توسط جوانترین دانشجوی کارشناسی ارشد در ایران صورت گرفت :

نقش آموزش های عمومی و مشاوره غیر جهت دار ژنتیک بر کاهش نرخ سقط درمانی

مقاله دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات و جوانترین دانشجوی کارشناسی ارشد در ایران با عنوان " نقش آموزش های عمومی و مشاوره غیر جهت دار ژنتیک بر کاهش نرخ سقط درمانی" در سومین کنگره بین المللی اخلاق پزشکی به صورت سخنرانی ارائه شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، آروین حقیقت فرد دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک این واحد دانشگاهی در رابطه با مقاله خود گفت: براساس آمارهایWHO  بالاترین درصد ازدواجهای فامیلی و درون قبیله‌ای جهان در خاورمیانه صورت می‌گیرد و بیشترین میزان بروزبیماریهای ژنتیک در نسل بعد همین ازدواج‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که بیماریهای ژنتیک جنین دلیل عمده موارد سقط درمانی است ، گفت:  آموزش‌های عمومی در دوران نوجوانی و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و پیش از بارداری اهمیت بسزایی در کاهش نرخ موالید مبتلا به بیماریهای لاعلاج ژنتیک دارد.

حقیقت فرد ادامه داد: نحوه و شرایط بهینه سازی و افزایش اثر بخشی مشاوره ژنتیک به شرایط فرهنگی، ارزش های اخلاقی و قوانین هر جامعه بستگی داشته و نیاز به همکاری پژوهشگران علوم پزشکی وانسانی آن جامعه دارد.

جوانترین دانشجوی کارشناسی ارشد در ایران ادامه داد: مشاور ژنتیک می بایست با حفظ بی طرفی و غیر جهت دار بودن به توصیف دقیق و ساده فهم سناریوهای محتمل بپردازد.

وی گفت: تصوری رایج در میان زوج‌ها در موارد پر خطر بروز بیماریهای ژنتیک آن است که "می‌توان بچه‌دار شد و پیش از تولد در صورت بیمار بودن، فرزند را سقط کرد." تصوری که به افزایش موارد سقط درمانی و گاه سقط غیرقانونی و عموماً غیربهداشتی می‌انجامد.

حقیقت فرد تصریح کرد: سقط درمانی می تواند منجر به بروز فشارهای روانی شدیدی برای زوجین شود و حتی احتمال حاملگی طبیعی نوبت بعد را کاهش دهد. علاوه بر این در جوامعی که آموزه‌های سنتی از آموزش‌های عمومی قویتر بوده و خانواده‌های بزرگ مهمترین هسته‌های اجتماعی به حساب می آیند، ارتباط با زوجین در یک جلسه نمی‌تواند به اندازه کافی موثر باشد.

وی افزود: در جوامع مشاوران ژنتیک می‌بایست با برگزاری جلساتی با بستگان دورتر زوجین و کسانی که عرفا بر تصمیم زوجین اثر گذارند، به فرآیند پذیرش مشکل در خانواده کمک کند. همچنین معرفی انجمن‌های حمایتی بیمارانی که خطر بروز آن بیماری در فرزندان زوجین وجود دارد در افزایش آگاهی آنان موثر است.

لازم به ذکر است ، آروین حقیقت فرد  دوره کارشناسی در رشته میکروبیولوژی را در سن 16 سالگی به عنوان جوانترین کارشناس ایران به تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری به پایان رسانده و در در سال 1390 و در سن 19 سالگی در مقطع کارشناسی ارشد ژنتیک واحد علوم و تحقیقات به عنوان جوانترین دانشجوی کارشناسی ارشد در ایران در حال تحصیل است. وی دارای مقالات متعدد علمی از جمله "استفاده از جنین آزمایشگاهی به عنوان منبع سلول های بنیادی"،"محصولات کشاورزی تراریخته و نظم نوین اقتصادی اکولوژیک در جهان"،" ايجاد روش تشخيص شيزوفرني با بهره‌گيري از ماركرهاي ژنتيك مولكولي" و " آینده مشاوره ژنتیک در جوامع تاریخیگر خاورمیانه" بوده است. /ز2

برچسب ها: ژنتیک ، دانشگاه ، مقاله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
جالب بود باعث افتخار دانشگاه آزاد هست
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۱۶:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
واقعا جالب بود ! من از سالهای قبل اخبار خانواده حقیقت فرد ها را پیگیری می کردم واقعا باعث افتخار هستند این خانواده فقط چرا دانشگاه آزاد درس می خوانند؟
آخرین اخبار