واكنش شخصيت‌ها و رسانه‌هاي افغان به شبيخون فرهنگي شبكه بريتانيايي

بی‌بی‌سی فارسی فغان افغان‌ها را درآورد

در حالی‌که تصور می‌شود شبیخون فرهنگی و لجن‌پراکنی تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی تنها محدود به ایران می‌شود حال جنگ نرم رسانه استعمار پیر علیه افغان‌ها، فغان آنها را درآورده است و شکی نیست که بی‌بی‌سی فارسی برای دیگر پارسی‌زبانان جهان با هر ملیت دیگری نیز بر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در حالی‌که تصور می‌شود شبیخون فرهنگی و لجن‌پراکنی تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی تنها محدود به ایران می‌شود حال جنگ نرم رسانه استعمار پیر علیه افغان‌ها، فغان آنها را درآورده است و شکی نیست که بی‌بی‌سی فارسی برای دیگر پارسی‌زبانان جهان با هر ملیت دیگری نیز برنامه‌‌ای مشابه دارد. پس از آنکه این شبکه هفته پیش با انتشار گزارشی درباره زندگی یک همجنسگرای افغان، آشکارا به شکستن قبح سنت‌های افغانستان پرداخت، اعتراض بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی این کشور به رفتار عامدانه ضداخلاقی بی‌بی‌سی همچنان ادامه دارد. از نظر مردم و شخصیت‌های افغان، شکستن قبح سنت‌های مردم افغانستان توسط تلویزیون‌های خارجی به یک امر عادی تبدیل شده اما اقدام وقیحانه بی‌بی‌سی فارسی‌ نه تنها عمده مردم این کشور را منزجر کرده بلکه با وجود برخورداری این تلویزیون از مجریان افغان‌تبار، آنها تصور می‌کنند بی‌بی‌سی فارسی شبکه‌‌ای است که توسط ایرانیان ساکن لندن اداره می‌شود و همین موضوع متاسفانه آنها را به فرهنگ ایرانی بدبین می‌کند. بی‌بی‌سی فارسی مبادرت به انتشار گزارشی درباره زندگی یک همجنسگرای افغان کرد که کمتر رسانه‌ خارجی جرأت انتشار آن را داشت. در گزارشی که یکشنبه‌شب هفته پیش منتشر شد، زندگی شخصی به تصویر کشیده شد که مروج همجنسگرایی در افغانستان است. حتی این شخص که اکنون در کانادا زندگی می‌کند، مدعی شد که برای شکستن قبح فعل لواط، کتابی برای نسل آینده نوشته است. با وجود آنکه با حضور ۱۱ ساله نظامیان خارجی در افغانستان، به بسیاری از سنت‌های افغان‌ها بی‌احترامی شده اما ساختار فعلی جامعه افغانستان بشدت پایبند اصول اخلاقی و آموزه‌های اسلامی است. برخی تحلیلگران بر این باورند که انتشار گزارش‌هایی که کانون خانواده‌های افغان را نشانه گرفته، طرحی با هدف فروپاشی جامعه سنتی و دینی افغانستان است. خبرگزاری افغانی آوا در همین‌باره مقاله‌‌ای منتشر کرد با عنوان «استعمار پیر در جبهه جنگ نرم علیه افغان‌ها» که خلاصه‌‌ای از آن را می‌خوانید:

مردم افغانستان از دیرباز به این سو با سیاست‌های نفاق‌افکنانه و تخریبی استعمار پیر، انگلیس در این کشور آشنایی دارند. سرنوشت سیاسی بسیاری از حاکمیت‌های گذشته در کشور همواره به توطئه‌ها و دسیسه‌چینی‌های توطئه‌آمیز و استعمارگرانه استعمار پیر، گره خورده است. حتی در بحران‌های بیش از 3 دهه اخیر نیز به جرات می‌توان رد پای استعمار پیر و دست‌های پنهان آن را جست‌وجو و ردگیری کرد. یکی از اهرم‌های استعمار پیر برای اعمال سلطه بر ملت‌ها،‌ بهره‌گیری از جبهه جنگ نرم است؛ به همین منظور، انگلیس بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی را تاسیس کرده که پیش از آنکه یک رسانه به معنای بسیط و ساده کلمه باشد؛ یک جبهه واقعی جنگ نرم به هدف پیشبرد اهداف سلطه‌جویانه استعمار پیر در میان کشورها و ملت‌های تحت ستم و سلطه است.

به همین جهت بی‌بی‌سی، برای هر کشوری، با توجه به ساختار فرهنگی، اصول ارزشی، معیارهای اخلاقی، باورهای دینی و همچنین زبان و فرهنگ و آداب و رسوم آن، برنامه‌ریزی و پروژه‌سازی می‌کند تا مبانی و اصول معتبر و برازنده یک ملت را از ریشه دستخوش دگرگونی و خواسته‌های سلطه‌گرانه استعمار پیر را بر آن اعمال کند. اقدام اخیر تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در انتشار گزارشی از یک همجنسگرای افغانی مقیم کانادا نیز در همین راستا صورت گرفته است. حرکت ضدفرهنگی اخير بی‌بی‌سی در ادامه برخی برنامه‌های دیگری انجام می‌شود که اخیرا با چراغ سبز کشورهای غربی در افغانستان راه‌اندازی شده که هدف از آن، شکستن حرمت و ممنوعیت شرعی و اخلاقی محصولات و اصول ضداخلاقی فرهنگ مبتذل غربی است. اگر این حرکت سلطه‌جویانه تریبون جنگ نرم استعمار پیر را در ادامه برنامه‌‌ای موسوم به «فیشن شو» که اخیرا به صورت مخفی و تنها با حضور چند رسانه محدود خارجی در یک مکان نامعلوم در کابل از سوی یک موسسه به ظاهر حامی حقوق زنان اما در اصل مروج فرهنگ منحط و مبتذل غربی انجام شد، قرار دهیم، مشخص می‌شود غرب درصدد است تا با سرمایه‌گذاری‌های کلان، اصول و مبانی ارزشی، اخلاقی و باورهای دینی مردم مسلمان افغانستان را نشانه رود. مردم افغانستان، شاید بتوانند چندصباحی کشتار غیرنظامیان، ناامنی، ترور و خشونت را تحمل کنند اما در برابر ارزش‌های دینی و اخلاقی خویش هرگز حاضر به سکوت و معامله نیستند و این چیزی است که استعمار پیر و هر قدرت استعماری دیگری باید آن را دریابد.

واكنش افغان‌ها: بي‌بي‌سي صهيونيستي‌ است

در واکنش به اقدام بی‌بی‌سی فارسی، مولوی عبدالرئوف توانا، منشی شوراهای علما‌ و اخوت اسلامی شمال افغانستان، با مسموم خواندن عملکرد بی‌بی‌سی فارسی، این رسانه را بازوی قدرتمند و انعکاس‌دهنده ‌سیاست‌های انگلیس در جهان توصیف کرد. مولوی توانا در مصاحبه‌‌ای با روزنامه انصاف، چاپ کابل گفت: «بی‌بی‌سی شبکه‌‌ای است که اهداف شوم انگلیس، آمریکا و صهیونیسم را دنبال می‌کند و بدون شک یکی از اساسی‌ترین وظایف آن صدمه وارد کردن به اسلام و مسلمین است و به همین منظور اخبار کشورهای اسلامی و پیروزی‌های نهضت‌های اسلامی را وارونه نشر می‌کند». مولوی‌عیار استاد دانشگاه کابل هم اعلام کرد که انتشار و برجسته ساختن موارد بداخلاقی‌ها از هر رسانه‌‌ای که باشد به نفع بشر نیست. انتشار این گونه اعمال (همجنسگرایی) به جز تنفر و انزجار انسان‌ها از انسان بودنش، چیز دیگری در پی ندارد. او ادامه داد: «اگر یک افغان عملی را انجام دهد که با فرهنگ مردم در تضاد باشد غربی‌ها نه تنها آن را پنهان نمی‌کنند؛ بلکه برای لطمه وارد کردن به اسلام تا بتوانند آن را برجسته می‌سازند و در نشر آن سعی می‌کنند». از نظر این استاد افغان یکی از اهداف غربی‌ها این است که در کشورهای اسلامی سلسله حرمت‌شکنی‌ها ادامه پیدا کند و تلاش می‌کنند از طریق سازمان‌هایی که به نام خود‌شان است تحت نام دفاع از حقوق زن و حقوق بشر بر جنایت‌ها دامن بزنند و در خارج از طریق رسانه‌ها می‌خواهند به دنیا بفهمانند که در اسلام نیز انواع فساد از جمله همجنسگرایی، مانعی ندارد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رحمانی نیز در مقاله‌‌ای با اشاره به جنگ نرم بی‌بی‌سی فارسی علیه فرهنگ تمدن اصیل اسلامی، آن را خطرناک توصیف کرد و از علما خواست با درک موقعیت کنونی به میدان بیایند و با روشنگری و آگاهی‌دهی به مسلمانان، توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند. در همین رابطه شنیده می‌شود که طی روزهای آتی دانشجویان و طلاب کابل با هماهنگی دیگران قصد برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت بریتانیا را دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار