ارز آوري، اولویت بنگاه های اقتصادی در سال 92

وزیر صنعت ،معدن وتجارت گفت :سال آينده، به منظور اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باید براي آن دسته از سرمایه گذاری ها و تسهیلات اعطایی برنامه ریزی کنیم که منجر به ارز آوری برای اقتصاد کشور شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مهدی غضنفری امروز در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ، کشور با تحریم بانک مرکزی و نفت مواجه شد ، گفت : بررسی ساده این مهم حاکی از آن است که درآمدهای حاصل از صادرات نفت در سال جاری به به نصف مقدار پیش بینی شده در بودجه رسید .

وی اضافه کرد : اعمال تحریم در ارتباط با نفت دو ویژگی متمایز از هم دارد ، بخش نخست ناشی از اثرات اقتصادی درآمدهای نفتی در بودجه سالیانه کشور و بخش دوم ارز حاصل برای تامین واردات و نیازمندی های ارزی است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: نیازهای ریالی را می توان از محل درآمدهای مالیاتی ، سود شرکت ها و سایر روش های درآمدی و کاهش بودجه های عمرانی و واگذاری طرح ها به بخش خصوصی فراهم کرد .

وی در ارتباط با نیاز ارزی اظهار داشت :بايد براي فراهم سازی 60 تا 70 میلیارد دلار برای واردات کالا و یا به عبارتی تامین 50 میلیارد دلار برای کالای واسطه ای برنامه ريزي دقيقي داشته باشيم .

غضنفری گفت : چنانچه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی سال گذشته را امسال و سال آینده جذب کنیم باید مشخص شود از این میزان چه مقدار از طریق معدن ، صنایع معدنی و در نهایت چقدر از صنعت فولاد تامين می شود .

وی تصریح کرد :در سال 1392 به منظور اجرایی ساختن اقتصاد مقاومتی باید آن دسته از سرمایه گذاری ها و تسهیلات اعطایی را برنامه ریزی کنیم که منجر به ارز آوری برای اقتصاد کشور شود.

وزیر صنعت ،معدن و تجارت تاکید کرد : چنانچه برپایه اقتصاد مقاومتی برنامه ها را پیش ببریم باید در صنایع فولاد نیز این مهم را توجه کنیم که کدام طرح ها زودتر تکمیل شود ، تا ارزآوری داشته باشد .

به گفته غضنفری ، سال آینده باید شیوه توجه به تولید و بنگاه های اقتصادی این گونه باشد که اولویت آنها ارزآوری باشد و این مهم به عنوان یک اصل در دستور کار قرار گیرد که در بخش تولید چگونه می توان به سرعت برای کشور ارزآوری کرد .

وی افزود: هنگامی که درآمد ارزی از 100 به 50 میلیارد دلار می رسد و درکنار آن ارزش پول ملی تقلیل می یابد ، باید هرکس که ارزآوری بیشتری برای کشور بیاورد ،‌برای او تسهیلات قائل شد تا بتواند ارزش پول ملی را ارتقا دهد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار