر آن دارند که افراد مسلح را به خدمت بگیرد و به کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق بفرستد .

صمیدعی هشدار داد ترکیه بیش از سایر کشورهای منطقه از مشکلات رنج می برد اما به این مشکلات پرداخته نمی شود .

وی افزود مردم ترکیه امروز بیش از عراقیها و سوریها با بحرانهای بزرگتری روبرو هستند اما اجازه داده نمی شود که نگاهها به آن متمرکز شود.

وی از دانشمندان ، سیاستمداران و اندیشمندان و همه کسانی که به عراق و کشورهای عربی و مسلمان علاقه دارند خواست ابزاری در دست سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درمنطقه نباشند.

وی تأکید کرد عراقیها می خواهند کشورشان با ترکیب مذهبی و قومیتی اش باثبات باشد.

مفتی اهل تسنن عراق تصریح کرد همزیستی مسالمت آمیز ، شعاری است که باید سر داده و برای آن در مرحله کنونی تلاش شود.

وی از عقلا و خردورزان خواست به ملتها اطمینان خاطر بدهند و آنها را از طرح و توطئه آمریکا و صهیونیسم که می خواهند خون عراقیها را بریزند مطلع کنند.

صمیدعی با اشاره به تظاهرات در برخی مناطق عراق گفت هدف از این تظاهرات نیز سیاسی بوده و خودجوش نبوده بلکه هدفمند بوده است و بازداشت محافظان رافع عیساوی وزیردارایی باعث آغاز آن شد.

صمیدعی گفت تظاهرکنندگان خواسته های مشروعی دارند که همه عراقیها درباره آن اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره تلویحی به فهرست العراقیه تأکید کرد سیاستمداران و نمایندگانی که می گویند نماینده تظاهرکنندگان هستند در بین عراقیها جایی ندارند زیرا آنها به عراقیها خیانت کردند و باعث بدبختی مردم شدند و کاری هم برای آنان نکردند .

مفتی اهل تسنن عراق گفت از وی خواسته شده است با همه اعضای فهرست العراقیه مخالفت و سیاستمدارانی را از تظاهرکنندگان معرفی کند که از دولت حمایت می کنند و به دولت نیز شش ماه مهلت داده شود برنامه کاری اش را از طریق همکاری با سیاستمدارانی که تحصن کنندگان و تظاهرکنندگان به پارلمان معرفی می کند اصلاح کند و کسانی را که به نمایندگی از فهرست العراقیه با چاقوی تیز آمده اند و می خواهند سر عراقیها را ببرند و خانه هایشان را برسرشان خراب کنند ترک کنند.

وی تصریح کرد سیاستمداران عراقی در بین تظاهرکنندگان مقبولیت ندارند زیرا آنها با صالح مطلک (‌معاون سنی نخست وزیر و رافع عیساوی وزیر دارایی ) مخالفت کردند و نپذیرفتند که آنها نماینده تظاهرکنندگان باشند.

صمیدعی گفت تظاهرکنندگان معتقدند که راهکار را باید بزرگان ، خردمندان ، قضات و نظامیان و اهل حل و فصل بدهند.

وی از نوری مالکی نخست وزیر عراق خواست با تظاهرکنندگان مستقیما و بدون واسطه صحبت کند و از تظاهرکنندگان نیز خواست خویشتنداری کنند و مرحله جدیدی را آغاز کنند به ویژه آنکه دولت به خواسته های تظاهرکنندگان پاسخ داده است و تحقق آن نیز به صبر و برداری نیازدارد.
صمیدعی از تحصن کنندگان خواست به ویژه پس از تشکیل کمیته‌هایی برای آزادی بازداشت شدگان به تحصن پایان دهند.

وی از دولت نیز خواست با صدور بیانیه ای با خواسته‌های تظاهرکنندگان در چارچوب قانون موافقت کند.

صمیدعی گفت این کار باعث می شود عراق و ملتش نجات یابند و دروازهای شر‌ّ بسته شود چرا که برخی از کشورها تهدید کرده‌اند اگر به تظاهرکنندگان حمله نظامی شود مداخله خواهند کرد.
وی تصریح کرد عراقیها اجازه مداخله نظامی خارجی را نخواهند داد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار