طبیعت گردی در شگفت انگیزترین جنگل های ایران

نام استان سمنان با جنگل ابر عجین شده، این جنگل زیبا به دلیل بروز یک پدیده شگفت انگیز در آن از شهرتی جهانی برخوردار است. اقیانوس ابر پدیده شگفت انگیز و بسیار زیبایی است که به دلیل اختلاف فشار و مجاورت دو منطقه پرفشار و کم فشار رخ می دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  فصل بهار فصل نو شدن طبیعت و زیبایی های شگفت انگیز طبیعت ایران است.دراین بخش قصد داریم تا شما را با تعدادی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعی کشورمان آشنا کنیم. جنگل های ایران به دلیل تنوع بسیار در گونه های گیاهی و جانوری که در آن زندگی می کنند و همچنین قدمت و زیبایی بسیاری که دارند از منحصر به فرد ترین جنگل های جهان محسوب می شوند.



چه برداریم

برای سفر به مناطق جنگلی ایران پیش از هرچیزی به یک نقشه دقیق از مسیر مورد نظر برای رسیدن به منطقه و همچنین نقشه دقیق منطقه نیازمندیم. نقشه های مختلف  را می توانید از سازمان جغرافیایی ارتش، سازمان نقشه برداری کشورو یا گیتا شناسی تهیه کنید. همچنین به همراه داشتن یک دستگاه G.P.S  مناسب  می تواند خیال شما را از پیدا نکردن یک نقشه مناسب و همچنین نیافتن مسیر و گم شدن راحت کند.

برای سفر به جنگل لباس هایی که بدن بتواند در آنها به راحتی تنفس بکشد، پیشنهاد می کنیم، ترجیحا از لباس های از جنس نخ استفاده کنید چرا که دمای محیط جنگل معمولا حالت دم دارد. برای پیاده روی در جنگل ترجیحا از کفش های عاج دار و نه با کف صاف استفاده کنید چرا که احتمال لغزش در جنگل بسیار زیاد است.

آنان که به جنگل سفر کرده اند حتما با حالت رمز و رازگونه جنگل آشنایند، جنگل محیطی است راز آلود با صداهای خش خشی که منبع آن در نگاه نخست معلوم نیست و در نگاهی دقیق تر می توان یک لاسرتا (گونه از مارمولک) را دید. برا شما که قصد سفر به جنگل را دارید پیشنهدی ویژه داریم، در جنگل سرو صدا نکنید، بی صدا مدتی در گوشه ای بنشینید و پس از مدتی خواهید دید که شما نیز بخشی از محیط خواهید شد.

 در این هنام است که جنگل راز و رمزخود را برای شما می گشاید. با سکوت به نجوای طبیعت گوش فرا دهید، چرا که طبیعت معمولا بسیار آرام و کم صدا صحبت می کند. همیشه به یاد داشته باشید که این شما هستید که این شما هستید که به طبیعت و محیط زندگی حیوانات وارد شده اید، پس به صاحب خانه های اصلی احترام گذارید تا آنان نیز به شما احترام گذارند.

 اساسا حیوانات تا زمانی که خطری متوجه آنان نشود به انسان حمله نمی کنند، همیشه به یاد داشته باشید که معیار تعیین مرز این احساس خطر نه شما که آن حیوان است، پس همیشه فاصله خود را با حیوانات حفظ کنید و همیشه به یاد داشته باشید که آرام ترین حیوانات در طبیعت اهلی نیستند و می توانند برای انسان خطر آفرین باشند.

جنگل ابر



نام استان سمنان با جنگل ابر عجین شده، این جنگل زیبا به دلیل بروز یک پدیده شگفت انگیز در آن از شهرتی جهانی برخوردار است. اقیانوس ابر پدیده شگفت انگیز و بسیار زیبایی است که به دلیل اختلاف فشار و مجاورت دو منطقه پرفشار و کم فشار رخ می دهد. در این جنگل یک پدیده شگفت انگیز برای بسیاری که به آن سفر  کرده اند رخ داده است.

در هنگام صعود در میان جنگل باران می بارد و می توان به میان ابرها رفت  سپس با صعود بر بالای آنها از افتاب زیبا و درخشان لذت برد. اساسا جنگل ابر به سه دلیل از شهرتی جهانی برخوردار است، نخست به دلیل آنکه بخشی از جنگل های باستانی هیرکانی است، دوم به دلیل اکوسیستم کم نظیر این منطقه و پوشش گیاهی و گیاهان دارویی آن است و سوم به دلیل بروز پدیده اقیانوس ابر در این منطقه است.

منطقه جنگل ابر با 35 هزار هکتار وسعت در نزدیکی روستای ابر و تقریبا در مرز دو استان سمنان و گلستان واقع شده است. این جنگل زیبا و شگفت انگیز در 50 کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود و در مسیر شاهرود به آزاد شهر قرار دارد. البته پدیده اقیانوس ابر در منطقه ای دیگر در کشورمان نیز به وقوع می پیوندد و آن منطقه سوردار در استان مازندران است.



این منطقه در نزدیکی منطقه نور و نوشهر قرار دراد و برای دسترسی به آن باید از جاده ای خاکی به طول 20 کیلومتر گذر کرد. ایستگاه رادیو و تلویزیون منطقه نور و نوشهر در مرتفع‌ترین کوه این منطقه قرار گرفته است.

جنگل الیمستان

این جنگل زیبا در 140 کیلومتری شهر تهران قرار دارد و برای سفر به آن باید از جاده هراز استفاده کرد. 20 کیلومتر مانده به آمل، با مشاهد تابلوی امام زاده قاسم ( امام زاده لهاش)، جاده فرعی که به سمت راست می رود را ادامه می دهید و پس از اندکی به یک دو راهی خواهید رسید.

جاده سمت چپ را که جاده ای فرعی، آسفالته و نسبتا باریک و دارای پیچ و خم های بسیار و زیبا است ادامه داده و پس از طی حدود 7 کیلومتر به  روستای زیبای لهاش خواهید رسید. ادامه مسیر در جاده خاکی به طول تقریبی 5 کیلومتر شما را به روستای زیبا و سرسبز الیمستان خواهد رساند و پس از آن جنگل های زیبای الیمستان به شما سلام خواهند داد.



 آنان که اهل جنگل نوردی اند با دیدن زیبایی های این جنگل زیبا و بکر شگفت زده خواهند شد. برای آن دسته از طبیعت دوستانی که اهل کوهنوردی اند نیز پیشنهاد ویژه ای داریم: قله الیمستان با 2510 متر ارتفاع شما را به چالش و رویارویی می خواند. در تمامی مسير دامنه شرقي قله، دماوند با شکوه تمام  در پيش چشم شما است و در تمامی مسیر صعود شما را همراهی مي کند.

 روستای الیمستان نیز یکی دیگر از جاذبه های این منطقه بکر و زیبا است، روستایی با مردمانی مهربان که محصولات لبنی و عسل آنان طعمی به عمق واقعی محصولات طبیعی دارد. در هنگام صعود به قله و در بازدید از جنگل می توان دو حفره بسیار بزرگ با عمق 10 متر را مشاهده کرد که احتمالا به دلیل برخورد شهاب سنگ ایجاد شده اند.

 مردم منطقه افسانه ای جالب برای دلیل به وجود آمدن این حفره ها دارند، آنان معتقدند این حفره ها جای زانوهای رستم است که در این نقطه زانو زده و از آب دریا نوشیده است. اواسط بهار و اوایل پاییز بهترین فصول برای سفر به این منطقه جنگلی است.

النگ دره

زیباترین پارک شمال کشورپارک جنگلی النگ دره در دامنه جنگل های انبوه شمالی با پوشش گیاهی ویژه و وجود رودخانه و چشمه های بسیار دیدنی، چشم انداز طبیعی ویژه ای به آن بخشیده است. این پارک می تواند یکی از مناطق جذاب گردشگری در استان گلستان باشد.



پارک جنگلی النگ دره به مساحت ۱۸۵ هکتار و در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهارخوران قرار گرفته است. این منطقه در فصل های بهار و تابستان بویژه در روزهای گرم و آفتابی سرشار از افراد و خانواده های شهری و روستایی است که از هوای گرم و شرجی شهر گرگان، روستاها و شهرهای اطراف به این منطقه پناه می برند تا ساعاتی را در فضایی مطبوع سپری کنند.

چشمه افرایی النگ دره

پارک جنگلی النگ دره، با داشتن آب و هوای کوهستانی،دارای تابستان معتدل و زمستان سرد و برفی است. آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است. پارک جنگلی النگ دره، در دامنه جنگل های انبوه شمالی قرار دارد که از پوشش درختان جنگلی برخوردار است. مهم ترین انواع درختان این پارک جنگلی را انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می دهد.



آب مورد نیاز پارک از چشمه افرایی و زیبایی که در اطراف پارک واقع شده تأمین می شود. رودخانه «قلاشی» از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد داشته و تقریباً از وسط آن می گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳چشمه آب با کیفیت بسیار بالا قرار دارد که چشم انداز طبیعی منحصر به فردی ایجاد کرده است.

النگ دره، پارک شاخص شمال



امکانات موجود در پارک النگ دره شامل برق رسانی، سرویس های بهداشتی، جاده آسفالته، نمازخانه، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمان های نگهبانی، منطقه کمپینگ و پیک نیک است.پارک جنگلی النگ دره، از سوی دفتر جنگلکاری و پارک های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به عنوان پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شد.

این انتخاب به خاطر رعایت مسائل فنی ومدیریت خوب پارک صورت گرفته است و برای نگهداری، مراقبت و تجهیز این پارک، ۵۵۰ میلیون ریال هزینه می شود.پارک جنگلی النگ دره، تحت مدیریت منابع طبیعی استان گلستان ، همه روزه مورد بازدید شهروندان و مسافران قرار می گیرد.


برچسب ها: جنگل ، طبیعت ، آرامش ، بهار ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار