مدیریت صحیح عامل توسعه بهره‌برداری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر ،مدیریت صحیح مرتع مهمترین را عامل اصلي اصلاح، احیاء وتوسعه بهره‌برداری از مراتع برشمرد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،مهندس حمید رضا عبدوس با بيان اين مطلب گفت: مدیریت صحیح از جمله وظایف سازمانی این اداره است که‌ کارشناسان‌ واحد مرتع اداره ‌منابع‌ طبیعی ‌و آبخیزداری شهرستان سعی در انجام آن دارند.

عبدوس افزود: مدیریت مراتع شامل عملیات بیولوژیک مانند کاشت بوته‌های مرتعی ، قرق مراتع ، گشت و مراقبت ، کنترل‌ظرفیت ورود دام به مراتع و رعایت زمان چراي دام از جمله مهمترین امور مدیریت مراتع است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر مهندس اضافه كرد: تاکنون برای ۳۰هزار هکتار از مراتع این شهرستان از مجموع ۱۲۷ هزار هکتار مراتع موجود طرح مرتعداری تهیه شده است و ۲۵ هزار هکتار از این مراتع در قالب قراردادهای ۳۰و۱۰ساله به مرتعداران واگذار شده که به این ترتیب امور مدیریتی مراتع با مشارکت کارشناسان اداره مرتع و مرتعداران ذیحق عضو شرکت های تعاونی مرتعداری انجام می گیرد.
عبدوس با بيان اينكه برای مراتع باقیمانده نیز طرح مرتعداری تهیه شده ودر قالب طرح‌های مرتعداری به شرکت های تعاونی واگذار مي شود، افزود : ۲۱۰ سامانه عرفی در مراتع مهدیشهر وجود دارد که تاکنون برای۶۵سامانه تهیه طرح انجام شده است.
وي در پايان عملکرد واحد مرتع اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مهدیشهر در۹ماهه اول سال ۹۱ را شامل،حفاظت و قرق مرتع ۳۵ هزار هکتار مرتع با هدف افزایش گیاهان مرتعی،مدیریت چرا به مساحت ۹۰ هزار هکتار با هدف تعادل بین دام و مرتع و جلوگیری از تخریب مراتع و همچنين ممیزی ۱۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان با هدف شناسایی حقوق عرفی برای بهره برداران مراتع، اعلام كرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.