ميزان رضايت پزشكان از نظام پزشكي چقدر است؟

نزديک به نيم قرن است که نظام پزشکي به عنوان بزرگترين نهاد صنفي درايران فعاليت ميکند و به زودي در چهارم اسفند ماه ششمين دوره انتخابات نظام پزشکي انجام ميشود.نظام پزشکي دهم در حالي هفته هاي پاياني خود را طي ميکند که مشکلات جامعه پزشکي و نابساماني هاي نظام سلامت هم چنان به قوت خود باقي است و کسي را نميتوان در نظام سلامت يافت که ادعا کند اقتصاد پزشکي در کشور وضعيت مطلوبي دارد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛  در دوره هاي گذشته ميزان مشارکت جامعه پزشکي در انتخابات حداکثر از 40 درصد تجاوز نکرد که عدم استقبال وسيع جامعه پزشکي از انتخابات قبلي عمدتا به خاطر برآورده نشدن انتظارات بر حق آنان از سازمان نظام پزشکي و نارضايتي از نحوه اداره اين نهاد حرفه اي بزرگ بوده است.دکتر علي اصغر پيوندي عضو هيات مديره انجمن گوش و حلق و بيني کشور در خصوص نحوه عملکرد اين سازمان صنفي بيان داشت:نظام پزشکي نقش رگولاتوري مهمي در نظام سلامت دارد که اگر اين نقش مغفول واقع شود ،آسيب زيادي به نظام سلامت وارد خواهد شد.

وي افزود:امروزه جامعه پزشکي با يك سري مشکلات مواجه است که سهم بهداشت و درمان از بودجه عمومي کشور ،غيرواقعي بودن تعرفه خدمات پزشکي و همچنين برخي مشکلات ساختاري طرح  پزشک خانواده بخشي از اين مشکلات هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه ديوار اعتماد نظام پزشکي و جامعه پزشکي دچار ترک و آسيب شده است ادامه داد:بايد بتوانيم با صنف خود رابطه دو طرفه اي ايجاد کنيم بطوريکه پزشکان اين صنف را متعلق به خود دانسته و در انجام تمامي امور اين سازمان مشارکت داشته باشند.

**سالم سازي روابط بين پزشک و بيمار از وظايف سازمان نظام پزشکي است
باتوجه به اينکه سازمان نظام پزشکي يک نهاد صنفي و مدني است که براساس قانون وظايف مشخصي را برعهده دارد، لازم است در برنامه ريزي هاي نظام سلامت کشور مداخله کارشناسي کند؛ دکتر صاحب الزماني دبير شورايعاي سازمان نظام پزشکي در اين خصوص اذعان داشت: نظام پزشکي طي 50 سال فعاليت خود با فراز و نشيبهاي زيادي مواجه بوده که بايد نقش اين سازمان را بصورت کارشناسي در کشور تثبيت کنيم و در تعامل با برنامه ريزي هاي نظام سلامت باشيم.

وي با تاکيد بر اينکه سازمان نظام پزشکي جاي کسب تجربه و آزمون نيست اظهار داشت:نظام پزشکي در دوره جديد بايد تلاش کند که براساس تعامل و تا حد ممکن سرانه درمان را به مقدار واقعي آن نزديک کند چرا که سرانه حقوق مردم است و بر اساس آن سلامت کشور را تامين ميکنيم.

وي با بيان اينکه ميزان سرانه در کشور ما پايين است ،تصريح کرد:بدون واقعي کردن سرانه درمان نميتوانيم تعرفه ها را واقعي کنيم و واقعي نبودن اين دو مقوله مهم در نهايت موجب متضرر شدن بيماران ميشود.
 
**بسترهاي لازم براي تحقق انتقادها وجود دارد
در سالهاي اخير به علت اينکه در برخي از موارد درخصوص جامعه بزرگ پزشکي تصميمات مختلف صنفي و حرفه اي گرفته شده؛ که در بسياري از موارد جامعه پزشکي کشور تاثير چنداني در آن نداشته اند و کمتر مورد مشورت جدي قرار گرفته اند ؛انتقاداتي از سوي پزشکان به عملکرد اين سازمان مطرح شده که دکتر زالي معاون سازمان نظام پزشکي در اين خصوص بيان داشت:متاسفانه در مواردي که با سرنوشت جامعه پزشکي مرتبط است شاهد حضور کمرنگ آنها در صحنه ها بوديم که بخشي از آن ناشي از نااميدي نسبت به حل مشکلات است و بطور حتم نقش نهادهاي صنفي در اين زمينه موثر است.

وي ادامه داد:تا زماني که بدنه جامعه پزشکي از سرنوشت خود غافل باشد بهترين محافل صنفي هم نميتوانند براي رفع اين مشکلات اقدام موثري انجام دهند.

وي تاکيد کرد:بايد سطح مشارکت فراگير را افزايش دهيم و ترويج روحيه مطالبه گري به عنوان يک رفتار نوين اجتماعي ضروري است.

دکتر زالي با بيان اينکه شفاف سازي از متن مطالبه گري است گفت:نظام پزشکي ميتواند برنامه هاي راهبردي متفاوتي را ايفا کند که استفاده از ظرفيت سازي نوين براي به فعل در آوردن همه ظرفيتهاي مغفول مانده ؛ارتقاءجايگاه و شان جامعه پزشکي ؛استاندارد سازي خدمات پزشکي از جمله اين برنامه هاست.

**80 درصد خدمات بهداشتي کشور را پزشکان جوان ارائه ميدهند
با وجوديکه بيش از 80 درصد بار بهداشت و درمان کشور بر دوش پزشکان جوان است اما سهم ناچيزي از گردش مالي بهداشت و درمان به آنها ميرسد و کمتر در نظام سلامت به اين قشر توجه ميشود. دکتر کامران احمدي پزشک عمومي دراين خصوص اذعان داشت:مشکلات جامعه پزشکي هميشه در تعرفه نيست و بايد تغييري در اين نگاه ايجاد شود .

وي افزود:پزشکان جوان بعد از فارغ التحصيلي با نوعي سردرگمي مواجه بوده و جايگاه مشخصي ندارند و همواره از چرخه اقتصاد کشور کمترين بهره را ميبرند.

وي تصريح کرد:يکي از وظايفي که در سازمان نظام پزشکي مورد غفلت واقع شده عدم توجه به ادامه تحصيل و رفاه پزشکان جوان است که بايد تلاش شود حقوق اين پزشکان افزايش پيدا کرده و شرايطي فراهم شود که در صورت تمايل بتوانند  به ادامه تحصيل خود بپردازند. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار