بودجه حسابرسي تعاوني ها افزايش يافت

مدير کل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون گفت: به منظور استفاده از ظرفيت هاي اتحاديه هاي تعاوني مبلغ 3 هزار و 200 ميليون ريال جهت حسابرسي تعاوني ها اختصاص يافت.

احمد بیگدلی شاملو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در راستای نظارت مالی بر عملکرد تعاونی ها و شناسایی و رفع نقاط ضعف و نیز برقراری کنترل های مناسب جهت حفظ حقوق اعضاء در سال 1391 مبلغ 7800 میلیون ریال اعتبار به منظور حسابرسی تعاونی های توزیعی سراسر کشور با اولویت تعاونیهای مسکن و مسکن مهر اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در این راستا تعداد 396 واحد برای 555 سال مالی از طریق ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها توسط اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران مورد حسابرسی قرار گرفت.

مدیر کل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اعتبارات انجام حسابرسی سال 91 نسبت به سال قبل 500 درصد رشد داشته ا ست، گفت: به منظور استفاده از ظرفیت های اتحادیه های تعاونی مبلغ 3200 میلیون ریال به 9 واحد از اتحادیه های سراسری جهت حسابرسی از 118 تعاونی اختصاص داده شد.

**جمعيت خانواره معياري براي توزيع اعتبارات

مدير کل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون گفت : توزيع اعتبارات حسابرسي تعاوني ها با در نظر گرفتن جمعيت خانوارهاي مرز نشين صورت مي گيرد.

احمد بیگدلی شاملو اظهار داشت: به منظور نظارت بر عملکرد و شفاف سازی صورت های مالی و اطلاع رسانی به اعضاء و شناسایی و رفع نواقص اجرایی امور در تعاونی های مرزنشین برای اولین بار مبلغ سه میلیون ریال به حسابرسی از این تعاونی ها اختصاص داده شده است.

وی تأکید کرد: قابل ذکر است از این دست تعاونی ها بر حسب اولویت و تشخیص ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سنوات قبل حسابرسی به عمل آمده لیکن در سال 91 علاوه بر اعتبارات عمومی به طور ویژه تعاونیهای مرزنشین که با مشکلاتی مواجه هستند مورد رسیدگی مالی و حسابرسی قرار خواهند گرفت.

مدیر کل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توزیع اعتبارات حسابرسی با در نظر گرفتن جمعیت خانوارهای مرزنشین 17 استان مرتبط با موضوع صورت گرفته و ادارات نیز اقدامات لازم جهت عقد قرارداد با حسابرسان ذیصلاح و عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را به عمل آورده اند.

**تعاوني هاي فرااستاني رکورد فروش را شکستند

مدير کل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون گفت : تعاوني هاي فرا استاني رکوردار فروش در بين استانهاي کشور هستند.

 بیگدلی شاملو در پایش و بررسی ظرفیت توزیعی تعاونیهای توزیعی، اظهار داشت: در سال 1390 تعداد 344 اتحادیه و شرکت تعاونی بیش از 10 میلیارد ریال فروش داشته اند.

وی ادامه داد: این تعداد اتحادیه و شرکت های تعاونی با سرمایه ای بالغ بر 6038 میلیارد ریال و تعداد تحت عضو دو میلیون و 23 هزار و 129 نفر بالغ بر 36084 میلیارد ریال در سال 90 فروش داشته اند.

وی افزود: از مجموع 344 اتحادیه تعاونی بالغ بر 152 شرکت تعاونی در گرایش تأمین نیاز مصرف کنندگان، 118 شرکت تعاونی در گرایش تأمین نیاز مشاغل، 43 شرکت تعاونی در گرایش تولید، 19 شرکت تعاونی در گرایش حمل و نقل و 12 شرکت تعاونی در گرایش خدمات فعالیت و در تأمین الزامات رفاهی و نیاز خانوارهای ایرانی مشارکت داشته اند.

مدیر کل تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سود ویژه حاصل از فعالیت  اقتصادی اتحادیه و شرکت های تعاونی توزیعی بالغ بر 344 میلیارد ریال بوده که معال یک درصد از کل فروش برآورد می شود.

وی ضمن تأکید بر رفتار منصفانه تعاونیهای توزیعی در امر فروش و عرضه، تصریح کرد: تعاونیهای فرا استانی به همراه سه استان اصفهان، مازندران و آذربایجان غربی رکوردار فروش در بین استان های کشور هستند.

بیگدلی شاملو بیشترین سود ویژه را متعلق به تعاونیهای تأمین نیاز مصرف کنندگان با 192 میلیارد ریال برآورد و خاطرنشان کرد: تعاونیهای تأمین نیاز مشاغل نیز با 125 میلیارد ریال به همراه تعاونی های تأمین نیاز مصرف کنندگان بیشترین سود را در بحث توزیع به خود اختصاص داده اند.

**سرانه اشتغال در واحدهاي بازرگاني بيش از 90 در صد است

در رابطه با مقایسه تطبیقی عملکرد شرکت های تعاونی مصرف کشور با واحدهای بازرگانی و صنفی کشور، اظهار داشت: حسب مطالعات انجام شده در این خصوص شرکت های تعاونی مصرف در مقایسه با واحدهای بازرگانی، صنفی غیرتعاونی حائز رتبه بهتری هستند.

وی ادامه داد: تعاونیهای مصرف در زمینه دانشمداری کارکنان، سرانه آموزش سالانه، ارزش تولید و ستانده، نفوذ فناوری اطلاعات و اینترنت، سرانه اشتغال، سوابق تجربی مدیران، میزان مصارف انرژی و شاخص های بهره وری از بنگاه های صنفی غیر تعاونی و واحدهای بازرگانی شرایط مطلوب تری دارند.

مدیر کل تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سرانه اشتغال در واحدهای بازرگانی، صنفی کشور 1/95 و در تعاونی های مصرف 5/38 نفر ثبت شده است.
وی افزود:این رقم در واحدهای بازرگانی کشور به لحاظ سطح تحصیلات و دانش آکادمیک کارکنان   12/2 درصد و در تعاونیهای مصرف 26/5 درصد می باشد. برابر مستندات سرانه آموزشی در واحدهای بازرگانی کشور 1/83 ساعت و در تعاونیهای مصرف 39/34 ساعت طی سال برآورد می شود.

بیگدلی شاملو خاطرنشان کرد: از مجموع واحدهای بازرگانی تنها 15/9 درصد آنها مجهز به سازوکارها و ابزار فناوری اطلاعات هستند در حالی که این رقم در تعاونیهای مصرف 63/3 درصد برآورد می شود به عبارتی هر تعاونی حداقل یک دستگاه کامپیوتر در اختیار دارند.

وی ادامه داد: در واحدهای بازرگانی 7/1 درصد و در تعاونیهای مصرف 17 درصد از فضای اینترنت به جهت مبادلات و فعالیت های روزمره بهره می برند که بالطبع در سهولت ارتباط بین  بنگاه های تعاونی و نیز ارتباط مشتری با این دست تعاونی ها نقش بسزایی ایفا می کند.

مدیر کل تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سرانه ارزش بر اساس مطالعات انجام شده در هر کارگاه بازرگانی 306/7 میلیون ریال و در تعاونیهای مصرف 1400 میلیون ریال تخمین زده شده است که دلالت بر وضعیت مطلوب تر تعاونیهای توزیعی در قیاس با واحدهای بازرگانی و صنوف غیرتعاونی دارد./س
برچسب ها: حسابرسی ، تعاونی ، اعتبار ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار