اذعان "المانيتور":

تركيه با مداخله در امور داخلي سوريه چرخه باطلي را تكرار مي كند

"قدري گورسل" نويسنده مقالات متعدد در نشريه "المانيتور" در مقاله جديد خود تحت عنوان "نتايج نظرسنجي ها نشان از تضعيف حمايت عمومي از سياست تركيه در قبال سوريه دارد" به سياست اشتباه دولت عدالت و توسعه در قبال سوريه مي پردازد و اذعان مي كند كه حمايت عمومي از اين دولت در جامعه تركيه كاهش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  المانيتور، نويسنده با اشاره به بحران "مشروعيت" دولت عدالت و توسعه در تركيه و موضع نادرست آن دولت در قبال سوريه مي نويسد "در تركيه در آغاز به قدرت رسيدن حزب عدالت و توسعه سياست خارجي ابتكاري "احمد داووداوغلو" وزير امور خارجه تركيه از حمايت عمومي برخوردار بود. اما امروز وضعيت آن گونه نيست. امروز اعتبار و مشروعيت سياست خارجي دولت عدالت و توسعه زير سوال رفته است كه بخش مهمي از آن بدليل ناموفق بودن سياست خارجي داووداوغلو بوده است." 

وي در ادامه به سياست هاي نادرست دولت اردوغان در قبال سوريه مي پردازد و مي افزايد "بدون شك از دست رفتن محبوبيت سياست هاي خارجي دولت عدالت و توسعه بدليل مداخلات آن دولت در امور داخلي سوريه بوده است. سياست هاي نادرست آن دولت باعث شده تا تركيه با افولي نظامي و سياسي و كاهش ظرفيت هاي بالقوه اش مواجه شود. دولت عدالت و توسعه با اشتباهاتي كه در عرصه سياست خارجي مرتكب شده چرخه باطلي را طي مي كند." 

نويسنده در ادامه به جديدترين نظرسنجي انجام شده در مورد سياست خارجي تركيه در قبال سوريه مي پردازد و مي گويد "دانشگاه استانبول در نظرسنجي اي كه انجام داده و در تاريخ 26 دسامبر 2012 آن را منتشر نمود نشان داد كه بيش از 43.5 درصد از پاسخ دهندگان خواستار آن شده اند كه دولت تركيه موضعي "بي طرفانه" در قبال بحران سوريه اتخاذ كند و از مداخله در امور داخلي آن كشور اجتناب ورزد. اين نظرسنجي در 26 شهر تركيه و از ميان 2.000 شركت كننده انجام شده است. با اين حال دولت تركيه هنوز هم از تروريست هاي سوري حمايت مي كند. در اين نظرسنجي تنها 11.4 درصد از پاسخ دهندگان با مداخله تركيه در امور داخلي سوريه و حمايت از "تروريست هاي سوري" حمايت كرده اند. در اين نظرسنجي تنها 3.4 درصد از پاسخ دهندگان خواستار حمله نظامي يكجانبه تركيه عليه سوريه شده اند. " 

نويسنده اشاره مي كند كه اكثريت تركها با سياست دولت شان در قبال سوريه مخالفند و در اين باره مي افزايد "79 درصد از تركهاي پاسخ دهنده اظهار داشته كه تنها در صورت "تهديد مستقيم تركيه توسط دولت سوريه" آنان موافق حمله نظامي دولت تركيه عليه سوريه خواهند بود كه خود نشان از آن دارد كه مردم تركيه مخالف مداخلات دولت تركيه در امور داخلي سوري ها هستند." 

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، المانیتور ، syria ، turkey
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار